Vad skall man investera i om man tror att AI kommer att vara stort nästa 1-5 år?

Jag funderar hela tiden på investeringar som kommer att göra ganska hög vinst med en horisont på 1 till kanske 5 år. Jag har köpt olja och kryssnings företag under pandemin, och det gick mycket bra.

Nu med tanke på dom nya AI upptäckterna, och det spelar ingen roll om vi tror AGI händer i morgon eller inte, jag tror att det kommer att vara hemskt mycket fokus och investering på AI området dom nästa 2 åren minst, så hur/vad investerar man om man tror det??

För ett eller två år sedan borde man ha köpt Nvidea eftersom dom är bäst på att tillverka grafik kort/gpu som är oerhört eftertraktade av AI företagen. Jag missade det, men har äntligen köpt dom nu, men är lite tveksam.

Jag har satsat på AMD, ASML och TSMC istället och dom har gått hemskt bra, men inte lika bra som Nvidea :frowning:

Jag har ’givetvis’ både Microsoft (som ’äger’ OpenAI/Chat GPT), Amazon och Google , som ju borde kunna hitta på något. Jag tror inte på Meta så jag kommer inte att köpa dom.

Jag hörde någon pod cast eller något där man sa, idag har AI industrin brist på GPU, imorgon kommer det att vara slut på el/energi. Så om jag nu har bestämt mig att köpa aktier som kommer att gå bra om t.ex. Microsoft eller Google bygger ut sina datacenter och behöver mer el, vad köper man då?

Jag har letat och köpte något som heter Duke Energy, men jag har inte riktigt någon aning, är det någon som har några idéer, eller som har andra industrier som man borde sikta på.

3 gillningar

Troligtvis bör du gå kort (tjäna pengar på nedgång) för bolag som sysslar specifikt med AI samtidigt som du går lång index. Summan blir då att du får index exklusive “AI” bolag.

Att investera i teknologiska revolutioner har en negativ korrelation med framtida avkastning relativt index. Satsa istället på det som är påväg ur tiden, så har du bättre odds till hög avkastning.

4 gillningar

Så här gör visst Google när de får slut på el:
:slight_smile:

Köper du index får du Microsoft, Meta, Google etc. :face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

Hagelgevär, Twinkies och en stor pickup med stor kofångare. Eller nej det var för zombies.

Störsändare, Bärbar EMP och en bit land på en kulle med bra utsikt att odla det nödvändigaste på.

Det beror lite på hur bra det går för AI förvisso. Jag antog att det kanske gick för bra.

Annars kanske hackar och spadar-principen går att applicera även på detta område. Kanske lite first level, men det kan inte vara fel med allt från nödvändiga mineraler till fastighetsägare som riktar in sig på datahallar.

Det är just mängden compute; antal tokens per sekund, som är det stora hindret för nästa steg i utveklingen.

4 gillningar

OK, mineraler, måste läsa på om det, men silikon är ju ganska vanligt :slight_smile:
fastighets ägare för datathallar, ok, bra ide, men jag tror inte dom kommer att gå upp 100%+ som jag siktar på, eller?
Det kommer alltid att vara problem med att få mer compute, men hur tjänar man pengar på det, GPU, CPU tillverkare är ju uppenbara, nästa steg är ju dom som hittar på en bättre algoritm som behöver mindre compute eller gör mer med samma, DVS MS, Google mm.
Båda dom pratar jag om i min första post, alla fattar detta, men vad mer behöver man, vad kommer att hända i samhället nästa 5 år som man kan göra mycket pengar på om man hoppar på nu?
Hur tjänar man pengar på dom som säljer mest el om 2 år?

Tror inte kiselbrytning är någon framtidsbransch tyvärr. Kisel (silicon) är det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan. :slight_smile:

Men ok. Har inte så bra koll på energi men kanske tex ABB skulle tjäna på en kraftig utbyggnad av elnät?

Munters gör kylsystem till datorhallar.

Just nu handlar det mesta om generativ AI men jag tror det kommer en annan boom inom segmentet robotisering & automation. Företag som pysslar med sådant skulle man kanske kunna investera i.

1 gillning

hjärnceller

Att ha köpt X under pandemin och tänka att det gått upp på grund av någon särskild logik är en bakvänd idé.

Om vi pratar specifikt om AI så är sanningen att det kommer att revolutionera en mängd olika branscher på olika sätt och av olika anledningar. Det innebär i sin tur att det bästa är att satsa extra på företag som är ”mest innovativa” i sin bransch, helt oavsett vilken bransch vi pratar om. Sverige och svenska företag brukar ofta ligga bra till i sådana här sammanhang. Sannolikt beror det på allmänt god utbildningsnivå i Sverige och en kultur med mycket av delegerat ledarskap. Vi sätter inte vår tillit den allvetande chefen som är den främsta förståsigpåaren inom AI och alla barns vän, för att göra saken en smula övertydlig.

