Ray Dalio: AI-kraschen är nu snubblande nära

Har är ju en auktoritet inom stock market och vet vad han pratar om, ser står risk för en börsrally till sedan spricker bubblan.

Det har funnits hundratals sådana spekulationer tidigare av olika experter men nu är en tungviktare som varnar för det.

Intressant minst sagt, ingen kan säker veta vad kommer att hända. Krasch eller långsamt korrigering :thinking: Eller kommer det att rulla på i 15 år till.

8 gillningar

Intressant läsning, skulle ju vara roligt att faktiskt veta vad som kommer hända när men tyvärr är de inte så enkelt.

1 gillning

Vad ska man svara på denna icke-fråga?

-På A svarar vi njae och på B svarar vi kanske.

Jag tror jag lyssnar mer på 2022 Ray Dalio

https://www.cnbc.com/2022/01/06/ray-dalio-timing-the-market-is-harder-than-competing-in-the-olympics.html

9 gillningar

Det finns inget svar på frågan så jag har inte ställt det😂 men jag tyckte att var en intressant artikel att dela med sig.

Om man inte pallar med en närtida krasch på 50%, så kan man alltid balansera sin portfölj med mer räntor.

Börsen kan alltid krascha tyvärr, men kikar man historiskt så är det oftast smartast att bara fortsätta månadsspara och låta sina fonder tuffa på.

Men det är klart, den informationen skapar inga klickvänliga rubriker.

6 gillningar

Så länge man investerar på börsen långsiktigt så är det bara att åka med vid upp- och nedgångar. Känner man sig orolig kan man öka bufferten men får då också sämre avkastning vid uppgång.

Jag investerar på börsen det som jag inte behöver på lång sikt.

4 gillningar

Team Cederburg investerar det som behövs också. :zany_face:

Även om de flesta bolag som på något sätt har verksamhet inom AI är mycket högt värderade , borde väl börsen skilja på de som gör extrema vinster från de som inte gör vinst🤔

1 gillning

Månadssparar som vanligt så länge börsen fortsätter lite upp, lite ned, lite upp vilket varit fallet senaste tiden…

Sålde en räntefond i veckan så har kassa redo direkt om det kommer en AI krasch, pytsar in mer direkt (30 års sparhorisont).

Nääähmen, bry dig aldrig om något som händer i världen utan fortsätt bara investera i global index och sitt still i båten och oroas inte om ditt innehav sjunker med 50-70%, eller om du rent av förlorar det helt…

Så trött på det där mantrat, sorry men det är jag faktiskt…

2 gillningar

Dalio har väl förutspått 25 kraschar senaste 25 åren…

Jag tycker det verkar bubbligt och övervärderat men vad vet jag.

2 gillningar

Hur har det gått hittills för honom? Slår han marknaden ofta?

Jag avviker inte från marknaden bara för att nån har skrivit en bok. Speciellt inte från nån som KONSTANT är negativ och tjatar om ”new world order”

2 gillningar

Håller helt med, Stor rädsla för krasch har jag inte, tyckte det var intressant dock att dela.

Det är lite som att drömma om att vinna jackpot på lotto, drömmar man ibland att lyckas tajma marknaden trots att man vet att chansen nästan till obefintligt.

2 gillningar

Är inte Dalio en perma-bear?

3 gillningar

Hade varit intressant med en tråd på ämnet, dagens krasch-varning. Sen kan man över tid följa upp hur ofta de slår in. :blush:

3 gillningar

Brukar inte en krasch orsakas av något som ingen förutsett?

Ja, har den förutssetts så har börsen redan gått ner.

Nja, krasch är när börsen går ner x procent på kort tid. Tror ingen sagt att den måste vara en överraskning. Alla vet ju att krascher kommer.

Varför skulle AI orsaka en krasch? Alla börjar tjäna pengar på det nu. Och jättarna är inte ens högre värderade nu än förut, se bilder nedan.

NVIDIA PE över tid ( NVIDIA PE Ratio 2012-2025 | NVDA | MacroTrends ):

Amazon PE över tid (Amazon PE Ratio 2011-2025 | AMZN | MacroTrends):

Microsoft PE över tid ( Microsoft PE Ratio 2011-2025 | MSFT | MacroTrends ):

5 gillningar