Kommer vi att se en AI-krasch snart?

Hej,

Vad känner ni kring allt snack om aicrash nu? Kan man förvänta sig en större aicrash? Hur stor procentuellt kan vi vänta? Har 20 års sparhorisont och läste att it bubblan nasdaq tog 15 år att återhämta sig så kommer en liknande crash är det inte jättekul.

Hur gör ni?

Ingen vet :grinning_face:

4 gillningar

Tyvärr vet ingen när nästa krasch kommer, men den lär komma.

Det är därför många tjatar om att bara vara investerad med pengar man inte på behöver på 5-10 år, helst 10+ år.

Sen är det också vettigt att inte satsa allt på en enskild sektor. Det är det som är fördelen med en bred, billig och global indexfond, den viktar om när en sektor tappar värde.

Kör själv med globala indexfonder, så behöver inte försöka tajma nästa raket eller krasch. Det lär bli bra på sikt ändå, så länge jag fortsätter månadsspara och undviker pill.

2 gillningar

Säkert en krash i AI / Tech, inte olikt dot com för 25 år sedan.

Å andra sidan KOMMER generativ AI förändra mycket. Skulle man sedan få till kognitv AI är vi nog körda.

1 gillning

Vad menas med vi är körda om kognitiv ai?

Räknar med att kunna vänta ut en 15 år lång nedgång.

Tanken är väl att börja ta ut pengarna om 20 år, förresten? Inte allt på en gång? Det mesta kommer ju fortsätta växa efter 20 år då.

Jag tänker framför allt att de stora techbolagen har stora inkomster oberoende av AI, så en eventuell krasch kanske inte blir så allvarlig (förutom för Nvidia). Jag väljer optimism.

Tror knappast att det kommer ske någon AI-krasch, men jag tror själva fenomenet “AI” är en överhajpad tech-trend som kommer försvinna den dag företagsledningar inser att den inte tillför reellt värde till deras verksamhet. Precis som det inte kom någon blockkedje-krash eller metaverse-krash.

Sen hänger ju fenomenet aktiemarknadskrash på mer än bara mätbara värden, dvs det behöver inte vara rationellt. Men skulle AI på egen hand sänka börsen? Nej.

Det finns ett citat som lyder “the stock market climbs a wall of worry”.

Hade jag fortfarande varit i ackumuleringsfasen så hade jag kört vidare som vanligt med majoriteten i globala indexfonder för att bibehålla en vettig risknivå. “Nu snart kommer en stor krasch” har jag hört varje år sedan 2011. Hack i kurvan har det blivit då och då som sig bör, men alltid är det något mer som ska få det att krascha enligt media och experter.

Du har alltid möjlighet att börja sänka risken t.ex. ca 5 år innan du ska använda pengarna, genom att säkra upp delar på sparkonto eller omfördela från aktier till mer räntor. Huruvida det behövs, beror på hur stor andel av pengarna du planerar använda det första uttagsåret, som @OBWN är inne på ovan.

Äkta AI. Hittepåord.

Typ sätt den att styra USAs kärnvapenstyrkor.

Men det kommer alltid krasher. Och så går det upp igen.

Just Keep Buying. Om det inte kommer kognitiv AI, då är det Just Keep Digging.

Varför just sån rädsla för kognitiv ai, hur skulle det påverka marknaden?

Beror såklart på typ av verksamhet, men för en del företag, tex inom mjukvara, ökar det produktiviteten extremt mycket, om man är duktig på att använda det i det dagliga arbetet på rätt sätt.

Typ.

2 gillningar

Absolut. För en del anställda, på vissa företag, om man är bra på att använda det, så kan det öka produktiviteten. Men det det de flesta märker är bara att robotdammsugare nu säljs som AI-dammsugare.

1 gillning

Finns ingen marknad 30 minuter efter att AIn har skickat iväg ICBMerna.

Det kan vara något annat än kärnvapenbärande robotar såklart.

Men många forskare listar kognitiv, eller självmedveten AI som ett av de stora hoten mot vår existens, beroende på vilka verktyg den har att tillgå. Inte orimligt eftersom en självmedveten AI med tillgång till information om hur vi människor agerar lätt drar slutsatser som inte är till vår fördel.

Naturligtvis är AI ett enormt starkt verktyg i ekonomisk analys, och ju smartare den är, desto mer påverkan får den.

Okej då hänger jag med, dvs vi får större problem än att börsen crashar haha.

Allt är en risk.

Risk = sannolikhet x konsekvens

Vanligaste misstaget folk gör är att utgå från för hög sannolikhet och konsekvens i kombination.

Jag tror att AI hypen krashae är mer sannolikt än att AI kommer vara beslutsfattande om att starta ett globalt kärnvapenkrig.

Att hypen bombar får dock inte samma konsekvenser men jag tror ändå risken är högre än för WW3 by AI och agerar på det. Inte Terminatorscenariot.

Men då blandar man in sannolikheten att man tajmar rätt, vilken är väldigt låg sett på sikt. En gång är inte ett FIRE kapital så att säga.

Då visar det sig att lägsta risken är att faktiskt låta tiden arbeta för en och Just Keep Buying. Om det har sagts mycket redan… :slight_smile:

Han menar AGI, artificial general intelligence

Nja, nu spårar vi ut men kognitiv AI , KAI(min förkortning) är inte samma sak som ANI.

Kognitiv AI emulerar människors funktion, ANI kan lösa problem med människors kapacitet (lite förenklat) och de är delvis överlappande.

Det jag har läst om det är att KAI är mer sannolikt vara självmedvetet än ANI och därmed ha en förmåga och behov till självbevarelse, i synnerhet vi en målkonflikt med människor.
Vi vet dock inte vad medvetande är ens i oss själva så det är svårt definiera.
Och därmed är det väldigt lösa definitioner. Ta der för vad det är.

Det är nog inte så enkelt att tillräckligt många NVIDIA GPUer så har vi Cybernet …

Det betyder inte heller att tom generativ AI kan uppvisa sådana drag som självbevarelsedrift som vi fick nyhetsrapporter om i somras där en AI avslöjade en otrohetsaffär.

Men än så länge är generativ AI bara ett stendumt verktyg med vissa användningsområden där det med träning kan exccellera.

1 gillning

Hur fan ska de funka