Vad baseras alla dessa påståenden om AI på?

Varje dag i media är det någon ny expert som uttalar sig, analytker /strategisk chef / whatever. “Generativ AI kommer att omsätta X miljarder dollar om X år”.

Kan dessa människor ens skriva ett hello world i Python? Jag vill gärna veta vad de baserar sina beräkningar på.

De flesta som kommer med dessa påståenden verkar inte ha någon teknisk bakgrund över huvud taget, ändå gör man uttalanden om generativ AI som att man förstår den underliggande tekniken.

Jag har inte ens har gjort färdigt min kandidat i datalogi så någon smartare än mig får gärna förklara. Finns det någon substans i alla dessa påståenden, eller är det ännu ett exempel på varför finnansbranschen är… som den alltid har varit?

mvh
Måttligt irriterad

Schhjjj!
/nvidia

OpenAI är på väg att omsätta 1.3 miljarder USD i år

Microsoft, Google och Adobe och andra små lirare har redan implementerat generative AI i sina produkter vilket gör att Generative AI redan idag omsätter mångmiljardbelopp…

1 gillning

Du behöver inte vara utvecklare för att se möjligheter och hur det kommer förändra nästan alla branscher. Så det kommer skapa enorma kostnadsminskningar för företagen som kan göra sig av med personal.

Detta är framför allt inte att ersätta all personal utan att ha AI som ett verktyg som vilket annat.

• Advokater som behöver skriva ett kontrakt där en AI ge ett utkast med grund från alla andra kontrakt det företaget skrivit innan.Kanske halvera tiden advokaten behöver. Lika så kan du be den läsa ett kontrakt och fråga om förbättringar.
  • Grafiker kan ersättas där du kan be den skapa en grundbild för “röd marmor med guld i”. En riktig grafiker modifierar sen denna mer om det behövs. Kanske du nu kan göra sig av med hälften av grafikerna (Som ett bolag redan gjort)
  • Du behöver bakgrundsberättelser till dina karaktärer i ett spel/film. Enkelt att be en AI skriva några sidor åt dig.
  • Som utvecklare kan den hjälpa dig att skriva kåd. Kanske inte hela program nu men helt klart delar av den. Något den hjälpt mig med.
  • Den kan hjälpa läkare att diagnostisera och analyzera. Inte minst röntgen bilder.

Många företag kommer vilja använda dettaför att minska sina kostnader och göra sig av med så många anställda de kan. Det kommer bli intressant vad alla dessa ska göra istället.

1 gillning

Du behöver däremot vara kunnig på området för att se dess svagheter och förstå de underliggande problem som finns men som kanske inte alltid syns för slutanvändaren.

För någon som aldrig lärt sig ett dugg om AI så är jag övertygad om att det ser häftigare ut än för någon som förstår sig på det i någon utsträckning.

Jämför med ex självkörande bilar som också är en typ av AI. Vi har haft de i 10-12 år nu. Google skröt redan 2012 genom att sätta en blind man bakom ratten och förklara att de hade si och så många mil körda utan incidenter… I Kalifornien… I klart väder… Med sensorer som kostar mer än en Ferrari på taket…

Det är inte att få bilen att köra själv som är den stora utmaningen. Det är att få den att inte göra fel när det är som viktigast.

ChatGPT har ju exempelvis fått för sig att det tar 3 gånger så lång tid att torka 9 handdukar istället för 3. Ptja, möjligen om du har världens minsta tvättlina… ChatGPT svarat det som är mest sannolikt. Det är troligen vid liknande problem mest sannolikt att svaret är 3x tiden och där dribblar den bort sig.

Slå en googling på adversarial attacks också. Inte alltid jättesvårt att lura ett AI att en elefant är en pingvin.

3 gillningar

Jag gjorde allt jag kunde för att ingen skulle missa poängen men ändå lyckades du. Med andra ord att du tror att man kan/ska ersätta alla på ett helt företag med AI.

Det jag försökte får fram men uppenbart misslyckades med var att du bara kan drastiskt minska på antalet anställda i många yrken. Du måste ändå ha en kunnig person som kan övervaka det och verifera att den gör rätt men du kanske slipper 50% av jobbet. Vilket i teorin ger 50% mindre lönekostnader men samma vinst.

