Så blir jag nyfiken på vad jag skulle kunna erbjuda mer i vår Patreon-community?
Det som jag tänker och som jag försöker erbjuda idag är:
Ingen reklam i forumet eller i avsnitt
FikaTillsammans-tillfälle via Zoom med vissa gäster och andra (t.ex. Pensionsmyndigheten, Coeli, Eric Strand)
Någon gång om året fysisk träff - t.ex. nu i september hemma hos Lysa i Stockholm där de bjöd på en AW med frågestund.
När IPO-klimatet var hett så delade jag ett antal “teckna-sälj”-spekulationer. Men det är ju stendött nu.
Erbjudit vissa bra analyser bl.a. av @Andre_Granstrom om den om Stockholmsbörsen.
En FikaTillsammans utan agenda varje onsdag kl. 15.00 som vi har haft i över 2 år nu.
Vissa ekonomiövningar - som t.ex. halvårsavstämning i din ekonomi som vi hade i somras.
Historiskt har vi även gjort saminvesteringar som t.ex. den i Storskogen eller Lunar. Men jag är inte jättesugen på att göra fler sådana projekt av många anledningar (framförallt mitt eget välmående).
Det som jag INTE har gjort, men har tänkt på är:
Shoutouts
Digitalt material
Merch
Fler fysiska träffar (skulle behöva hjälp med det)
Jag tar därför gärna inspel från dig och er. Vad gör andra som ni uppskattar? Vad skulle du önska? För jag vill ju gärna tro att det inte handlar om priset eftersom man kan välja sin egen nivå hos oss och jag gör faktiskt inte någon skillnad i innehåll på nivåerna (vilket jag kanske borde?)
Amnesti från flaggningar och censurivrande moderatorer. Jag skulle vara beredd att betala en hel del för det. Vidare skulle detta säkert lätta en aning på den slagsida åt babord som ditt skepp för närvarande lider av.
Tror du behöver förklara dig lite här. Jag kan förstå en del åtgärder som moderatorerna vidtagit. Sedan håller jag inte med om allt. Att ha olika villkor där vissa kan komma undan med allt skulle bli väldigt konstigt, minst sagt.
Reklamfrit forum skulle göra att jag som inte är med i Patreon skulle bli det.
Det är inte för att Patreon inte innehåller bra grejer, för de gör det verkligen. Men om jag “betalar för en tjänst” vill jag att den tjänsten ska vara reklamfri
Du som har goda kunskaper om bokföring borde erbjuda rådgivning kring Brf årsrapporter inför köp av bostadsrätt. En tjänst som säkert gör sig bäst som engångstjänst och ej prenumeration, men tror behovet finns därute. Jag är förvånad att det inte finns fler sådana tjänster. Samtidig så är ansvaret att rådgöra någon i sitt livs största affär aningen svettigt men om nån kan göra det så är det säkert du. Gärna tillsammans med Nestor
En rätt rolig grej med Patreon vore i min värld att inkludera både hårda och mjuka paket. Jag menar nu att (typ) en gång ha något om investeringar och en annan gång ha champagneprovning. Jag vet inte om det skullle locka mig själv just ”här och nu” men det skulle kännas mer lockande.
Jag hade varit sjukt sugen på diskussioner som är mer specialinriktade än de ofta hamnar här i forumet. Lite ”nördiga” men inte på nivån excelark och portföljoptimering utan snarare bredare. Finns säkert en uppsjö ämnen: Exempel där jag just nu personligen letar sparringpartners inom och där jag absolut skulle betala för tillgång till en plattform som erbjuder det är:
optimering av mer komplex ekonomi (ex hur gör jag bäst om jag är aktiv i flera olika bolag där jag kan kombinera lön, utdelning från direktägda aktier och utdelning)
karriärssnack med folk med liknande frågeställningar. Hade gärna varit del av ett nätverk med personer som vill mycket med sitt liv, är i liknande sits men kanske inte helt i samma bransch som jag är i.
Idén här är spännande på mer principiell nivå tycker jag. Jag tänker att just nätverkande / rådgivning med olika inriktningar är ett fruktbart område. Det skulle då bygga på ett sorts format med “rådgivning light”. Vill man att ett riktigt proffs ska lösa ens problem åt en så får man betala marknadsmässigt för det. Däremot vet man ju inte alltid var man ska börja. Då kunde det ju vara värdefullt att ha en bas av kunniga personer inom ett antal områden. De kunde ge råd, främst utifrån egen erfarenhet, och hjälpa till att reda ut olika frågeställningar. Som jag tänker själv vore det relevant med en bredare bas än företagande och IT men det ena utesluter ju inte det andra.
Beskrivningen ovan låter kanske som det som redan finns på forumet men man vill ju inte outa sig helt och hållet. Dels vill man ju gärna vara anonym, inte vara helt öppen med sin privatekonomi, inte ställa knepiga/kontroversiella frågor. I en mer privat miljö kunde man lämna ut mer information och då också få bättre råd. Då ska man också kunna lita på att man inte bli idiotförklarad och att de uppgifter man delar stannar där.
Ett sådant här format (om man nu kunde kalla det så) kunde också bygga på att det kan lämnar ut inte ligger kvar utan att tråden stängs efter att rådgivningen “levererats”. Då skulle det bli lättare att vara mer öppen med privata uppgifter, alltså om man inte behöver leva med att det där blir sökbart för alla på nätet och ligger kvar över tid.
Jag är glad att du inte gör det, har aldrig riktigt känt mig bekväm med sådana som gör det. Så tack för det.
Jag misstänker dock att kanske inte är så känt bland forumiter?
Sen vet jag inte om du har någon typ av automatisk invit till de som hänger i forumet att även bli patron som ett sätt att säkra att det kommer fortsätta finnas och skapas mer värdefullt innehåll? Tänker att många kanske inte riktigt förstår skillnaden mellan forum o patron etc?
Alltså… du gör ju shoutouts hela tiden fast inte till patrons specifikt utan forumiter… så vad menar du eg m shoutouts?
Jag är inne på samma spår som flera andra redan skrivit,
För mig hade patreon kunnat vara ett sätt att i lite mindre skala kunna diskutera lite mer ingående och lite mer personliga råd och tips.
Ett område där man vågar dela med sig lite mer av hur sin egna situation ser ut och därmed också kunna individanpassa råden mer
Sen tror jag också att om man väljer att bli patreon så är man “lite extra” intresserad och uppskattar med stor sannolikhet att nörda in sig på mer detaljnivå i dom ämnen som redan diskuteras i podd/vanliga forumet.
Hej @janbolmeson, har du helt släppt tanken på en merch-shop för RT?
Jag undrar mest om jag borde släppa hoppet om den där hoodien med RT:s fyra hinkar, eller om det fortfarande finns en chans. Vore riktigt kul att kunna bära något som symboliserar ert tänk!