Investera i uran

Vad tror ni? Är detta det nya GameStop/meme-stock/hypen? Har ju onekligen pumpats upp under några veckor nu och börjar dyka upp på olika nyhetssidor. Priset på uran har går rakt uppåt.

Känns minst sagt ganska omoraliskt om man inte är en kärnkraftskramare.

Är det dax att ta fram popcornen och kolla på :slight_smile: är det någon som har hoppat på “trenden”?

Skulle säga att det är motsatsen till omoraliskt då IPCC kommit fram till att kärnkraft som ersätter fossilbaserad energiproduktion är en del av lösningen på klimatkrisen i princip alla pathways…

4 gillningar

Om man tror på uran som energikälla beror väl lite på hur man ser å ställer sig till energi och miljö… Ett gäng jag brukar lyssna på som länge pratat om uran, senaste avsnittet avverkade ämnet en del…

1 gillning

Det beror ju på om man tycker kärnkraft är en lösning eller världens ofog…

1 gillning

Hade varit intressant att köpa fysiskt uran på samma sätt som fysiskt guld. Kom bara ihåg sen att inte öppna dörren när personer med skyddsdräkt knackar på.

3 gillningar

På vilket sätt skulle det vara omoraliskt att investera i utan?

1 gillning

Det är fortfarande tidigt. Priset på uran är fortfarande lägre än vad det kostar gruvbolagen att bryta uran.

En av anledningarna att uranpriset stigit på sistone är att Sprott har tagit över Uranium Participation Corporation och ändrat en del där. UPC är omgjort till en trust som bara kan hålla fysiskt uran -inga pappersprodukter/derivat. Det nya namnet är Sprott physical uranium trust. Det har också skapats en finansieringsmodell, ATM, som gör det mycket lättare att ta in kapital och köpa uran. Detta har gett hedgefonderna mfl en möjlighet att köpa in sig på urancaset.

Moraliskt eller inte. Snarare omoraliskt att kärnkraften smutskastats i så många år. Med mer kärnkraft skulle vi sannolikt haft färre antal döda och mindre mängd koldioxid att tampas med. Tyskland har gjort en tabbe som stängt ner sina kraftver, Japan likaså.

Inom råvarusektorn gäller att låga priser är botemedlet för låga priser och höga priser är botemedel mot höga priser. Vi har fortfarande global underproduktion av uran och det kommer att leda till att uranpriset ökar. Eller att vi inte får lyse när vi trycker på strömbrytaren till morgonkaffet. Det är bara att välja: inget lyse eller högre uranpriser.

50-60 UDS per pund är ungefär vad det kostar att framställa uran. Innan priset kliver iväg över den gränsen finns mycket liten anledning för bolagen att starta upp vilande gruvor, än mindre bygga nya.

3 gillningar

Igår gick mina uranaktier upp 6,4 procent (på en börsdag). Och då är jag redan upp ca 35 procent sedan tidigare (sålde av då men gick in igen sedan). Man får vara med 15.30-22.00 på vardagar, det går så fort i rörelserna. Hur det kommer hå framöver? Ingen aning. Men börjar det gå ned ordentligt så säljer jag av, tar min vinst och avvaktar utvecklingen. Mitt ”bet” är att jag tjänar tillräckligt mycket innan jag tar en riktig förlust.

Kul för dig! Inte för att jag tänker investera själv men av ren nyfikenhet (behöver något att äta popcorn till :smiley: ), vilka aktier är detta?

Global Atomic Group, Appia Energy Group, Isoenergy, Fission Uranium group, Uex, Encore uranium group, consolidated uranium, energy fuels, uranium energy group, cameco, nexgen, canalaska, Forum energy metals group.

Finns säkert fler

2 gillningar

Notera att detta inte är en köprekommendation. Det kan gå precis hur som helst.

1 gillning

Uranbolag är lite som krypto just nu när det kommer till volatilitet (eller volla som Bagge & Brobacke mfl använder som slang). En varning i all välmening till alla, ge er inte in i uranbolagen om ni har svårt för hastiga rörelser både upp å ner!

Håller med Ola till 100 procent

Är inte “Volla” slang för våldtäkt?

Hmm, med den innebörden skulle deras analyser komma i ny dager… Kanske borde lyssna om…

1 gillning

Jag har uranaktier. Har i Kazatomprom och Energy Fuels. Hade i Cameco, och endel mindre explorers/producers, men har satsat på lite biotech istället. Huruvida kärnkraft är bra kan man diskutera, men en stor del av elen som produceras i världen är långt ifrån grön. Det eldas med både kol, olja och gas för att generera el.

Om det vi ser nu på klimatförändringar bara är början, så krävs det att vi helt enkelt slutar med att elda fossila bränslen. Sol, vind, och vattenkraft har inte en chans att ersätta all el-konsumtion. Det är heller ingen tillförlitlig källa. Mörker, snö, torka, och brist på vind gör att man inte kan få ut full effekt när som helst.

Redan nu konsumeras det mer uran än vad som produceras. Så har det varit i många år.
Producenterna har dåligt pris, eftersom kärnvapenspetsar har monterats ned sedan kalla kriget. Det är få som vill investera i gruvor när priset på uran ligger på $30. Det går knappt runt. De behöver $50-60 för att göra nya gruvor ekonomiska. Kina bygger många kärnkraftverk per år i gigawatt klassen. Det driver efterfrågan.

En fundamental analys säger att det borde uppstå en brist på uran som höjer priset.
Men som alltid så verkar det släpa efter. Räkna med att det kan ta lång tid.
Tar det riktigt lång tid så är en index fond bättre.

Att uranet skulle gå ner till 20 dollar, ser jag inte ens hur det skulle vara möjligt.
Runt 30 kan det nog vara ganska länge även om det är ohållbart för producenterna.

Jag har kanske 10-15% i uran. Jag ser det som att singla slant.
“Heads I win; Tails I don’t lose much — Mohnish Pabrai”

1 gillning

Konstigt att inget sagt att spara i Uran är en strålande ide??

6 gillningar

Verkar inte finnas många kärnfulla argument emot å andra sidan.

3 gillningar

Lysande, Sickan?

Jag vet inte, känner mig lite kluven i frågan. En punkterad spekulationsbubbla runt uran kan leda till en kedjereaktion på världens börser och riskerar utarma folks förmögenheter.

5 gillningar