Jag är en individ som är väldigt duktig på att göra precis som man inte ska göra när det kommer till pengar. Mitt stora problem är den impulsivitet som min ADHD ger mig. Det gör att år efter år gapar sparkontot tomt, trots att jag vet mycket väl vad jag bör göra.
Min senaste dumma grej var att senaste året spela bort 300 tusen på kryptobörsen. Innan det köpte jag en Breitling i guld som såldes av ganska snabbt till märkbar förlust. Listan är lång. Har senaste tre åren nog bränt minst en miljon utan något större av värde som finns kvar.
Uppenbart är jag helt efterbliven och behöver hitta ett sätt att spara där jag inte kommer åt pengarna. Några dagars säljtid på en fond räcker inte för att hindra mig. Vad kan jag egentligen göra för att skydda sparandet från mig själv?
Driver bolag och tar ut en lön på 60 tusen brutto och snittar utdelning på 100 tusen om året. Fasta kostnader ligger nog på runt 20. Har inga lån att betala av.
Måste vara jäkligt frustrerande att vara duktig på att tjäna pengar, veta hur du ska investera men av olika orsaker triggad att göra fel. Jag har folk i bekantskapskretsen i samma sits och problem, dock inte med ADHD diagnos.
Det tar lång tid att ändra på sin personlighet så i närtid är nog det bästa att du hittar ett sparande där du intekan ta ut pengarna.
Lägg in mer pengar, eller starta, tjänstepension avsättningar inom ditt företag. Pengarna är låsta till 55. Med fondlösning kan du flytta pengar mellan olika högrisk fonder så du kan agera fel även där. Men då kan du välja en traditionell lösning där du inte kan göra något. Bara se till att välj en så bra trad som möjligt. Kolla tex på Konsumenternas.se, eller på smaspararguiden.se. Nackdelen är att du sannolikt får lägre avkastning än en portfölj med aktiefonder. Men om du riskerar att hamna i tokigt dyra och farliga nisch fonder där du riskerar bränna av kapitalet så är Trad kanske ändå att föredra. Trodde aldrig jag skulle föreslå Trad TP men i ditt fall kan det vara en lösning där du inte kan mecka med pengarna.
Sen kanske det finns olika private banking lösningar där man sätter en rådgivare mellan dig och pengarna. Men det kostar och krävs ett rätt stort kapital och rådgivaren är nog ändå skyldig att göra som du säger. Så inte alls säker på att det funkar.
För pengarna utanför TP så kanske Trad även där är ett alternativ. Du kan åtminstone inte pilla med investeringarna utan banken/bolaget sköter det. Även lite längre tid at ta ut pengarna som jag förstår det, månader typ. Dock osäker på om du helt kan skydda det från dig själv. Inte som TP låst till man är 55.
Du skulle kunna anlita Småspararguiden som oberoende rådgivare (man betalar för råden up front) för att se vad deras erfarenhet säger vad som är bästa i din sits, om det finns någon sparlösning som passar dig.
PS Borde du inte kunna optimera löneuttag och utdelning ut ditt företag? Brukar sägas att optimalt tar man ut till brytpunkten (48 kkr i 2023?) för att undvika statlig inkomstskatt.
Jobba med din adhd allmänt är mitt tips. Ta hjälp av vården (eller bränn lite pengar på privat coach/psykolog). Jag har själv ADHD och jag har jobbat länge med att få styr på saker. Det som verkligen hjälpt mig är att jobba med mig själv och min medvetenhet om mitt funktionshinder snarare än att jobba med “symtomen”.
Tack, jättebra tips! Tjänstepension har jag inte ens tagit tag i än, känns som de är så lång in i framtiden att de inte finns. Är 30 nu, men jag tar och sätter upp det nu direkt. Haft skandia när jag vart anställd tidigare. Ett konto som är helt förvaltat och en depå där jag gjort val själv. Där har jag av någon anledning inte haft något behov av att vara inne och pilla hela tiden.
Ett kortare perspektiv är att jag vill köpa hus. Behöver nog en miljon för att få något rimligt i storstan.
Ang lön, ja absolut det hade varit smartaste. Men då jag förbrukar så mycket pengar har jag varit “tvungen” att ta ut högre lön. Har också en Porsche Taycan som förmånsbil, med förmånsvärde på 13 tusen. Så den käkar ju upp lite av nettolönen. Är också medveten att det blir dyrare även för den när jag ligger över brytpunkten. Men så har det blivit.
Mja, jag har haft mina vändor med KBT, samtalsterapi och kurser. Men har inte någon långvarig effekt, så funkar inte för min del.
Det som funkar bäst för mig är att använda redskap för att hantera symptomen. Jag accepterar vem jag är till 100%, ibland går det väldigt fort och blir helt fel, men inte bitter för det. Men med bra strukturer runt mig sker det mer sällan.
