Market update om AI från Redpoint | Intressant rapport (april 2026)

Tror denna kan intressera communityn.

Några bilder som stack ut för mig.

@nightowl du hade rätt:

2 gillningar

Det här är märkligt för jag får hela tiden frågan om jag är rädd att förlora mitt jobb eller om jag känner oro för framtiden. Sanningen är att min kapacitet har ökat enormt. Jag kan göra flera uppgifter som förr tog dagar parallellt på timmar. Mitt värde har inte minskat av detta, det har ökat.

Om man ser sig omkring på arbetsplatser så finns det massor av IT-system som behöver utvecklas. Nu när priset för att bygga de här systemen har minskat, så kommer efterfrågan att öka.

Vissa tror att vem som helst kan bygga systemen nu med hjälp av AI, men så är det inte. Inget där kostnaderna för att göra fel är signifikant kommer göras av personer som bara “vibekodar”. Det krävs fortfarande att man vet vad man gör.

3 gillningar

Det har väl knappast ökat om alla andra kan göra samma sak som du?

Om någon vibekodar något och ger till en utvecklare så kastar man fortfarande det i soptunnan och börjar om. Det är toppen för att bygga Proof of concepts eller bygga en MVP men mer än så är svårt för “alla andra”. Däremot så kan man bygga harnessing och liknande så att icke utvecklare kan bidra, men man behöver någon med kompetensen för att bygga den och sätta grunden.

Jag är väldigt positiv till AI inom utveckling och har inte kodat manuellt på mer än 6 månader. Men jag tycker inte man får tumma på kvalitet för mycket. Se bara jättarna som har sparkat utvecklare och tappat det totalt i deras produkter. Exempelvis Amazon Webservices (AWS) har haft enorma problem efter att ha sparkat många utvecklare som skulle ersättas av AI.

Problemet är väl att färre kan göra mer. Vi hade ett projekt i höstas där vi först skulle anställa ytterliggare en person till vårt team. Men det slutade med att AI kunde koda ihop projektet till 90% istället och vi gjorde resterande 10%.

Tror min karriär som utvecklare är över inom 10 år. Funderar på att skola om mig redan nu. Ledningen har basunerat ut att vi ska bli “AI first” osv. Att vibe koda är inte min grej, är tråkigt och känns meningslöst tyvärr. Numera består mycket av min tid att reviewa AI slop kod.

Utanför arbetslivet känns det också deppigt med all AI genererad dynga man nu utsätts för överallt.

2 gillningar

Men att få till ett workflow som producerar bra kod och känna att man kan göra mer är ju väldigt kul? Absolut att man kan producera mer, men det finns ju enormt mycket man kan ta sig an. Jag tror absolut på små team framåt som du är inne på. Och jag är helt övertygad om att sitta och koda manuellt kommer helt dö ut inom snar framtid. Men tänker inte acceptera ai slop, vår kod är bättre kvalitet nu än innan. Vår kultur har ändrats till något positivt, alla har en can do attitude.

Arkitektur, test strategier och liknande blir mer viktigt. Nu behöver man inte kodapor, man behöver product engineers som tar sig an mer.

Ja Software Engineering kommer bli allt viktigare, helt klart.

1 gillning

Blir väldigt spännande kommande månader. Tror det kommer börja påverka andra roller nu och tror utvecklare har nyckelrollen för att ta bort tekniska barriärer för dem. Så tror vi kommer behöva stötta andra roller mer och det blir intressant att se vad det leder till.

Det intressanta är att båda mekanismerna finns, och jag ser det själv där jag jobbar. Jag antar att hur hälsosam branschen kommer vara i framtiden beror på vilken faktor som dominerar.

2 gillningar

Jag tror man behöver tänka ett steg längre. Om utvecklare blivit mer produktiva och AI blivit bättre - vilka jobb är hotade? Vad kan man automatisera bort? Vem ska bygga detta? Kommer det leda till nya jobb? För vem?

1 gillning

Jag har sett liknande tendenser, men jag funderar på om det är en lågkonjunktur-indikation snarare än att det har med automatiseringen att göra. I en lågkonjunktur använder man automatisering för att spara pengar och göra sig av med personal, i en högkonjunktur använder man automatisering för att växa.

2 gillningar

Jag är aningen förbryllad av rapporten, då min upplevelse inom finansvärlden är att det just nu inte anställs några utvecklare. Vissa (Nordea) gör sig av med personal, pga av AI (inte bara utvecklare). Vet att fler banker skär i personal just pga av AI.

Min egna erfarenhet att jag nu kan med hjälp av AI göra ‘enkla’ automationer som vi tidigare köpt hjälp med att utföra.

