Investering/förvaltningsideer för nivå 5 (>100 miljoner)

Välkommen till forumet @Nyfiken3!

Som @Stefan-84 skriver, så skulle jag i ett första steg rekommendera att ta ett möte var med de tre rådgivare jag kan rekommendera med varm hand - och som alla varit med i avsnitt:

Det vill säga Ricard Nylund, Henrik Tell och Per Palmström. Du hittar info om dem och avsnittet via länken ovan. Ett förstamöte är alltid förutsättninglöst och kostar ingenting.

Med det sagt… några egna tankar och erfarenheter från att ha träffat / jobbat med några av dessa:

• Ungefär jämnt fördelat mellan dem som använder finansiell rådgivare som ovan och de som förvaltar själva.

• De som förvaltar själva är sällan rädda för nedgång, eftersom man vet att risken är inträdesbiljetten man får betalt för.

• De har ofta sin vardagsekonomi i ordning, så att en börsnedgång (eller till och med konkurs) inte påverkar deras vardag negativt.

• Av dem som förvaltar själva upplever jag också ungefär en jämn fördelning mellan dem som kör fondrorobot LYSA / OPTI samt indexfonder vs som kör egen portfölj av noterade bolag.

• Det är stor skillnad på hur man förvaltar beroende på vilken typ av förmögenhet det är. En som har ett fastighetsbolag med nya kassaflöden kan ta en mycket högre investeringsrisk än någon som har ärvt pengarna och det inte kommer nya.

• Rätt många har en rätt spridd portfölj - men det är något jag brukar avråda från. Typ, man har varit lite opportunistisk och köpt en industrifastighet där, lite aktier i ett onoterat bolag där, en hyresfastighet på ett tredje ställe, lite indexondfonder etc.

• Sedan brukar majoriteten av förmögenheten dock ligga i ett eget verksamhetsbolag. Så det är ju också något att ta hänsyn till.

• Många har provat och över tid blivit missnöjda med typ PB på Avanza / SEB / Carnegie etc.

Avslutningsvis, jag och Moa har fått önskemål om att ordna en träff för människor som förvaltar själva, för att få utbyta erfarenheter. De personer vi pratat med är lite trötta på PB, Family Office etc. Om detta är aktuellt, hojta till så ordnar jag kontakt med Moa som kan berätta mer.

5 gillningar