Mitt första inlägg på sidan, men jag har varit en trogen “spökläsare” under flera år. Jag är 32 år och har i talande stund i runda slängar 2m investerat(borträknat hus och annat), uppdelat på ungefär följande sätt:
70% global index
15% lysa
5% crypto
5% guld och blandade aktier som ligger sedan länge
5% ikke investerade för dipp eller liknande
Detta är pengar som jag och fru inte planerar att röra. Sparande för utbyddnad resor och div går från annat sparande.
Men då till min fråga, jag är inte så himla påläst längre utan placerar för bekvämlighet, crypto är den största jokern. Men det är endast för att sova bättre om det skulle sticka till månen.
Jag har senaste året tänkt att flytta över 5ish% till kärnkraft. Tror mycket på marknaden och undrar om det finns folk på forumet som har tankar gällande framtiden för kärnkraften.
I så fall hur mycket ni har exponerat er inom det? Har ni satsat på fonder, aktier eller annat? Är mycket intresserad och tacksam för svar:)
Håller med, tror hemskt mycket på energi generellt dom närmaste 2-3 åren.
Jag har just köpt Oklo A, måste ses som hög risk, men med Sam Altman som före detta VD/styrelse ordförande, låter det som om dom kan ha en chans.
Jag äger också Constellation Energy, inte kärkraft, men dom har gått hemskt bra sedan jag började köpa dom för ca 1,5 år sedan.