#246 - Om den ekonomiska fronten i kriget mellan Ryssland och Ukraina

Hej,
Innan jag såg detta avsnittet visste jag inte vilken omfattning våra “läs väst” sanktioner kommer att innebära.
Tack!

4 gillningar

Funderade på att de flesta organisationer i Ryssland antagligen kommer braka samman mtp att alla nuvarande ledare blir persona non grata i eftermälet av kriget.

Tänk alla kommunpampar, företagsledare, generaldirektörer, officerer etc som fått sina roller genom det gamla systemet.

Nu behöver alla bytas ut och processer byggas upp på nytt.

Hela samhället får starta från början.

Sen vill jag ge en eloge för er försvarspliktskänsla. Det fullkomligt svämmar över på sociala medier med folk som skyller sin ryggradslöshet och feghet på att de inte vill försvara den här regeringen vi har och wokekulturen.

1 gillning

På sätt och vis håller jag med dig i det här. Men man måste acceptera högre kostnader på drivmedel för att bevara demokrati och därmed visa Putin/Ryssland/Världen att sånt här beteende inte är okej. Men samtidigt borde men som Jan sa att över 50% är bara skatter, och det borde vi som samhälle anse inte är okej.

1 gillning

Intressanta diskussioner och spexiga anglocismer som vanligt. Jag håller med om att man måste vara beredd att betala för omaket med t ex högre bensinpris för ett krig i närmiljön, åtminstone om man tror på frihet och demokrati.

Sedan tycker jag det är lite kul att @carolinebolmeson tycker sanktionslagar som drivs genom på en eftermiddag är orättvisa. :sweat_smile: Ja, det är ju faktiskt poängen med att ge igen på ett fult påhopp. Vad är det @janbolmeson brukar citera: Kan man inte vinna i en sport så byt sport (ish).

Fundering: Vad händer egentligen med alla uppdämda utbetalningar som ryska artister genererar på t ex YouTube under blockaden? Jag förmodar att de betalas ut den dag Putin ger fan i Ukraina eller ryska folket ger fan i Putin. Men de genereras ju i dollar oftast, så det är väl bara att hoppas på fortsatta restriktioner för dessa artister så de slipper tvångsväxla till rubel kanske?

2 gillningar

Missade jag något i avsnittet? Känner inte alls igen mig i detta? När avhandlas det :thinking:

2 gillningar

Var lång stund på slutet, där @carolinebolmeson pratade om hur hemskt det vore om bensinskatten blev en valfråga.

Även om jag personligen tycker att det är en fråga där vi har två tydliga alternativ som kan vara bra att ha med i valrörelsen.

Intressant artikel kring detta,

Jag hänger fortfarande inte med i kopplingen mellan “jag skulle inte gilla om bensinskatten blir en valfråga” till påståendet att de argumenterat “vi behöver hög skatt på drivmedel för att bevara vår demokrati”?

Det som sades i podden var att sänkta bensinsskatter behövs inte samt att påverka detta via demokratiskaval är oönskvärt. Skulle jag tolka dessa två åsikter elakt blir det den slutsatsen.

Men det kräver att man anser att när politiker tigger ihjäl frågor, där de har andra åsikt än väljarkåren är odemokratiskt. På samma sätt som man idagsläget hanterade vinster i välfärden eller hur flyktningpolitiken hanterades förre 2015.

1 gillning

Jag tror det gemene man menar med en valfråga är en fråga som får stort utrymme i debatten.
Jag tror alltså inte Caroline menar att det är en fråga som inte får diskuteras, utan mer att det finns många fler viktigare frågor som hellre får komma i första hand.

Därför jag säger om man tolkar det elakt, nu står jag inte för @kajsochbiss åsikt men förstår grunden i det.

Här omkring är den absolut viktigaste frågan vid sidan om Ukrainakriget för tillfället de höga energipriserna. Då blir det ett rött skynke när nån uttycker åsikter kring att en av landsbygdens viktigaste frågor ska tryckas ner för andra frågor.

Nu förstår jag personligen att energipriser är en oviktig fråga om man kör elbil och bor i en av Sveriges största städer men alla har inte den livsstilen.

