Bra fonder fokuserade på AI

Hej,

Funderar lite på vilka fonder som är populära och omtyckta med exponering mot AI? Tacksam för tips, har mitt sparande hos Avanza.

D

Hej och Välkommen!

Finns en del fonder som har extra fokus på AI och AI relaterat, men jag undrar lite vad du är ute efter. Dvs vilken del av AI hajpen anser du ligga efter som kan utmärka sig framöver?

Är det bolag som jobbar med AI-modeller?
De som utvecklar hårdvaran?
De som tillverkar hårdvaran?
De som tar fram tjänster?
Eller de bolag som använder AI för att få en fördel inom sitt område?

3 gillningar

Hej och tack för svar. Jag tänker en generell och bred fond, kanske ett index av olika typer av bolag som jobbar med AI, allt från mjukvara till hårdvara. Har en del pengar att förvalta och vill eg bara ha exponering mot AI då jag tror det är en bra investering för framtiden. Ca 5-10 år horisont.

En av anledningarna till frågorna ovan är om du vet var pengarna finns kommande 5-10 åren?

Tänk tillbaka på guldrushen i Amerika, vem var det som tjänade pengarna? Guldletarna? De som sålde verktygen (spadar, hästar, åsnor)? Bordellerna? De som sålde jeansen? etc.

Jag vet inte vem som kommer tjäna pengar på AI och jag hade försökt satsa lite bredare, typ en “vanlig” teknikfond.

Men SEB har en fond:

Den har gått bra senaste året, men tittar man på innehavet så är det bolag vi alla redan känner till och har i andra fonder:
image

Allianz har en annan fond som är dyrare och har gått mycket sämre:

Men även där är det mest kända bolag i toppen:
image

Även fondbolagen som tar fram AI fonder verkar tro mest på de större mer etablerade företagen och att det är just dessa som kommer dra mest nytta av AI.

Personligen hittar jag inte någon AI fond jag vill investera i och kör med Robur Technology då jag anser den har lägre risk och är billigare än en “ren AI fond”.

5 gillningar

SEB Ai upp 40 % i år.

Det är just den jag länkar i första länken och visar innehavet i.

Stort tack för detta, Robur Technology låter som ett bra val, ev blandat med en renare AI fond, tack!

1 gillning

:+1:

Med det sagt så är många branschfonder mer volatila om man jämför med globala indexfonder. Speciellt techfonder har visat sig slå stort mellan de bra åren och de dåliga. Typ +40% till 50% de bra åren och de värsta åren precis tvärtom. Under IT-krashen gick Robur Technology -79% från toppen till botten.
Under Covid krisen gick ARKK ner minst 72% från toppen:

Värt att ha i tanke är att även en global indexfond kan tappa mer än 40% under en flerårig kris.

Oavsett vad du väljer, se till att du känner till risken med investeringen och kan hantera volatiliteten och kan sova gott om natten.

3 gillningar

Jag som jobbar på en av tillverkande bolagen inom detta, hade varit intressant om det fanns en indexfond eller liknande som exkluderade samtliga AI/HW aktierna (om man likt som jag tror att nvidia m.m kan falla stort och ta med sig en marknad som gått mega senaste 6/12 månaderna…nästintill blanka det segmentet :sweat_smile:

4 gillningar

+1

AI gör en del saker bra, men vad jag ser är att det är över-hypeat så jag skulle betta på en korrektion nedåt.

1 gillning

Nog många “experter” som skulle hålla med, dock ingen som vet när en sådan korrektion kan komma och hur stor den blir. Hade det varit självklart så hade vi nog sett det i värderingarna redan nu och vi hade haft en massa blankare.

2 gillningar

Ja den stora frågan är ju var i Hype-cykeln AI (generativ AI med LLM) befinner sig nu. Klart det är en bubbla, övervärdering,i någon mening, men hur ser den ut?
Ingen vet.
Men ett är säkert: generativ AI är inte på “Plateau of productivity”.

Det syns mkt höga nyckeltal för tech Large CAP och ner kommer det nog gå men som sagt när…? En massa blankning ser vi inte heller, precis som @AimHigher säger.

Xtrackers Artificial Intelligence and Big Data ETF
Finns hos Avanza
Avgift 0,44
I år plus 21 % på ett år plus 40 %

Den ser ut som vilken globalfond som helst, för kännedom

Visst stämmer det delvis att det finns likheter med en globalfond, som har jen mycket stor andel i high tech och AI. I denna fond får man. (på gott och ont) större andelar i AI och tech och inte inom läkemedel, investmentbolag och en del andra traditionella verksamheter. Det är en strategi som man bör fundera noga över och kanske mer som spetsfond än som bas.

Är ju detta jag konstaterade tidigare i tråden.

Vill man ha något annat får man fortsätta leta efter en fond som har småbolag och mikrobolag, annars så överviktar man endast de stora bolagen som redan utgör stora delar av globalfonder och teknikfonder.

Antingen vågar inte fondbolagen ta ut svängarna eller så är deras analys att pengarna finns i de stora bolagen.