Private Banking och insättningsgaranti, hur fungerar det?

Kanske lite off topic men hur tänker ni kring insättningsgarantin och private banking?
T.ex. hos Avanza så måste man ha 3 miljoner i kapital och är inte hela kapitalet täckt av insättningsgarantin. Ska man se detta som en risk eller behöver man inte tänka på det, vad tycker ni?
Om folk tänker och inte vill ha mer än vad insättningsgarantin täcker så borde det inte finnas så många kunder för private banking och än mindre förvaltare?

Insättningsgarantin gäller bara pengar på ett konto. Har du värdepapper så är de inte skyddade av Insättningsgarantin.

1 gillning

Vet inte om jag kan svara exakt rätt ang insättningsgarantin men så här har jag fattat det.

Aktierna är dina och banken ska hålla dem åtskilda från sina tillgångar så går de i konkurs ska det inte påverka dig. Sedan finns det väl som alltid inga hundraprocentiga garantier för någonting här i världen.

Jag känner mig dock lugn med de pb-pengar jag har hos Nordnet.

2 gillningar

Helt rätt. Värdepapper på vanlig depå eller ISK äger du. Finns tydliga regler vad din bank får och inte får röra.

Insättningsgarantin gäller enbart cash.

När det gäller kapitalförsäkring är jag lite mer osäker hur det fungerar om försäkringsbolaget gå omkull. Men skulle gissa att man är rätt bra skyddad där med.

Jag startade en tråd om skyddet i kapitalförsäkring, fick ett par svar som visade på att skyddet skulle vara likvärdigt som det man har i en TJP lösning. :blush: