Ray Dalio: AI-kraschen är nu snubblande nära

Är nog faktiskt Shiff jag förväxlade honom med nu när du säger det!

Absolut kan börsen när som helst krascha till följd av någon nyhet, exempelvis något kring AI. Men jag hade nog varit försiktig med att blanka ledande företag inom AI som Google:

Känns som det mest är icke noterade företag inom AI som har skyhöga värderingar, exempelvis SSI med deras värdering på 32 miljarder dollar och 0 kronor i omsättning, men vad vet jag :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

De större etablerade och börsnoterade bolagen använder väl mer av sitt egna kapital för att utveckla sina LLMs? De har ju därför kvar sina profits från resten av deras verksamhet. Kanske därför?

1 gillning

Deras kunder kan inte gå med förlust för evigt, om kunderna aldrig går med vinst så försvinner de förr eller senare.

Det går rätt så bra för Nvidias största kunder när man rankar företags vinster

2 gillningar

Molntjänsterna är ju en pipeline till företag med förlust.

Det leks mycket med AI i företag med vinst också, men genererar det inte vinst i slutändan så kommer det att läggas ner.

1 gillning

Michael Burry har haft rätt en gång, och om han fortsätter ropa ”kraschen kommer, jag har sålt av nästan allt” tillräckligt länge så är oddsen goda för att han förr eller senare får rätt igen :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 gillningar

Klart att de som säljer hackor och spadar i guldrushen tjänar pengar. Men om det inte hittas guld snart så kommer de inte finnas några kunder.

Du måste titta på slutkunderna. Google, Amazon och Microsoft är alla infrastruktur-leverantörer. Största delen av AI-investeringarna de gör går inte till att effektivisera deras egna verksamheter utan är produkter de säljer vidare. Någonstans i kedjan så måste AI leda till produktivitetsökningar för att det hela ska gå runt.

3 gillningar

Frågan man bör ställa är om Michel Burry verkligen hade rätt en gång, eller om han bara hade tur.

1 gillning

De stora drakarna köper och investerar i varandra i en cirkel och blåser upp varandras E (earnings). Finns gott om artiklar om detta.

Gissar att det var tur. Nu har han ju just denna vecka också stängt sin hedge fond. Gissar att den inte gick så jättebra?

My estimation of value in securities is not now, and has not been for some time, in sync with the markets,” Burry said in the letter.

https://www.reuters.com/sustainability/sustainable-finance-reporting/michael-burry-big-short-fame-deregisters-scion-asset-management-2025-11-13/

Nordnet Teknologi Index har P/E 28 och Morningstar anger att teknologikategorin och teknikindex har P/E 27.

https://global.morningstar.com/sv/investeringar/fonder/F000016TUC/portfolj

Om det är högt/lågt får var och en bedöma, men jag hade ont i magen när Nordnet Teknologi Index tappade 30% av sitt värde i våras.

Ska man ha kraftigt volatila tillgångar och vara risk-aversiv som mig, så behöver Tekniken utgöra en mindre fix proportion i portföljen och så ta hem vinsterna när det stiger och placera i andra mindre volatila tillgångar (och köpa när de stora rasen kommer).

Tack för uppmärksammandet av denna fond. Som Robur Technology fast betydligt billigare.

Ai har revolutionerat mitt sätt att arbeta samt studera och en massa annat i mitt liv.

Använder ai dagligen och skulle ha svårt att börja leva utan ai igen så jag investerar glatt i bolagen som tar fram ai kan de vara högt värderade? Kanske men över 10 år så har jag svårt att se att de inte kommer öka sina intäkter enormt mycket mer.

Det verkar iaf. vara mycket prat om en AI-bubbla nu, jämfört med tidigare. Om det är ett bra eller dåligt tecken vete tusan. Kanske det kan få en ev. bubbla att pysa ut lite långsammare, än om den plötsligt skulle spricka.

Jag skulle iaf aldrig välja en portfölj utefter vad privatpersoner googlar på…

Privatpersoner gillar också att investera i SAS och SBB och Storskogen……

2 gillningar