Genom att utveckling inom AI-kodning/scriptning går oerhört snabbt - misstänker jag att ‘kreti och pleti’ (dvs jag) snart kan göra ännu mer avancerade saker - om jag kan kravställa korrekt.

För övrigt vet jag ett företag som tidigare tog in dyra konsulter för att se till att företaget är “compliant” med diverse EU-direktiv. Nu har dom en anställd som med hjälp av AI skriver EU Digital Act, NIST, NIS2, GDPR-reglering etc.

Jag är rädd att vi bara ser början på hur AI kommer att ersätta diverse jobb.

4 gillningar

@janbolmeson Det är egentligen ganska väntat:

4 gillningar

I techsfären där jag jobbar ser jag motsatsen i praktiken samtidigt som man från ledningens håll säger att man ska ersätta utvecklare med AI. Ändå växer hela utveckling snabbare än tidigare…

4 gillningar

Jag håller inte med. Behovet av saker som energi är troligen oändligt, men personligen tvivlar jag på IT och mjukvara är det. Jag tvivlar på att min arbetsplats har någon nytta av dubbelt så många IT system, iaf inte att mängden ökar hela tiden. Men dubbelt så mycket beräkningskraft, hårddiskar eller minne hade vi haft nytta av.

Samma sak gäller troligen mängden funktioner i befintliga system också. Vem ska egentligen använda all mjukvara om den hela tiden ökar?

Nu visar ju verklig data att det snarare är ökande behov av mjukvaruutvecklare än motsatsen. Oavsett vad din personliga tro är.

2 gillningar

Fortsatt hög nivå av linkedin meddelanden, ligger på en jämn nivå på 10-20 i månaden och tycker nivån är ganska hög just nu. De som sparkas är ju sällan vassaste knivarna i lådan. Enorm skillnad i output på en duktig utvecklare med ai och en soffpotatis.

Utvecklare på bank är inte särskilt duktiga om man generaliserar, det är typ som att jobba statligt. Finns såklart undantag. Ser endast detta i Sverige eftersom de betalar ganska dåligt.

Kanske dessa som ersätts med AI nu.

Vad tror du efterfrågan på utvecklare på 2-3 års sikt? Med tanke på hur snabbt utvecklingen går.

Jag tror att alla som tror något inte har en aning :rofl: jag började före sommaren att använda agentisk ai och slutade nästan koda i maj och tempot på utvecklingen känns enorm men det är inte det. Tror folk överskattar hur fort det går. Gemini 2.5 som var första modellen som gjorde att manuell kodning blev hotad släpptes februari 2025. Det har gått typ 14 månader nu.

Toolingen är inte så bra än. Vissa har jobbat för att enablea de utanför tech och lyckats men långt ifrån alla. Det är fortfarande folk som är skeptiska. Vi har fortfarande nästan samma diskussioner. Skillnaden är att bolagen pushat det så hårt så de som är anti inte vågar vara lika högljudda.

Absolut har modellerna och toolingen blivit bättre. Jag hymlar på ögonen nu när någon käftar emot och säger att AI inte är tillräckligt bra för jag tappar lite respekten för dem att de inte inser vart vi är påväg. Manuell kodning är död, men mjukvarutveckling tror jag kommer bli mycket större och mer tillgängligt för alla. Man behöver alltid experter.

Det värsta är att jag inte har en aning :man_shrugging:

1 gillning

Alltså… det finns så mycket att säga och tycka och tro i det här ämnet - att det finns otroligt mycket större dökött för företagen att krympa på än utvecklare (när väl toolingen tagit fart), att separationen utvecklare/mjukvaruingenjör kommer bli ännu större (enorm) framåt, att behovet av tekniskt literata människor kommer ÖKA snarare än att minska samtidigt som folk som inte lär sig de nya sätten att producera mjukvara kommer konkurreras ut, Jevons paradox, att effektiviseringar får storföretagen att vattnas om munnen, och så vidare och så vidare.

Men det jag i huvudsak vill få sagt i det här ämnet är att det har aldrig varit roligare att vara mjukvaru-person än nu. Sakerna jag kan skapa och tempot jag kan göra det i, att kunna bygga saker med fuzziness som en feature, att kunna iterera så här snabbt, att ha outtröttliga “kollegor” att bolla med och lära sig av - det är fantastiskt. Det är också vansinne i prod i händerna på någon som inte vet vad de gör.

Jag väljer glädjen här, och så får man vara ödmjuk med att man inte har en aning om vad som faktiskt kommer hända till slut. Och vill man flytta målstolparna någon annanstans än dit man blickar för stunden är det bara tänka ännu några år längre fram i tiden. Man måste vara anpasslig i det här fältet - så har det alltid varit.

3 gillningar