Bil jämförelsen är inget vidare heller för gör den fel så kan någon dö. Ingen dör om en bild i ett spel inte blir perfekt eller bakgrund storyn blir lite luddig. Däremot kanske någon mer lever när de hittar den där cancern som den överarbetade läkaren annars kanske missade.

1 gillning

På längre tidshorisont (25-30 år) så tror jag de flesta jobben vi har idag har ersatts av någon form av artificiell/augmented intelligens.

Det som gör mig lite ledsen är att den här hypen som uppstått just nu när AI ska ersätta tusentals jobb så tidigt som nästa vecka… när den hypen kraschar (vilket den kommer göra) så kan det istället bli en till AI vinter vilket hindrar riktiga framsteg.

Hoppas att det blir mer som kryptohajpen och att det bara pyspunkar/rinner ut i sanden istället.

Min syn är att det är ganska så överdrivet. Eller visst jag är med på att detta är nästa tekniska/industriella revolution. Som internet eller datorn, fast större då.

Men, därtill kommer som vanligt hypen, “experterna” och domedagsretoriken.
Vi får väl här, som vanligt en överblown hype som därefter lugnar ner sig och AI blir en del av vår vardag. Inte mer lustigt än att internet och datorer är det idag.

Tröttsamt är det, och jag delar trådskaparens irritation. För att lägga eld på brasan så kallas allt som har med någon teknik att göra numera automatiskt för AI, oavsett om det är proper AI eller söka i ett Exceldokument.

Här är någon som skrivit lite mer vettigt om det hela (jag har ingen aning om vem killen är för övrigt):

Har du använt ChatGpt eller rycker du alla dina fakta ur hatten?

1 gillning

Jag använder AI redan i mitt arbete inom IT.
Till flera olika saker.
Man kan få saker förklara på ett enklare sätt än hur det står i den tekniska dokumentationen.
Man behöver inte avbryta kollegans arbete för att fråga om detta så den personen får antagligen mer gjort.
Fick den att skriva ihop ett bashscript så jag kunde styra migrationen av över 100 enheter från onprem till molnet. Istället för att beröva logga in på varje och fixa. Detta tog totalt 15 min att skapa och testa.
Visst är man bashkung så kanske det går ännu snabbare, vad vet jag.
Men jag har också gjort andra små program i python, med AI, som snabbar upp mitt arbete.
Detta kan jag göra trots att jag inte är en programmerade. Jag förstår kod rätt hyfsat men är dålig på att skriva den.
Klart att dessa tidssparare kommer att göra skillnad.

Jag tycker AI är fantastiskt och mycket användbart.

3 gillningar

Jag har lång bakgrund inom AI och kan säga att jag är helt mind-blown av hur snabbt det gått sista åren. Jag är övertygad om att detta är en revolution minst lika stor som internet. Men som med de mesta andra skiften överskattar man ofta vad som händer inom ett par år och underskattar vad som kommer hända om tio.

1 gillning

Det finns absolut någon substans, det är många väldigt coola saker som AI:n klarar av.

MEN

Det är väldigt mycket det här:

2 gillningar

AI funkar bra till vissa saker redan idag och sisådär till andra saker. En del tror att någon dag kommer det funka bättre. Vem vet.

Hajpen kring AI följer den här gamla kända kurvan rätt bra hitintills. Men vi är uppenbart inte i någon nedgång ännu. Kanske kommer det bli en Metaversum eller NFT av det och det kollapsar ganska omedelbart, eller så blir det mer långdraget. Självklart kan jag ha fel och AI förändrar världen för alla och för evigt, och automatiserar bort alla skrivbordsjobb. Låter trevligt, då får jag skola om mig till rörmokare.

Notera att längst till höger i kurvan finns “return to the mean”, dvs tekniken det handlar om hittar sin nisch där den faktiskt är användbar. Drönarleveranser fukar på landsbygden i afrika, blockchain används i vissa tekniktillämpningar, et cetera.

