Slutsatsen är inte direkt den man tror. Tyckte det var ett spännande resonemang.
Här är en transkribering och översättning gjord med AI:
Är AI-investeringar en bubbla?
Jag tycker att alla som svarar på den frågan gör sig skyldiga till dåligt omdöme. Det är helt okej att du ställer den. Men för att jag ska kunna titta dig i ögonen och säga att det är en bubbla, måste jag påstå att alla dessa människor som investerar biljoner, inte bara miljarder utan biljoner dollar i den här teknologin – att de har fel.
De tittar på kalkylark och komplicerade modeller och finansiella prognoser. Det finns revisorer och ekonomer och statistiker som går igenom allt det här. Det är det som ligger bakom en aktievärdering.
Och då måste jag säga att alla dessa människor övervärderar, säg, Nvidias aktie. Att de alla är dumma och inte förstår, men att jag gör det. Förstår du vilken hybris som krävs för att kalla något en bubbla?
Så, förresten, jag inser att alla som säger “jag vet att det är en bubbla” – det är någon som typ visar att de är rövhattar, eller åtminstone anmärkningsvärt överdrivet självsäkra. Så jag kommer aldrig att titta dig i ögonen och med full säkerhet kalla det här en bubbla.
Kan det vara en bubbla? Ja, absolut. Vad vet vi om bubblor?
Vi vet att de skapar extremt höga värderingar. Det stämmer definitivt här. Men en bubbla är egentligen när man skapar värderingar som inte står i proportion till de ekonomiska fundamenten. Nu är det faktiskt mycket svårare att bevisa.
Låt oss räkna lite, du och jag, Fergus.
Fråga: Om tio år, hur stor andel av jobben skulle kunna göras av AI?
Svar: 25%, 30%.
Okej. Du ligger i den optimistiska änden. Det är lugnt. Så låt oss ta 25% och göra en uträkning:
- USA:s BNP är 30 biljoner dollar (=30.000 miljarder dollar)
- Förresten, det mesta av en akties värde ligger ju i framtiden, eller hur? Så jag hoppar bara över de kommande 10 åren. Vi gör väldigt grov matematik här, okej?
- Om vi slår ut 25% av jobben landar vi på 7 biljoner dollar per år
- Nu kan man säga att arbetskraft bara utgör hälften av det. Så vi drar ner det till 4 biljoner per år för alltid
Fråga: Vad har du för diskonteringsränta? Det vill säga, vilken ränta – den reala inflationsjusterade räntan – ska vi använda för att beräkna värdet av en framtida inkomstström?
Svar: 5%.
Okej. Det betyder att om jag vill räkna ut nuvärdet (NPV) multiplicerar jag med 20. Nu är jag uppe i 80 biljoner.
Och hittills har jag bara pratat om den amerikanska ekonomin. Vad är värdet på de “magnificenta sju”? Det ligger under 80 biljoner. Det vet jag. Det ligger långt under.
Och om jag tänker på att USA utgör en femtedel av världsekonomin, då vill jag gå från 80 biljoner till 400 biljoner.
Helt plötsligt, nyhetsflash: Ledande teknikjournalisten Fergus McPhee säger att AI är enormt undervärderat med biljoner dollar.
Så det finns ett scenario där det skulle kunna stämma. Och faktiskt, om jag verkligen trodde på din historia skulle köp av AI-aktier vara oerhört lönsamt. Så du borde gå lång. Sammanfattningsvis:
Så kan det vara en bubbla? Ja.
Kan det vara som så att det INTE är en bubbla? Också ja.