Private banking

Är kund hos Carnegie privatebanking, avgiftnivå på hela portföljen är 1,1%. Har haft en rätt så defensiv placering under 2024, utfall ca 5,5%. Har haft mellan 30-35% räntor över tid. Någon annan som har erfarenhet av Carnegie? Funderar på om jag ska lägga över till Nordnet och sköta det själv istället.

3 gillningar

Jag kör Avanza PB, förvaltar själv. Snittavgift 0,18%. 2024 gav +24,16%. Jag har 100% fonder.

3 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Ajdå, jag beklagar.

Gör det. Speciellt som du ändå verkar ha en defensiv portfölj utan några anledningar att låta nå’n annan pilla med det mot ockerränta.

5 gillningar

Ska nog överväga att göra en förändring. En del av pengarna ligger i K-försäkring och då drabbas man av en mindre skattesmäll om man flyttar under året. Bästa är att flytta i slutet av året. Då nyttjar man avkastningsskatten fullt ut, annars blir det en form av dubbelbeskattning. Har minskat andelen räntebärande nu till 20% och bara high gield obligationer.

Om du räknar ut vad den är, hur mycket pengar rör det sig om?

Hur mycket sparar du på att flytta nu?

1 gillning

Andelen räntor är en diskussion i sig, lämnar den till forummedlemmarna med större intresse för räntefonder.

Det jag vet är däremot är att de som tjänade mest på att du var kund hos Carnengie PB under 2024, var solklart Carnegie.

3 gillningar

Ca 88 000 kr blir det utifrån dagens kursnivå.

Har inte kollat på nordnet men avanza erbjuder förmånlig bolåneränta till sina pb kunder:

1 gillning

0,25 punkter lägre på bolånet från och med 5 februari också.

Jag har private banking på Avanza. Ingen avgift på portföljen. Bra rabatt på bolåneränta.
Har ibland funderat på att byta till traditionell private banking men avgifterna avskräcker.
Jag gillar att förvalta själv.
Orsaker till att byta till traditionell private banking jämfört med Do It Yourself på Avanza:

1. Erbjudanden om nyemissioner och liknande kommer oftare, och med högre kvalitet?.
  2. Tillgång till aktieanalys.
  3. Känsla av att vara VIP kanske är större?

För mig känns det omöjligt att byta så länge jag är intresserad av att förvalta. Nu tjänar jag pengar varje månad på bolån via Avanza och avgifterna förra året var totalt under en promille av kapitalet (buy and hold, enskilda aktier, i stort sett courtage som enda avgift).

Jag tror vi behöver skilja ut diskretionär förvaltning från Private Banking. Avanza har det sistnämnda, men vad jag vet inte det förstnämnda. Avgifterna är därför inte jämförbara, det är inte samma service.

1 gillning

Om man bara har lite egen kunskap och intresse så lönar sig nästan aldrig diskretionär förvaltning, avgifterna är verkligen skyhöga relativt förväntad avkastning. Blir på ett sätt också nästan ännu värre för en konservativ portfölj med mycket räntor. Så att bli ”gör det självare” kommer troligen löna sig! Här finns lite mer skrivet om ämnet.

2 gillningar

Finns det några fördelar med private bankin via Avanza förutom bolån (som ej är aktuellt i dagsläget)?

Är det värt att ansöka om bara för att?

Jag tänker att man bara tjänar på detta när man inte längre är i “get rich”-fasen?
Dvs de är bättre att ha 0,2% högre ränta och kunna ha en högre belåningsgrad än 50%, för att kunna investera mer.

Tycker de är sällan man nämnder de, men de kanske är vanligt att man är i “stay rich” när man tittar på private banking överlag

Det är av exakt denna anledning Avanzas bolån inte är aktuellt för oss. Även om vi kan få private banking hos Avanza så vet jag inte vad poängen skulle vara? Vi är ännu i “get rich” fasen.

1 gillning

Det låter rimligt att inte jaga PB-bolånet om man i en get rich-fas vill ha mer hävstång från sitt bolån.

1 gillning

I den fasen kanske det är ännu viktigare att inte ge bort 1% avkastning per år till banken?

Lämna dem ASAP och inta defensiv position (om det är det du vill) någonannanstans.

Kan du utveckla? Var kom 1% in i bilden relaterat till mitt inlägg?

Jag läser och läser och läser i tråden men ser fortfarande inga fördelsr för min del. Så, min slutsats blir att det är mer som ett diplom eller medlemsskap i Mensa. :rofl:

4 gillningar