Automatiska sponsrade länkar i forumet

Från tråden: “Är en stor buffert en dålig idé? | Särskilt om man har möjlighet till kredit och ett högt humankapital

Jag har på sistone experimenterat lite med sponsrade länkar i forumet. Bakgrunden är ju att det här är ett av få öppna forum på nätet med i princip ingen reklam, varken nativa, banners eller något annat. Samtidigt så är ändå RikaTillsammans något jag försöker försörja mig på och då tänkte jag att det kanske är ett sätt som fungerar.

Dessa är de ord som matchas och länkas automatiskt per 220806:

Sedan har jag även länkat dessa vanliga fonder som jag upplever att vi gillar i forumet. Den tar även variationer på fondnamnen som vi brukar använda. Förhoppningsvis blir det här till och med en service då det blir enkelt att hitta dem på Avanza. :+1:

Övrigt som också matchas:

Här är en vanlig länk

Eventuellt kommer jag även lägga in reklam för oinloggade som ett litet incitament för dem att skapa ett konto. Men tanken är fortfarande att försöka hålla reklamen till ett minium så länge det är ekonomiskt försvarbart.

Så är det i alla fall tänkt. Hoppas det är ok med er. :blush:

21 gillningar

Om alternativet är banners eller popups väljer jag sponsrade länkar alla dagar i veckan. Mycket mindre påträngande! :+1:

10 gillningar

Du får göra precis hur du vill och det är bara upp till dig hur mycket du vill tjäna pengar på bloggen. Om jag var istället för dig hade jag maxat in så mycket pengar som möjligt på all reklam om någon är villig betala till mig. Alla som bloggar på internet vill dra in extra pengar. :+1: . Den som inte gillar det får hitta på något annat. :person_tipping_hand: . Vi borde alla veta att ingen bloggare hör saker gratis och bara för att det är kul :wink::wink::+1: . Sedan om känner att du fick för mycket vissa månader får du gärna swisha lite till mig för allt gratis arbete och råd jag lägger i den här bloggen :joy::joy::joy: i! Då blir både jag och du @janbolmeson helt nöjda haha

3 gillningar

Nu fick jag svar på varför det smög in en länk i mitt inlägg, jag trodde jag var mer glömsk än vanligt! :sweat_smile:

Helt ok att vissa sidor blir länkar, lite länkar är ok för mig, så länge de går till vettiga sidor och tjänster såklart. :blush:

2 gillningar

Yes. Så klart. Är väldigt restriktiv och annars får ni säga till. :+1:

5 gillningar

Tycker detta känns helt okej! Det är bra produkter som det länkas till :+1:

3 gillningar

Det gör du helt rätt i, det stör inte och klart du ska kunna ha en inkomst på forumet :clap:t2::clap:t2:

Det blir lite dumt i vissa inlägg när samma ord används flera gånger, och länkas om och om och om igen. Vore bra om den inte håller på och länkar flera gånger i samma tråd, egentligen.

Sedan tycker jag verkligen dessa länkar bör markeras med annan färg eller liknande, för att visa att det är autolänkad reklam. Det känns inte ok att ”lägga ord i munnen” på mig när jag skriver ett inlägg som att det är jag som postar reklamlänkar. Rätt kluven till detta. Hade känts bättre att hålla reklam utanför text som jag (användare) står som avsändare för.

6 gillningar

Bra feedback, ska fundera lite på det… är inte helt lätt då jag inte har kontroll på mjukvaran… :thinking:

1 gillning

Jag har sett andra siter som låter texten vara samma färg som brödtext, men lägger en streckad understrykning under texten för att reklamlänkmarkera den, t ex. Något ganska neutralt som det stör inte rytmen i texten när man läser den lika mycket.

Folk skummar ofta text genom att låta ögonen hoppa från länk till länk, så allt mellan länkarna i en länktät brödtext hoppas lätt över. (Man kan se det på heatmap-forskning på hur folk läser på webben)

4 gillningar

Bättre så här? Bara understruket?

Mot en vanliga länk: Google

3 gillningar

14 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Mörkt tema är buggigt?

Så här? Fixade lite i css-filen för det mörka temat.

Jag såg att någon hade skrivit ordet belysa där forumet omvandlade de sista fyra bokstäverna till en länk som gick till Lysa. Det vart lite knas :slight_smile:

2 gillningar

Fixat nu med att “belysa” inte länkas. Säg till om ni hittar fler sådana. Det är jag som dummat mig regex:en då.

1 gillning

Detta syns ok för mig som kör mörkt tema, den blå (google) är något sämre, men inte så det stör. Understruken länk känns som en bra lösning för autolänkar.

Det finns vissa småsaker som inte ser optimalt ut i mörkt läge, men föredrar ändå det läget och småsakerna är rent estetiskt avvikande. Inte någonting som försvårar användningen av forumet.

1 gillning

Fullkomligt lysande Sickan! Du påminner om Lysander i Harry Potter-böckerna. Väldigt upplysande faktiskt. :slight_smile:

testar

3 gillningar

Upplysa har jag sett i någon tråd bli markerat också.

Edit: Verkar inte bli en autolänk så verkar redan fixat.

1 gillning

Det ser ut som 50% av Svenska ord länkar till Lysa :joy::joy::+1::+1::person_tipping_hand: ?

Scrollade upp och tittade på den här posten igen för ett regressionstest, och vissa reklamlänkar blir fortfarande blå. Det blir lite blandat.