4 gillningar

Kan inte svara för vad de i avsnittet tycker eller tänker, men personligen tycker jag inte om ifall det är EN fråga som avgör ett val. Till exempel priset på drivmedel / energi eller medlemskap i NATO eller någon annan fråga.
Man måste se på partiernas totala politik.

2 gillningar

Intressant, men inte riktigt svar på frågan. Jag tänker att om man inte är beroende av regelbundna utbetalningar, fryses då ens tillgångar hos t ex YouTube, Paypal, Twitch etc, tills konflikten löses.

För om man inte är beroende av inkomst direkt utan kan skjuta upp utbetalningen ett par månader, vore inte detta snarare väldigt bra för enskilda privatpersoner i Ryssland, som senare kan få opåverkad valuta att leva för?

Jag kom att tänka på detta idag när jag såg att ryska bandet Ic3peak släppt nytt (igår) och eftersom de både gillar att ge Putin fingret och har väldigt många spelningar på sina videor, så poppade funderingen upp.

Typ halva Ryssland försöker få ut sina besparingar i USD för att kunna överleva rubelns fall och på sånt sätt ha kvar sitt kapital om några månader.

Har man pengar utanför Ryssland är man även säker från Ryska central banken.

Ens tillgångar på twitch, youtube osv kommer de troligen fortfarande ha fri tillgång till men svårt att flytta tillbaka till Ryssland pga swift spärren.

1 gillning

Det var det jag gissade också. Lika bra att de ligger där om de inte behövs för att få mat på bordet.

tillägg: Jag menar att det då finns hopp om framtiden, speciellt med tanke på de som redan haft en västorienterad inkomst. Kanske kan insikterna sakta spridas till mer stockkonservativa ryssar…

Helt enig! Höll på att trilla ur soffan två gånger. Dels när @carolinebolmeson undrade om det var moraliskt rätt att frysa pengar som korrupta miljardärer skott sig på ryska folkets bekostnad genom Putin regimen OCH dels om det var moralist att använda ryska riksbankens frysta tillgångar att bygga upp det land deras regim förstört. I min värld är det högst moraliskt att göra så :slight_smile:

Håller väldigt mycket med Schwarzenegger hur han vänder sig till ryska folket . Jag har både vänner och kollegor där efter att ha arbetat rätt mycket där. Ryska folket är inte fienden, men samtidigt får man de ledare man förtjänar. De skulle gjort upp lång tidigare med Putin, långt före han fick så mycket makt. Tyvärr kollegor som efter Krim kriget var väldigt kritiska mot Putin, men samtidigt sa att det inte fanns någon annan som kunde styra landet. Det finns alltid någon som kan styra och allt hade varit bättre än detta. En del förbannar nog sin tidigare inaktivitet när det gäller landets styre.

En viktig poäng är att så fort Putin är borta och någon form av vettigt styre är tillbaka, så måste vi snabbt hjälpa både Ukraina och Ryssland att bygga upp sina länder och skapa ett relativt välstånd. Jag tänker à la Marchall hjälpen för Tyskland efter WW II. Detta för att undvika framtida despoter och revanschkrig.

1 gillning

Var tvungen att lyssna på den biten igen. Jag tror inte det var kommentaren om valfråga som @kajsochbiss hängde upp sig på utan det var @janbolmeson avslutning på det segmentet där han sa något i stil med “om det här är det som krävs…” Jag gör dock en helt annan tolkning av vad man syftade på var. Jag tror inte alls Jan syftade på bensinskatt utan generellt på högre kostnader (oberoende av skatt) till följd av sanktioner, krig, etc. Att man skulle mena att hög drivmedelskatt är ett krav för att upprätthålla demokrati faller ju på sin egen orimlighet…

1 gillning

Kommentar till avsnittet om rublens minskat värde mot dollar. #janbolmeson säger flera ggr att rublen har minskat med 50% i värde mot dollarn och att det medför en prisstigning på 50% på importerade varor. Om värdet på rublen faller med 50% så stiger priset på importerade varor i dollar med 100% eller hur?
Det krävs dubbelt så många rubler för att köpa en dollar…
Eller tänker jag fel?

3 gillningar

Ett ord som många verkar använda fel, både regeringen och här i podden, är sanktionera som betyder godkänna, ge bifall till, ge tillstånd.

1 gillning