Påstående från rådgivare, rätt?

Hade genomgång av mina pensionsplaceringar med Söderberg & Partners idag (via jobbet). Mest för att jag ville ha en överblick då jag tänkt flytta mina placeringar. Är 38 år.

Jag har nu möjlighet att välja vart jag vill lägga min löneväxling (ligger idag dyrt i Movestic). Fick veta att Nordnet nu finns som val för oss from nu (tillsammans med ex Futur, Swedbank, Folksam, SPP etc)

Är intresserad av Länsförsäkringar Global indexnära bl.a. Vill placera brett, beredd att ta hög risk m tanke på tidshorisont - och jag vill ha låg avgift.

FRÅGA: Hon tryckte under hela mötet på att OM jag ska flytta det så är det betydligt sämre för mig att ha Länsförsäkringar Global indexnära via Nordnet (eller Avanza) då det tillkommer massa växlingsavgifter som jag inte ser, inne i fonden. Om HON istället sätter mitt direkt hos Länsförsäkringar (då kostnad 0,2 istället för 0,22 för global indexnära t.ex) så undgår jag det, menade hon på. Kan det stämma? Eller har hon en kickback nånstans, fast hon säger att det inte kostar mig något mer alls?

Har även gamla tjänstepensioner hos SEB som jag tänkt flytta (också till Nordnet isåfall), varpå hon återigen tyckte att jag skulle samla allt i ex Länsförsäkringar. Och att ENDA skillnaden var att jag då hade 130 fonder istället för 1500 att välja på, och ”vem behöver det”? Var svaret.
Vet ju att hon är säljare. Hon var allmänt väldigt avig till Nordnet och inte superintresserad när jag sa att målet var breda indexfonder och låga avgifter :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Kort svar: Rådgivaren har fel, kör på Nordnet eller Avanza.

5 gillningar

Haha, misstänker det! :grinning_face_with_smiling_eyes: Men nyfiken på hennes påstående att fonden drar större kostnader inne i fonden hos ex Nordnet, att jag förlorar på det, än om jag sätter det i samma fond direkt i Länsförsäkringar. Stämmer verkligen det? Inte hört det om den fonden innan…

Det är transaktionsavgifter, och de förekommer överallt. Avanza redovisar avgiften, medans LF och många andra banker gör inte det.

1 gillning

Avanza (vet inte hur det är med Nordnet) visar totala avgiften inkl. transaktionsavgifter vilket inte Länsförsäkringar gör. Länsförsäkringar Global indexnära kostar samma hos LF, Nordnet och Avanza.

Tvåa :grinning:

2 gillningar

Ett enkelt sätt att verifiera detta är att jämföra avkastningen.

image

3 gillningar

Hon pratade om växlingsavgifter INNE i fonden - att de är högre på Avanza / Nordnet. (inte att blandas ihop med skillnaden på 0,22 och 0,2). Ställde mig ytterst tveksam till det men hon var helt säker sa hon…

Aha, ok. Men då utvecklingen är samma så verkar det inte stämma.

1 gillning

Tror att rådgivaren in blandat ihop det med växlingsavgift i utländska fonder där Avanza / Nordnet är dyra. Men det är inte relevant för fonder i SEK.

1 gillning

Det har jag ju hört /läst er prata om tidigare med fonder m säte i ex Luxemburg (vill jag minnas?) men aldrig i den här fonden. Men blev osäker eftersom jag inte vet.

Men då borde jag tryggt kunna ta mina gamla tjänstepensioner och löneväxling och knalla över till Nordnet!

Tack! :blush:

3 gillningar

Förvisso är S&P ökända men det är ändå helt otroligt att en “rådgivare” får hålla på så, och komma med så märkliga argument. Bra du stod på dig och tog reda på fakta. Rätt beslut! :grinning::+1:

1 gillning

För att vara rådgivare måste man ju ha MIFID, hur kan man då inte ha dessa kunskaper?!?!?!?!? Känns ju som tjänstefel. Eller ren och skär lögn.

Be rådgivaren skriva ned sina påstående i skrift. Sen gör du en anmälan till finansinspektionen. Sen har ju småspararguiden korat Söderberg & partners till en av de sämsta rådgivarna i Sverige.

Indexfonderna är ett hot mot etablissemanget då man på ett matematiskt sätt löser deras jobb. Sen har ju forskningen visat att aktiva förvaltare har svårt att slå index. Det går liksom inte ta 2% i avgift på en aktiv Sverigefond och det visar sig att den underpresterar jämfört med en passiv indexfond som följer SIXRX och den direkt korrelerar mot avgiften.

1 gillning

Är inte helt säker på att hon har tokfel här. Jag tvivlar inte på att Avanza redovisar sina siffror bättre och att de generellt är billigare. Jag har spar både på LF och Avanza och just i detta fall var LF billigare att spara i.

Kan vara så att jag missar någon avgift här och då lär jag bli rättad snart men hos Avanza betalar jag 0,22% och på LF 0,20% och det har att göra med bland annat transaktionsavgiften att gör, tror Avanza har 0,01% här vilket LF inte har. Och är det inte rimligt att ett bolag har möjlighet att subventionera just transaktionsavgiften om det är bolagets egna fond?

Sen att Söderberg & Co gör något “gratis” har jag svårt att tro.

Som sagt, kan ha fel men också hört samma sak.

//W

NAV-kurserna är också exakt samma, det är bara det att LF avrundar till en decimal jämfört med Avanza som avrundar till två.

Vet inte vilje tjänstepension du har, men kan vara så att andra t.ex. SPP kan ha billigare globalfond än vad du kan få via Nordnet/Avanza pga förhandlingar.
Jag har SPP via Collectum och betalar 0,13% förvaltningsavgift.

1 gillning

Hur tar man reda på det?

Är det kollektivavtalad bör dess portal visa en överblick. Är det en pensionslösning vald av arbetsgivaren är det säkert inte så billigt.

1 gillning

Även om det mot förmodan skulle vara så att växlingsavgiften är lägre på Länsförsäkringar så har jag svårt att se att detta skulle kompensera för Länsförsäkringars skalavgift. Senaste gången jag kollade låg den på 0,6 %. Då denna dras varje år på hela kapitalet kommer denna sannolikt äta upp betydligt mer än växlingsavgiften över tid.

Nu är jag osäker på om Länsförsäkringar har ändrat sina skalavgifter på senare år men skulle rekommendera att du kollar upp detta. Personligen har jag alla mina TPs på Avanza och Nordnet.

2 gillningar