Tjänar Jan B/Rikatillsammans pengar på att marknadsföra Lysa?

Tjänar Jan B/Rikatillsammans pengar på att marknadsföra Lysa?

Ja det får vi verkligen hoppas !

19 gillningar

Du kan läsa om detta i dessa trådar :slight_smile:

2 gillningar

Blev lite orolig efter att jag läste lite om Jan på flashback. Man vill ju vara säker på att han inte rekommenderar Lysa enbart för egen vinning…

Följer inte Flashback, men ja, det är ju klart att jag får betalt av Lysa. Jag hoppas verkligen inte det varit otydligt någonstans då allt är uppmärkt som reklam. Om det är otydligt / jag har missat så säg till så fixar jag direkt.

Däremot påstås det ibland att jag äger aktier i Lysa men det gör jag inte, varken direkt eller indirekt.

OCH vad viktigare är att i princip alla barnens, våra egna, släktingars och företagets pengar är placerade hos dem och har varit länge och det har ingenting med betalningen att göra. Så jag försöker genuint leva som jag lär.

Enda undantaget från lysa är pensioner, HSB-bospar och gammal skit i balansräkningen som jag inte får loss, lekhinken och likvida medel i företaget. ALLT annat är hos Lysa. Stängt 15 ISK/KF/AF-konton på avanza / Nordnet i år. På nivån att jag själv blev orolig över att ha lagt alla äggen i samma korg. :see_no_evil:

I sammanhanget kan också sägas att Lysa reklamen gör RT till stor del möjligt, särskilt under 2022/23 då reklamintäkter sjönk och jag inte längre orkade jobba som konsult bredvid RT, då hjälpte Lysa till genom att lova köpa reklam så att jag fick tryggheten i att kunna fortsätta på samma sätt och faktiskt ha få reklamavsnitt jämfört med många andra. För notera att tex som änkan i 332 så har jag varit kund hos dem sedan 2012.

Dvs reklamen är begränsad till saker vi själva gör, och har gjort länge. Vilket också är en sorg med tex Avanza eller Länsförsäkringar som inte vill sponsra och har fått massor av reklam gratis. På nivån att LF säger till mig, vi vill inte sponsra eftersom ”globalfonden säljer sig själv”… tro fan det… de ville att jag skulle marknadsföra deras dyra fond istället. Har ni hört mig göra det? :wink: Nope.

70 gillningar

Läser man på flashback och reddit är ju RT helt klart en sekt. Stämmer det? Kanske lite?

Frågan är vad alternativet skulle vara? Frågar man på flashback och reddit är man snart av med pengarna när man går följa John bakom en framgångsrik person men med helt fel timing.

1 gillning

Det händer att jag halkar in på Flashback ibland. Varje gång tar det max tre minuter innan jag kommer att tänka på den gamla godingen https://m.imdb.com/title/tt0387808/

Å andra sidan vete fan om inte Familjeliv.se är en ännu sämre källa till visdom.

5 gillningar

Går väl att hitta smaskigt skvaller (både sant och osant) om var och varannan privatperson i Sverige på flashback. Inget som hjälper en att bilda en korrekt uppfattning om något. Bättre skapa sig en egen uppfattning vilket du nu verkar försöka göra :slight_smile:

4 gillningar

Den där känslan när en tråd på Familjeliv dyker upp som svar på en Googlesökning och man vet att man kommer fortsätta bli fuckad av Googles algoritmer under lång tid framåt men ändå inte kan låta bli att klicka sig in och läsa :cold_face:

7 gillningar

Tänk bara, kanske chatgpt lär sig saker där! :see_no_evil:

3 gillningar

Tycker det är bra att Jan gör reklam för sakerna han tror på. Blir ju genuint när han använder det själv och det finns mycket forskning inom området som säger att det är det bästa sättet för stora massan att investera.

Hade varit stor skillnad om han gjorde reklam för att vi skulle ta fler privatlån eller köpa en dyr fond, men det gör han inte riktigt va…

3 gillningar

Det känner jag igen @janbolmeson :joy::joy::joy:! Inga reklam pengar för mina insatser inte :man_raising_hand::man_raising_hand:

6 gillningar

Inte kul. Inte kul alls. :pensive::see_no_evil:

1 gillning

Då är det bara testa med Swedbank,Skandia,Storebrand,Dnb och tex den billigaste globalfonden där man får bäst betalt. :raising_hand_man:
Tror du att småspararguiden får betalt att de rek LF Global index och Avanza i från de? Därför väljer jag den billigaste global indexfond som privat person för att jag vet att jag får aldrig betalt ( pengarna tillbaks) om jag väljer något som kostar dubbelt så dyrt :+1:

Men vi får tänka att LF är demokratiska, de gör vissa rika, bara de väljer rätt fond. :wink:

2 gillningar

Så är modelporföljerna döda nu? Inget mer delande på Shareville heller om kontona är stängda?
Intresserad och för att lära av andras misstag, vad är gammal skit som inte går att få loss?

De tre kontona är kvar (men stängde försiktiga portföljen). Relativt sett hela min ekonomi är det ganska små portföljer. Har kvar dem mest för att historiken är kul samt att de fungerar som det faktiskt var tänkt. Men kör min 60/40 på lysa nu istället för Nybörjarportföljen. Men framförallt så handlar det om att jag tycker att LYSA är en bättre lösning för de som följer oss, mindre risk att göra fel och bättre lösning (trots att Nordnet betalar mer per kund än LYSA).

En salig blandning jag inte hade gjort / gör idag. Framförallt illikvida saker såsom onoterade aktier, P2P-projekt, alternativa investeringar och sådant. Dvs. sådant man försökte vara smart och prova istället för att köra en likvid indexfond. Går genom lärdomarna i avsnitt 277:

I princip det enda jag gör just nu är att försvarar min prorata i vårt saminvesteringsprojekt på Patreon och sedan är det indexfonder + räntefonder + bankkonto för hela slanten. Är det något som jag har blivit övertygad om under 2023 så är det att det är det enda som behövs. Eventuellt kan man göra som Zino med hans allväderportfölj, men det är för mycket meck för mig. Jag kan balansera risken med räntor istället tänker jag.

6 gillningar

Att Jan rekommenderar och gör reklam för Lysa är väl ingen nyhet?

Du ska nog inte tro för mycket av nåt du läser på internet. :wink: Fast jag väljer att lyssna på råden jag får här på RT. Det har tjänat mig väldigt väl.

Att “umgås” med rikare gör dig ofta rikare även om det bara är i textform. Har fått väldigt värdefulla råd här.

Fast litar du mer på Flashback så är det ju upp till dig vart du vill surfa. :innocent:

11 gillningar

Flashback är en kloak på internet.
Spenderar man för mycket tid där blir man garanterat smutsig.

4 gillningar

Hur blir det med modellportföljerna 2024 och “rekommendation” på fonder?
Jag har också flyttat till Lysa, har i en 60/40 portfölj. Modellportföljerna är bra i utbildande syfte men inte för att investera i för de alla flesta är jag rätt så säker över. Jag strävar efter att ha en relativt hög sparkvot varför jag har mer i räntor och för att det minskar risk något.

1 gillning