You do you jag har också hittat acceptans och sett att vissa saker fixar jag inte eller måste göra på andra sätt. Så då är det väl något trix du får ta till:thinking:
Jag brukar märka när jag börjar flyta ut och riskerar att göra dumma grejer…har du någon i din närhet du kan förvarna som kan hjälpa till att bromsa när det riskerar att gå åt helvete? För mig kan det hjälpa att bara prata med sambo eller kompis som då kan ställa följdfrågor som tex " och när tänkte du göra det här?" Eller “blir inte det dyrt?” Och då brukar jag kunna stanna till…
Min bästa vän jobbar på som revisor med fokus på risk. Han har ofta starka åsikter om mina påhitt, om jag har tur hinner jag nämna det för honom innan jag tar beslutet. Men oftast går det så snabbt att ingen kan stoppa mig. Är väldigt målmedveten när det passar…
Kanske dumt förslag - har du försökt lösa det strukturellt? T.ex. jag tror ju många gånger att skillnaden mellan lätt och svårt är struktur. T.ex. kan du be någon annan förvalta pengarna på ett sådant sätt att du inte har tillgång till dem? Att du måste gå genom någon annan som har en fullmakt och så vidare?
Inte så dumt förslag faktiskt, har försökt detta med både min bror och mamma. Har funkat några månader, men sen kan dom inte stå emot när jag får för mig något. Har funderat på en god man, men det känns så omyndighetsförklarande att det tar emot. Företagare, men inte tillgång till sin egen privatekonomi . Det får la bli sista utvägen om några år.
Har liknande personlighet, vet ej hur gammal du är men lite kommer med mognad.
Under mina ungdomsår 20-25 gjorde jag nog av med någon miljon per år helt oplanerat och endast på grund av impulsivitet. Konsekvenstänk noll.
Nu skrev du att du redan testat KBT utan nämnbar långsiktig effekt, för mig har det hjälpt på vissa plan, eller iaf gjort mig än mer medveten. Jag har som regel att alltid ventilera alla beslut med mig själv minst 10 minuter. Låter kort men mycket hinner ändras på 10 min.
Som exempel, det snöar i fjällen och jag blir sugen på att ta med familjen upp imorgon för att åka skidor, vet att vi har planer på andra håll och min fru är måttligt road av en spontanhelg. Gamla jaget hade föreslagit idén, blivit besviken på den negativa reaktionen och lite irriterad. Nya jaget tänker på olika infallsvinklar kring min briljanta plan, känns den genomförbar och bra efter 10 min, då kör vi. 9/10 impulser stryks efter dessa 10 min.
Gällande ekonomin har jag en ekonomiansvarig som sköter mitt bolag och privatekonomi, han betalar pensioner spara pengar åt bolaget osv osv. Privat försöker jag hålla mina10 min för större beslut, funkar bra även om det är mycket spontanitet. Med åldern har behovet av dyrare klockor osv minskat.
För mig är regelbunden motion en nyckel i att få detta att fungera, tappar jag rutiner blir det svårt att hålla fokus.
Inse också att det är omöjligt att förstå för någon som inte är i en liknande situation, “deras” system funkar inte. att ha autoöverföring till sparkontot är helt meningslöst när inget hindrar dig från att flytta tillbaka pengarna i samma sekund. Får du ångest över ditt slösande så utse själv en “god man” som har kontroll över din ekonomi. Är definitivt tråkigt och begränsande men det löser problemet kortsiktigt.
Jag hade jobbat vidare med professionell hjälp
Slutligen se detta som en superkraft, lovar dig att detta är minst lika bidragande till positiva händelser i ditt liv!
Du lever i stunden, andra sparar i 30 år för att göra det du gör nu.
Jag hade flyttat pengarna till något där det tar tid att göra om dem till pengar med köpkraft. Har du funderat på att investera i ditt bolag för att bli helt ekonomiskt oberoende? Där hade jag kikat först.
Jag är också kass på att behålla pengar men bra på att få in dom. Har lyckats med mitt sparande genom att “tvångsamortera”. Alla tycker jag är dum i huvudet som amorterat i dessa tider men nu när jag sålt en del fastigheter så… köp en tomt… det är sällan mark rasar i värde. Om du amorterar är det sällan man ser dessa pengarna heller utan man ser det som boendekostnad efter ett tag. Har sparat 90.000 per år utan att det varit märkbart. Lycka till!
Tips på avsnitt nedan om pension inkl för företagare
Skandia hade jag passat mig för. Brukar ha höga avgifter inte bara på fonderna utan även skalavgift dvs de nallar en del av kapitalet varje år bara för du har pengarna där
Ok, om du klarar av att inte pilla på TPn så kanske du kan fixa vanlig fondlösning och lova att hålla dig till indexfonder och på så att undvika trad
Tycker definitivt du ska satsa en del i TP med din profil. Upplåst till du är 55 och det är hela poängen. Såklart ska du inte sätta in pengar där som du behöver före dess.
Spara till husinsatsen får du nog också fundera på hur du gör så du inte spar och sedan blåser i omgångar. Hade varit en uppenbar risk för mig i den åldern
Jösses, hoppas bilen är värd varenda krona för det är ju en ansenlig del av din inkomst som du lägger på den
Låter ju som vi har några sidor som är ganska lika! Skönt att du kan hantera det.
Jag är 30 och har en dotter på strax över året, så det är ju hög tid att ta tag i detta. Motion är något jag totalt saknar, är riktigt fet men nu går jag till gymmet imorgon och kör.
Intressant tanke och inte helt dum tanke att spara genom lån. Även om det då kostar lite ränta så har man ju tillslut något av värde! Oklart hur jag ska ta detta i praktiken dock. Har du några bra resurser att tipsa om för att komma igång med markinvesteringar?