Jag har identifierat AI som ett område jag vill satsa på i min lek portfölj.
Där finns aktier som exempelvis Microsoft och Nvidia samt fonder som ishares automatik and robotics. Har ni funderat på samma sak och har några tips?
Jag har identifierat AI som ett område jag vill satsa på i min lek portfölj.
Där finns aktier som exempelvis Microsoft och Nvidia samt fonder som ishares automatik and robotics. Har ni funderat på samma sak och har några tips?
Kolla innehaven i AI-fonden från Allianz är ett tips:
I Avanza-appem går det att se de 25 största innehaven.
Tack för det snabbt svar!
Jag känner till denna fond, men om man tittar på innehaven så år det inte så mycket som jag tycker är ren AI. För mig är det revolutionen med chatGPT och exempelvis att Microsoft lagt 10 miljarder dollar i produkten. Tror dessutom själv på just denna lösning.
Avanza har ju en ark invest fond som påminner den del.
Det allra bästa vore nog att kunna investera i några nya amerikanska startuper, men innan dess gärna några bolag som finns att handla direkt på Avanza.
Ok. Jag tror inte dessa bolag är börsnoterade tyvärr.
Personligen skulle jag investera i halvledare då AI kommer kräva mycket datorkraft. TSMC är världsledande. Men finns ju risk att Kina anfaller Taiwan.
Några stora säkra spelare
Microsoft
Nvidia
Google
Tesla
Amazon
(Apple)
TSMC ser intressant ut tycker jag. ChatGPT använder Nvidia men läste att de satsar på AI. Underliggande hårdvaran verkar vara en bra strategi.
Sökte på ‘invest in us startup companies’ och hittade en del. Skall kolla vidare.
Bra tips, alla dessa kommer ju att satsa stort.
Fick idag tillgång till nya Bing med GPT. Inte så imponerande vid en första koll.
Använder även ChatGPT plus (me prenumeration) som fungerar fantastiskt. Ingen fördröjning över huvud taget.
Tillgången till hårdvara verkar kritisk.
Hittade denna för Sverige.
https://www.ai-startups.se/
Ett helt gäng startups!
Såg att det kommer ett möte i RT 12 April om chatGPT.
Lät chatGPT föreslå en bättre rubrik. Meta.
Hittade denna beskrivning ARK Invest: Warning to Google & Which AI Stocks Will Win BIG - YouTube.
Mycket bra.
Hänger inte riktigt med?
Bad chatGPT föreslå en mindre generell titel för denna tråd och fick tillbaka “Alternativa investeringar inom AI för lekportföljer”.
Fick denna makt igår, och galen av makt måste man ju prova.
Det finns inga egentliga AI-företag som är noterade på de stora börserna och samtidigt är investerarbara. Mycket hype, löften, tomma ord och marknadsföring.
10 miljarder dollar på en modell med kunskap fram till 2021. Det finns många andra modeller som kommer ge liknande resultat, dvs en sammanblandning av allt som folk har tyckt och tänkt. ChatGPT ger svar som i bästa fall är hämtade från fakta och i sämsta fall hittepå och rör ihop saker så att allting blir tokfel. Exempelvis en dataskyddsexpert som frågade ChatGPT om sig själv och fick ett uttömmande svar om att han dog för två år sedan. Tack för det sa han och lämnade in diverse juridiska papper gentemot företagen som äger, utvecklat och driftat ChatGPT. Kul rättegång det kommer bli.
Finns mer diskussion i dessa trådar:
Intressant fråga.
Jag hade velat ha lite i denna om den hade funnits som ETF tilllgänglig för europeiska investerare men den går nog tyvärr endast att få tag i med antigen activetrader eller degiro (som ej har ISK).
edit: ping @David_BW kan ni få in den på Kiwi/Frejvid köper jag denna “in a Heartbeat” ![]()
Kul att du är så kritisk. Jag själv har lång erfarenhet inom teknikutveckling och har väntat på ett genombrott inom detta område.
Tror det kommer att revolutionera ungefär på samma sätt som när mobiltelefonen kom.
Kul att följa hur det blir.
Skall kolla på länkarna!
Tack för ett bra tips!
Har läst på om TSMC som ju är underleverantör till bland annat Nvidia. Tekniken kräver absolut hårdvara.
Använder nya Bing och Skype med detta integrerat. Väl långsamt. Behöver nog investera en del.
Kritisk vet jag väl inte… vill också investera i företag som utvecklar AI men det finns ju inga som är börsnoterade förutom den floppen jag köpte för några år sedan. Alla företag som nämnts här är inte AI-företag, utan använder sig av det i olika grad till sina produkter/tjänster.
Tror också det är en absolut game changer på sikt. Ark Invest gör en massa framtidsspaningar som jag också tycker om att läsa. Dock har jag nu lärt mig att det är mindre vist att följa det som investeringstips här och nu
.
Då förstår jag, satsade på lite av ark innehav efter den branta uppgången och det gick ju sådär😉. Även haft ishares automation and robotics ett längre tag utan någon större framgång.
Personligen har jag minnen att jag pratade om exempelvis AWS ( Amazon) och många var kritiska utan att göra något.
Vill inte missa det här tåget.
Du är inne på något viktigt, hur hitta rena AI aktier eller ipo. Jag inte svaret på detta ännu.
Tur att det är för lekhinken ![]()
Lite nyheter;
ChatGPT har just släppt sitt API för att andra leverantörer skall kunna dra nytta av deras tjänster.
Se Introducing ChatGPT and Whisper APIs för info om företag som redan nu har börjat använda denna tjänst.
De som redan har ett stort antal kunder och kan använda eget data för att träna den egna modellen kommer att dra nytta av detta.