Jag blöder pengar, hur skyddar jag sparandet från mig själv?

Välkommen hit! :slight_smile:

Måste vara jäkligt frustrerande att vara duktig på att tjäna pengar, veta hur du ska investera men av olika orsaker triggad att göra fel. Jag har folk i bekantskapskretsen i samma sits och problem, dock inte med ADHD diagnos.

Det tar lång tid att ändra på sin personlighet så i närtid är nog det bästa att du hittar ett sparande där du inte kan ta ut pengarna.

Lägg in mer pengar, eller starta, tjänstepension avsättningar inom ditt företag. Pengarna är låsta till 55. Med fondlösning kan du flytta pengar mellan olika högrisk fonder så du kan agera fel även där. Men då kan du välja en traditionell lösning där du inte kan göra något. Bara se till att välj en så bra trad som möjligt. Kolla tex på Konsumenternas.se, eller på smaspararguiden.se. Nackdelen är att du sannolikt får lägre avkastning än en portfölj med aktiefonder. Men om du riskerar att hamna i tokigt dyra och farliga nisch fonder där du riskerar bränna av kapitalet så är Trad kanske ändå att föredra. Trodde aldrig jag skulle föreslå Trad TP :joy: men i ditt fall kan det vara en lösning där du inte kan mecka med pengarna.

Sen kanske det finns olika private banking lösningar där man sätter en rådgivare mellan dig och pengarna. Men det kostar och krävs ett rätt stort kapital och rådgivaren är nog ändå skyldig att göra som du säger. Så inte alls säker på att det funkar.

För pengarna utanför TP så kanske Trad även där är ett alternativ. Du kan åtminstone inte pilla med investeringarna utan banken/bolaget sköter det. Även lite längre tid at ta ut pengarna som jag förstår det, månader typ. Dock osäker på om du helt kan skydda det från dig själv. Inte som TP låst till man är 55.

Du skulle kunna anlita Småspararguiden som oberoende rådgivare (man betalar för råden up front) för att se vad deras erfarenhet säger vad som är bästa i din sits, om det finns någon sparlösning som passar dig.

PS Borde du inte kunna optimera löneuttag och utdelning ut ditt företag? Brukar sägas att optimalt tar man ut till brytpunkten (48 kkr i 2023?) för att undvika statlig inkomstskatt.

Rekommenderar även dessa trådarna

9 gillningar