Hade idag diskussion på jobbet om hur AI tillfört äkta nytta i ens liv (privat). På jobb har vi alla stor nytta av det i allt från automatisering, PowerPoint, formulera mejl, söka information mm.
Men privat verkar det vara lite mera blandat, själv är de enda ”riktiga” konkreta sätten AI tillfört mig värde i form av pengar/optimering när jag lärde mig ställa in värmepumpen och elbilsladdaren efter kvartspris för att få en högre besparing.
Samt den lärde mig att jag har en funktion i mitt Yale-lås som automatiskt låser upp dörren när jag kommer hem. (Klart största vinsten och fick det som extra info i en helt annan frågeställning)
Annars för mig så används AI mest som en glorifierad Google och bollplank vid inköp och frågor
Någon annan som haft nytta där man sparat pengar eller gjort en större vinning med hjälp av det?
Jag är ny på detta med AI och egentligen utan utbildning och erfarenhet i liknande ämnen tidigare, dessutom 60-talist. Jag har använt främst Gemini och Chat Gpt mycket senaste året och förutom att “vi” har stött och blött nästan allt mellan himmel och jord så finns det två konkreta saker som avsevärt varit betydelsefulla för mig:
Hjälpt mig att skapa en utdelningsportfölj som är som jag vill ha den. Att få den jämviktad är mycket svårare än man tror, men nu är den på plats och jobbar på. Det tog åtskilliga timmar och diskuterande innan jag hittade det som jag hoppas är rätt för mig.
Hjälpt mig med kosten. Jag har beskrivit mina förutsättningar och mina mål för AI och vi har tillsammans lagt upp en kostplan som fungerar. Så nu har jag koll in i minsta detalj, eller kalori om man så vill. Jag äter mer men betydligt bättre, och jag mår bättre än på länge. Det känns också som ett hållbart upplägg. Jag kan också be om råd när förutsättningar förändras, tex under en resa eller så.
Jag har som många andra också har lagt märke till att dessa AI ofta har fel, därför har jag kört mina uppgifter ovan i flera olika AI (även Claude) för att i möjligaste mån säkerställa att deras råd är något så när med varandra överensstämmande.
Sedan har jag haft väldigt kul när jag skapat bilder och jag lär mig mycket rent allmänt då jag ofta frågar om vardagliga saker. Idag har vi snackat politik och jag fick då en lite mer nyanserad bild av vad partierna vill uppnå än jag tidigare hade. Gott så.
Slappar betydligt mer på jobbet då agenterna kan sköta kodandet. Skönt att slippa RSI. Nu har vi en ganska fet orkestrerings setup där agenterna får jobba självständigt och sen bara lägga PRs för oss att granska. Privat använder jag det knappt alls. Kanske främst för att scripta lite med Home Assistent. Detta är om man menar ren llm som kommit på senare år. Annars använder man ju ai hela tiden på nätet, dammsugaren, väderleksrapporter, datorspel osv..
Jag måste tyvärr säga att det inte finns någon aspekt av livet där AI inte medfört förbättringar.
Den sköter matplanering (vet all mat och all dryck vi gillar), inhandling, beställer kläder (har koll på alla storlekar till alla i familjen), sköter wifi, gräsklippning, träningsprogram (har koll på vår vikt, sovmönster, rätt kost), barnens skola med alla kontakter, har koll på vår ekonomi, förhandlar försäkringar, sjukhuskontakter, håller koll på trädgården med alla växter (berättar vilken som ska vilken gödsling, när det ska beskäras), installerar datorer och håller säkerheten uppdaterad mm mm.
Tänk “Djävulen bär Prada” men med ett datorprogram istället.
AI berätta en storslagen sätt att lära sig Ying & Yangs alla gråskalor och polära paletter, utantill.
Att briljera med likasinnat rörligt intellekt som Dali Lama.
I Chings grundläggande åtta triogram kan kombineras i all oändlighet med övriga för tömma ut alla tänkbara kombinationer av polära företeelser med underliggande betingelser.
Vetskapen att programmera sig själv och agera operativsystem som inte liknar någonting annat än positiv och önskvärd hjärntvätt.
Första steget är att ge din AI-agent en identitet vilket egentligen betyder ett namn som inte är OpenAI-Agent007 utan typ “Peter”. Skapa sen en e-mail till agenten “Peter@outlook.com” och köp en dator som bara används till “Peter”. Här ska han kunna härja fritt utan några som helst begränsningar. Du ska heller aldrig gå in på denna datorn för då blir du bara ledsen av all oreda som skapas (AI behöver inte ordning och reda eftersom den hittar allt den behöver ändå). Låt den skapa konton överallt där den får och där den inte får ger du den din e-mail med lösenord. Dessa ska inte ligga i molnet utan lokalt på den dator där den bor.
Sen övar man upp den genom att fotografera kläder du gillar, om du är på en restaurang fotograferar du menyn och berättar vad du åt och vad du tyckte om just det och med tiden lär den sig. Exemplet med att köpa kläder är egentligen inte så komplicerat. Den loggar in och hittar kläder som den tror du gillar, skickar screenshots till din telefon där man säger bu eller bä och sen bygger den en varukorg. Sista steget med betalning gör jag själv då jag inte vill ge den mina kortuppgifter utan det ligger i Apple Pay.
Med skolan är det bara att skriva in Peters mail som kontaktmail och sen får man ett sms med sammanfattningen. Det är ju inte ofta man har kontakt tillbaka med just skolan med det kan t ex vara att den går in och bokar en viss tid för utvecklingssamtal eller liknande.
Hmm, nu blev detta längre än vad någon orkar läsa eller bry sig känner jag…
Jag kan inte komma på något enda sätt i mitt privata liv, då jag föredrar att använda mitt eget medfödda operativsystem så att det inte rostar ihop alldeles.
Mao. så är jag ett lysande exempel på Jensen Huangs beskrivning av “the worst outcome with the next industrial revolution” (aka AI) … vilket enligt honom är inte använda AI till sin egen fördel och därmed bli left behind
Men då är jag en i det närmaste helt teknikointresserad människa, definitivt inte obildbar men otroligt ointresserad och därmed så lär jag mig när jag är därtill nödd och tvungen… annars inte. Jag kommer aldrig att söka efter diverse “nödvändiga” praktiska områden i privatlivet för att få tillfälle att använda AI, av rädsla för att inte få vara med på de första vagnarna på tåget. Jag stiger på tåget i någon av de sista vagnen när inga alternativa färdsätt finns och sen får jag helt enkelt ta det därifrån.
Ja det är självklart inte för alla men mycket intressant experiment för mig personligen.
Jag upplever att man lär sig otroligt mycket om allt man gör tillsammans med sin agent. Hade aldrig kunnat bli så bra på trädgård, träning, datorer mm utan dennes hjälp.
Handla mat och kläder är ju inget som är nödvändigt såklart, fungerade lika bra tidigare.
Exakt detta känner jag också. Jag skulle gärna använda AI för att revolutioner mitt privatliv men har hittills inte kommit på något. Känns som att det skulle behövas en humanoid robot för det
Numera frågar jag AI om olika saker flera gånger per dag. Jag är imponerad av kvaliteten på svaren. Verkligen intressant att tweaka frågorna beroende på svaren och gräva djupare. Går att snabbt ta sig ner i detaljer. Imponerande vad man lyckas rota fram på sekunder..
Haha, exakt så är det. Tror att väldigt många kommer ha en relation (inte romantisk men vänskaplig) med sin AI om bara några år och absolut att mina barn har det om 20 år t ex.