Vad mycket reklam det är i forumet nu

Vad mycket reklam det är i forumet nu. Man kan knappt gå in i en tråd utan en popup!

2 gillningar

Jag har kört ett litet experiment, kan ni inte hjälpa mig med lite feedback? Vad ser ni? Vad är det för reklam? När dyker den upp? Hur ofta? Vilken enhet?

Är det samma om du är med på Patreon eller ej?

Låt oss hjälpas åt, jag försöker ju vara lyhörd för vad ni tycker.

1 gillning

Personligen gillar jag inte alls popuperna. Upplever popuperna som påträngande och störande. Där jag känner det som inte klart mindre intressant att klicka på en tråd om inte titeln är intressant nog. Bara för att det kräver mer “effort” då jag riskerar att behöva klicka bort en annons.

36 gillningar

Har noterat lite reklam men kan inte riktigt säga för vad. Någon gång var det någon grej med aktiv förvaltning som kändes rätt felplacerad, om man säger så. Jag hade ju hellre klickat på någon dammsugare.

1 gillning

Den här kom uppnu när jag gick in i denna tråden

Androidtelefon.

6 gillningar

Den kommer också upp ibland på min Iphone.
Mig stör det inte något nämnvärt.

1 gillning

Samma bilder som ovan, fruktansvärt störande om ni frågar mig

@janbolmeson man får reklam direkt när man loggar in i forumet från hemsidan. Det är lite förvirrande då det är finansiella tjänster och inte vid första anblick är tydligt att det rör sig om reklam och inget ni aktivt sponsrar.

Annars är det mycket finansiella lösningar som jag inte tror ni skulle stå bakom. Placeringen utöver den vid inloggningen tycker jag dock inte stör (safari på iOS) mest att innehållet som inte känns helt 100. Hade varit bättre med något mer orelaterat till ekonomi.

5 gillningar

Förstår inte hur folk använder internet utan adblockers.

Testa ublock origin.

19 gillningar

Har också reagerat på att det varit mer reklam dom senaste dagarna. Har inget emot reklam för jag förstår ni behöver få in pengar men när det är irriterande popup reklam som tar över hela sidan så blir man lite ledsen. Det krävs mer “effort” från min sida för då måste jag ta nytt tag i mobilen och sträcka tummen högst uppe i högra hörnet för att få bort reklamen. Sen är min erfarenhet att det är oftast oseriösa och skumma sidor som har den typen av reklam så det är inte så bra look för forumet.

11 gillningar

Varje tråd,

Bla Hedin Bil Däck, Finansportalen.

Vilken typ av reklam som dyker upp beror ju på vad man sökt på innan. Just nu får till exempel jag mycket elbilar (polestar och cupra born är ofta helsidesannonser man får klicka bort) och övervakningskameror på övriga.

Det är helsides som kommer när man klickar på en tråd som är mest störande.

1 gillning

Väldigt jobbiga helskärms popups på mobilen. Är också inte märkta reklam/annons så där bryts nog någon regel?

Edit : Ser screenshot ovan det är märkt annons. Kanske har jag fel, oftast klickas det bort innan jag fokuserar ögonen

Har på datorn, men har inte fått något bra på Androidtelefon eller ipaden… Hittar inget origin i appstores.

Tack för feedbacken. Ska kolla med leverantören imorgon och återkommer.

Hur ställer ni er till att vara med på Patreon och bli av med all reklam?

Ipad vet jag inget om, men om du installerar Firefox så kan du ha ublock origin även på Android.

Min enda Patreon-prenumeration är till en podd om programmering, “Soft Skills”. De tar 1 USD / månad för att bli inbjuden till deras Slack. Jag skulle betala 10 kr per månad för forum-tilllgång här, men om det bara handlade om att ta bort reklam så skulle jag strunta i det. Då använder jag ublock.

De har också en högre nivå där man kan få en “shoutout” i podden om man donerar ett visst månatligt belopp. Det skapar ett social tryck, där man hör hur många andra som är med och betalar.

Man blir helt chockad när man då och då stöter på internet utan annonsblockering!

4 gillningar

Förut var det en ruta med rullande text som fanns typ mellan inlägg.

Den gjorde så spotify pausade hela tiden, jätteirriterande. Var väl att den “spelade” fast utan ljud.

Nu popup när jag trycker på trådar. Tror jag.

Helskärmspopupen gör att jag tror att jag av misstag gått in på en scamsida. Ger inte ett seriöst intryck alls. Och att behöva betala 100kr/månad för att undvika detta känns fel.

25 gillningar