Personer på nivå 5 har en så stor förmögenhet att utslaget av förvaltningen överskuggar eventuell annan ekonomisk aktivitet, heltidsjobb etc.
Hur bör man då investera sin pengar om man:
Är rädd för stora nedgångar
behöver en jämn värdeökning/ avkastning för att försörja sig själv med familj
Jag gissar att diversifiering är den heliga graalen men det är svårt att skapa portföljer med låg korrelation. Det kräver också stort personligt engagemang och kunskap. Givet att det är stora summor och att resultatet är viktigt så vågar man inte heller lita helt på egna tankar och ideer.
Väljer man att jobba med banker eller förmögenhetsrådgivare så lever alla inom sitt eget ekosystem. Väldigt få har en riktigt långsiktigt perspektiv på förvaltning och tankar om hur man kan skaffa avkastning utan att gå in på hutlöst dyra börser. Visst,finns det mycket kunskap men den kommer också då till ett så högt pris att en Lysa lösning närmast ter sig attraktivt.
Är det ngn som har tankar, erfarenhet eller kunskap om hur man bäst organiserar förvaltning av ett stort kapital så är jag tacksam för ideer.
Hej och välkommen till forumet, om jag var i din situation skulle jag kontakta en oberoende finansiell rådgivare licensierad av Swedsec. Det finns icke mer än några få i Sverige. Och betala för din rådgivning per timme istället för i procent av ditt kapital!
Som @Stefan-84 skriver, så skulle jag i ett första steg rekommendera att ta ett möte var med de tre rådgivare jag kan rekommendera med varm hand - och som alla varit med i avsnitt:
Det vill säga Ricard Nylund, Henrik Tell och Per Palmström. Du hittar info om dem och avsnittet via länken ovan. Ett förstamöte är alltid förutsättninglöst och kostar ingenting.
Med det sagt… några egna tankar och erfarenheter från att ha träffat / jobbat med några av dessa:
Ungefär jämnt fördelat mellan dem som använder finansiell rådgivare som ovan och de som förvaltar själva.
De som förvaltar själva är sällan rädda för nedgång, eftersom man vet att risken är inträdesbiljetten man får betalt för.
De har ofta sin vardagsekonomi i ordning, så att en börsnedgång (eller till och med konkurs) inte påverkar deras vardag negativt.
Av dem som förvaltar själva upplever jag också ungefär en jämn fördelning mellan dem som kör fondrorobot LYSA / OPTI samt indexfonder vs som kör egen portfölj av noterade bolag.
Det är stor skillnad på hur man förvaltar beroende på vilken typ av förmögenhet det är. En som har ett fastighetsbolag med nya kassaflöden kan ta en mycket högre investeringsrisk än någon som har ärvt pengarna och det inte kommer nya.
Rätt många har en rätt spridd portfölj - men det är något jag brukar avråda från. Typ, man har varit lite opportunistisk och köpt en industrifastighet där, lite aktier i ett onoterat bolag där, en hyresfastighet på ett tredje ställe, lite indexondfonder etc.
Sedan brukar majoriteten av förmögenheten dock ligga i ett eget verksamhetsbolag. Så det är ju också något att ta hänsyn till.
Många har provat och över tid blivit missnöjda med typ PB på Avanza / SEB / Carnegie etc.
Avslutningsvis, jag och Moa har fått önskemål om att ordna en träff för människor som förvaltar själva, för att få utbyta erfarenheter. De personer vi pratat med är lite trötta på PB, Family Office etc. Om detta är aktuellt, hojta till så ordnar jag kontakt med Moa som kan berätta mer.
Mycket av detta beror ju helt på vad för typ av person man är och hur pengarna har uppstått. Någon kanske älskar fastigheter och sänker stora delar av kapitalet i dem för att sedan skörda löpande avkastning. Andra kanske får ett fett arv och kan leva gott på bara kapitalet resten av livet och sticker det i tråkiga säkra placeringar. Andra kanske investerar i företag i förhoppning om att öka kapitalet ytterligare etc etc.
Sen undrar jag lite om detta med att “försörja sig själv med familj” – är du på nivå 5 så kan du ju plocka ett par procent från något ultrastabilt och ha högre inkomst än majoriteten. MAO finns det ingen vetting anledning att optimera avkastningen om det är fallet. Eller är du ute efter att öka kapitalet över tid bara för att langa över “problemet” på nästa generation som kommer att sitta i samma sits med samma frågeställningar?
Så det finns nog inget tydligt svar här som passar de flesta. På denna nivån blir det högst individuellt.
Men ponera att du sitter på 100 mille och vill ha en “ok” avkastning med riskspridning. Släng 50 mille i globala indexfonder, 50 mille i diverse statsobligationer (sprid ut det över ett antal länder/valutor). Har du ingen extravagant livsstil lär du ha mer pengar än du någonsin kommer att kunna göra åt.
Men suktar du efter ett lyxliv får du börja med att klura ut hur stor risk du är villig att acceptera och se vad en rimlig avkastning skulle vara och om den täcker dina tänkta behov.
Viktigt, fråga innan. Kan bli onödigt stora summor då många tar betalt i % av förvaltat kapital, ibland årligen. Det är lite som att lägga på en tokhög avgift på en billig indexfond.
Eftersom hans fru inget vet om investeringar, men kommer ärva miljarder, så ska arvet till 90% placeras i en billig bred indexfond och resten i korta statsskuldspapper.