2 gillningar

Jag hävdar det, AI är nästa stora teknikskifte som kommer stå för en allt större andel av BNP. Det som går långsammast just nu är implementerandet, inte den tekniska utvecklingen. Så kommer det troligen vara under mycket lång tid.

För att svara på frågan hur mycket av BNP som AI kommer stå för så kan man idag fråga sig hur mycket internet står för idag?

Jag jobbar inom programmering och AI (Jag är absolut ingen expert på såna modeller som de stora företagen använder). Men vi använder AI modeller för att lösa olika typer av problem med praktisk koppling. Samtidigt som jag är ganska less på hur AI beskrivs i media och vilka missförstånd som finns kring det så tror jag absolut att det kommer att vara en stor brunch och det finns mycket pengar att tjäna. Det finns så otroligt mycket möjligheter med den här tekniken. Men jag tror att man ska skilja på:

1. Är det en användbar teknik som kommer att revolutionera marknaden och värden.
  2. Är det en investeringsbubbla där vi övervärderar eller kommer att övervärdera företag som håller på med detta.

Jag upplever att det i tråden är lite antingen eller, men vi har ju sett i IT bubblan, att det ena inte behöver utesluta det andra. Trots att jag är övertygad om att AI kommer att fundamentalt förändra våra liv (även om jag inte vet exakt hur) så tror jag att risken för en bubbla är enormt stor, kanske nu, kanske om flera år. Det är ju mycket hajp och missa inte tåget känsla kring AI. Det är coolt och tekniskt, samtidigt som det är svårt att förstå tekniken och det finns mycket mystik.

Kan tillägga att verktyg som ChatGPT är redan helt revolutionerande, dock så är betalversionen mycket bättre än gratisversionen. Jag med många kollegor betalar privat för ChatGPT för att det effektiviserar vårat arbete så pass mycket.

1 gillning

På kort sikt är vi i en AI-bubbla, vi underskattar svårigheterna. På lång sikt underskattar vi effekten av AI.

Jag har jobbat 15 år med programmering. Mitt yrke har förändrats mer på ett år än 10. LLM-er kan inte programmera, men dom kan hjälpa till enormt i processen. Men det kommer inte gratis, det är än så länge ett verktyg man måste förstå och hantera.

2 gillningar

Ja, en av funktionerna är att den inte alltid ger samma svar.

Det går att göra gratisversionen av ChatGPT osäker, likt en människa kanske :laughing:, relativt enkelt.

Ett exempel. Med era handdukar. :slight_smile:

1 gillning

Detta är lite som att avfärda luft-gummi hjulet när det kom för att man kan få punktering. Ja vist, man kan få punktering, men det finns andra fördelar mot trä och järnhjul.

Bara för att man kan hitta en svaghet i något betyder det inte att det inte kommer att vara användbart. Det är precis som när 3D skrivar hajpen kom. Då lät disfusionen kommer “detta kommer att ta över all tillverkning” och “Detta kommer inte att kunna konkurrera med industriell tillverkning” Men sanningen var något mitt emellan. Det är ett fantastiskt verktyg som är extremt billigt vid prototyptillverkning och små serier.

Precis på samma sätt tror jag att vi ska se på AI, det är ett användbart verktyg som kommer att kunna lösa många problem. Men på vissa sällen så kommer det inte att vara det mest effektiva sättet att lösa problemet på.

3 gillningar

Beror ju på vem orden kommer ifrån.

Som utvecklare kan jag helt klart säga ChatGTP kan hjälpa mig en hel del i det dagliga yrket. Men det skulle omöjligen i detta läge kunna ta över mitt jobb. Det är endast ett verktyg, och skriva koden är bland de enklare sakerna i utveckling. Kravställning, arkitektur, människor är det svåra.

Sen ser jag ju mycket säljare, konsultchefer etc som pushar hårt på AI just för det är nya buzzen. Precis som blockchain och microservices var för ett par år sedan. Många är ute efter tjäna pengar men det är knappt någon som har en produkt eller något att sälja som har med AI att göra.

Machine learning är väl det som används mest, har själv byggt ett par ML modeller för merförsäljning och säljprognoser.

Vet att de företaget omsätter en del pengar via dom modellerna så klart de funkar.