Handelsbanken Premium

Jag snubblade över information om att Handelsbanken har något de kallar Premium som öppnas upp för kunder med ett sparande på en miljon eller mer.

Dock är de väldigt hemlighetsfulla kring vad detta innebär och vad det eventuellt kostar.

Är det någon här som vet något mer om tjänsten, om fördelarna och om det faktiskt kostar något?

Tror det var det som banken försökte sälja på mina föräldrar. Någon form av helhetslösning och hjälp kring ekonomi. När jag gick igenom vad de skulle få för den dyra pengen så var det en personlig kontaktperson som fanns tillgänglig helger. Resten kan vilken kund som helst fixa själv.

Ska man snälltolka vad som ingår så är det såklart rådgivning över ekonomin mm men som jag sa till mina föräldrar. Att stoppa långsiktiga pengar i en globalfond behövs ingen rådgivare till.

3 gillningar

Tack för bra input! Nej, jag tänker samma! De har inte ens med tjänsten i sin prislista, så man undrar ju just varför de är så diffusa kring tjänsten. De skriver bara att tjänsten kostar, men inte hur mycket.

Får erbjudande om detta titt som tätt. Bifogar en PDF på vad Premium innebär i stort.

• Lägre bolåneränta
  • Personlig bankkontakt för investerings- och pensionsrådgivning
  • Trygghetsrådgivning med familjejuridik
  • Årlig avstämning och uppföljning
  • Prioriterad kundservice med förtur dygnet runt
  • Kreditkort Platinum med conciegge service, reseförsäkringar och lounge-access
  • Unikt fondutbud för Premium-kunder (aktivt förvaltat)

Det enda av värde som jag ser det är en något lägre boränta men för min del motsvarar besparingen inte månadskostnaden för Premium-paketet. Inte ens om jag lägger på kostnaden för Platinum-kortet så går det runt. Tror kostnaden är lite beroende på kapital men för mig skulle det kosta 450 kr/mån. Reser man en del så kan det kanske vara värt det då lounge-access kan vara trevligt och jag har hört att reseförsäkringen skall vara något bättre än de som ingår i billiga/gratis kreditkort. Det har jag dock inte kollat upp själv.

4 gillningar

Jag har en del kapital på shb och jag är så kallad premium kund. De försökte först sälja på mig pb, men gick istället på premium då jag uppskattar den personliga servicen, samt att det gick på ett ut med fritt Platinum (mkt bra reseförsäkring som jag använt samt cashback), högre sparränta på min buffert och lägre boränta. Men det är väl det, rådgivning är bara säljssnack så den kan man skippa. Skulle inte rekommendera det om du inte redan har eller har behov av Platinum kort och en stor buffert.

Får man fråga vad det kostar dig? Och hur mycket extra rabatt du fick på bolånet?

När jag pratade med de senast gällande boränta så blev svaret typ att jag kunde ringa in och boka möte gällande premium och först efter det kunde de säga vad det kostade. Vet inte ens om det är fix kostnad för alla, eller om det beror på vilken kund man är?

Fel användare som svarar, men jag kan ge min erfarenhet. Var på säljmöte för Premium och priset var detsamma som nämnts här i tråden (typ 5000 kr/år). De nämnde bolåneränta, men att det de kunde erbjuda inom Premium-konceptet inte nödvändigtvis var bättre än den jag redan förhandlat mig till.

Så för mig var det en fråga om ett Platinum-kort + kanske lite mer attention från kontakten när jag behöver något skulle vara värt det. Jag är inte intresserad av det extra fondutbudet, vilket var deras kanske främsta säljargument för Premium annars.

2 gillningar

Extra fondutbud innebär inte rabatt på Handelsbankens indexfonder gissar jag? Det hade varit ett intressant erbjudande

Precis, snarare tillgång till vissa aktivt förvaltade fonder. Jag grävde inte i vilka fonder det rörde sig om.

Ja, det är väl just det man är nyfiken på. Om priset är värt det jämfört tjänsterna man får. T.ex. om man får sänkt bolåneränta, blir sänkningen t.ex. mer än 5000 kr/år så är det kanske värt det. Jag är mest ute efter fördelarna med premium allkort. Men man betalar ju redan för bankens tjänster idag, så att lägga på ytterligare tusenlappar för nästan ingenting, då är det kanske inte värt det. Får väl bli ett samtal till kundservice och fråga lite i detalj.

1 gillning

Mes premium fick jag alltså platina gratis, som annars kostar 2400/år. Sen hade jag redan förhandlat ner ränta ganska ordentligt, men fick väl en 0.1% till. Den stora skillnaden för mig var att jag fick en högre ränta på mitt buffert konto. Och jag har en hel del i buffert,. Så det gick på ett ut för mig.

Hur hög var den räntan i jämförelse med vad man får hos de aktörer som brukar toppa listorna över konton med insättningsgaranti och fria uttag?

Vid tillfället då jag träffade dem var den räntan samma som på deras skogskonton. Om det fortfarande gäller så är det 1,6% idag.

1 gillning

Den är nog same same om man jämför med nischbanker. Jag skulle säga att det mesta i premium får du gratis någon annanstans men kanske inte samlat på ett ställe.