4 gillningar

Någon skrev Munters, och det tror jag är en god ide. El och energi är nog det man bör investera i annars.

1 gillning

Att ett visst företag “kommer att gynnas” eller “kommer att gå bra” om utvecklingen blir på ett visst sätt är nog möjligt för de flesta att bedöma i rimlig grad. Sedan är frågan hur mycket av denna förmodade positiva utveckling som redan är inprisat i aktien. Detta är en sak som gör frågan om att investera i enskilda aktier komplicerad. Att hitta enskilda fynd vid olika tidpunkter är alltid möjligt. Ganska ofta kan de också falla ut på ett positivt sätt. Att däremot bygga en investeringsstrategi kring detta och slå index över tid är en annan sak.

Om du lyckades göra pengar under pandemin så tror jag att du borde ta dem och putta in dem i Global indexfond. Jag vågar vara fräck och gissar att du kan ha haft tur under pandemin.

Spela inte bort de pengarna genom att chansa på vad som är nästa stora grej. Utan förvalta dem klokt.
Såvida inte detta handlar om din lekhink, som är högst 10% av ditt investerade kapital. Då kan du ju spåna fritt.

Verkar ha ett sjukligt begär på att “tjäna pengar”.
Vet du vad pengar är och hur de kommer till?
Din hög med pengar är andras skulder! För det är så systemet är skapat.
Med krav på högre vinster så måste fler sättas i skuld för att betala räntorna som lånen tillför.
Pengar är en skuldsedel och inget annat. Ett fåtal personer sätter allt fler i skuld.
Är det målet? Vi undrar!

Global Indexfond, även om din horisont är väl kort.

Vissa verkar ha lite problem att hålla sig till frågan som ställs. Jag tycker också indexfonder är bra men svårt att se hur det är relevant i denna frågeställning.

Aktörer som jag själv satsat på inom AI:

Mitt stora bet är på Tesla: Ledande inom självkörande bilar. Deras robot Optimus kommer vara en game changer.

Nvidia
Microsoft
Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest (Stort fan av Cathie Wood och hennes investeringsfilosofi)

Sedan en annan intressant teori jag följt inom energi är “The uranium bull thesis”, finns massa information om du googlar och en reddit sida där det diskuteras flitigt. Skulle gynnas av den pågående ökade elektrifiering.

2 gillningar

tack! @MoneyDiddler

Efter nått år på detta forum är man härligt trött på den billiga globala index kommentaren… kanske borde skapa en fast tråd för folk med “global index touretts”

3 gillningar

Vissa verkar ha lite problem att hålla sig till frågan som ställs. Jag tycker också indexfonder är bra men svårt att se hur det är relevant i denna frågeställning.

Ja, tack för att du läste frågan :slight_smile:
Till alla andra, Jag tänkte inte lägga alla mina pengar i AI, och jag har fonder, så ni kan sova lungt :slight_smile:

Mitt stora bet är på Tesla: Ledande inom självkörande bilar. Deras robot Optimus kommer vara en game changer.

Jo, Tesla är nog ett bra val, men Elon är lite vild :slight_smile: Jag har haft Tesla för 2-3 år sedan, och det gick bra men sålt allt, och nu är jag rädd att köpa den igen marknaden för el bilar har ändrats helt, och det är så mycket hype och känsla i tesla och musk, men kanske tid att tänka om lite, har inte läst på om Optimus, skall göra det!

Sedan en annan intressant teori jag följt inom energi är “The uranium bull thesis”, finns massa information om du googlar och en reddit sida där det diskuteras flitigt. Skulle gynnas av den pågående ökade elektrifiering.

Skall kolla på uranium, tror jag har läst om den för många år sedan, kanske dags att titta igen.
Funderade också på ‘Small Nuclear Reactors’, men måste läsa på mer där också.

Munters gör kylsystem till datorhallar.

OK, mycket bra tips!

Just nu handlar det mesta om generativ AI men jag tror det kommer en annan boom inom segmentet robotisering & automation. Företag som pysslar med sådant skulle man kanske kunna investera i.

Jo, det låter logiskt, men vilka är dom?

Global Indexfond, även om din horisont är väl kort.

Min fråga är i forumet investerings strategi, det jag ville diskutera är EN strategi, inte mitt hela sparande. Och för det strategien hoppas jag kunna se en rejäl höjning på så kort tid, det var inte min spar horisont.