Hur använder du ChatGPT?

Ok, även om ChatGPT4 släpptes häromdagen upplever jag att nyhetens behag är över och jag funderar på om och hur du använder verktyget rent praktiskt i din vardag?

Jag upplever just att de praktiska användarfallen är det svåraste.

3 gillningar

Så här använder jag det just nu:

• att be den förklara saker istället för att googla. Typ: ”Hur fixar jag en korrupt videofil?”, ”vad betyder de-esser på en mixer?”

• att styckeindela en text.

• att skriva om en text för olika syften: ”Omformulera den fällande texten till sociala medier”. Tex är dagens text på Instagram skriven av ChatGPT baserad på introduktionen på bloggen.

• att generera programmeringskod

4 gillningar

Använder det dagligen som en slags co-pilot vid utveckling. Har nästintill ersatt google för egen del. Upplever det som en avsevärt mycket bättre upplevelse där det är möjligt att ställa följdfrågor, be om att resonemang utvecklas etc. Finns såklart brister och ibland är lösningarna som initialt presenteras bristfälliga. Men överlag tycker jag det gjort lärandet i det dagliga arbetet avsevärt mycket roligare och smidigare.

1 gillning

Tycker ChatGPT har samma problem som många andra hypade teknologier (som t.ex. blockchain): det är en lösning som söker ett problem.

Själv avskyr jag att andelen AI genererad skit kommer markant försämra signal-to-noise ratiot i mitt informationsflöde.

Och nej, som utvecklare gillar jag inte heller co-pilot och liknande “autocomplete” funktioner.

6 gillningar

Den hjälper mig med att framförallt formula långa utsvävande texter då jag själv har svårt för detta.
I julas fick jag hjälp med julklappstips, det var faktiskt rätt bra :slight_smile:

1 gillning

Intressant! Kan du utveckla varför? (nyfiken)

1 gillning
  • Få programmeringsråd
  • Skriva säljande texter
  • Någon att diskutera fördelar och nackdelar med gällande olika metodiker. Att googla något ger ofta en fastställd text, men med chatgpt kan man fortsätta diskussionen, få fördjupande svar, grotta ner i detaljer, be om motivationen till svar och få anpassade svar efter sina egna förutsättningar.
5 gillningar

Förstå ny teknik och begrepp. Generera kod (som inspiration och utgångspunkt). Tips om formulering i användargränssnitt.

Användningsområdena är väldigt många, men man måste leka och testa med det mycket innan man får en känsla för var det är en fördel och var det bara blir floskler eller dravel.

Allt i allt så kommer mitt jobb aldrig blir som det var förr igen. Helst sjukt egentligen.

2 gillningar

Samma anledning som jag inte gillar att fråga ChatGPT saker: den kan generera saker som verkar extremt rimliga, men som är fundamentalt fel.

Och jag tycker att det är mycket svårare att lusläsa någon annans kod och hitta fel, än att skriva den från början. Fel kommer alltid att finnas såklart, men jag upplever att risken blir mindre såhär.

Sammantaget tycker jag inte man sparar så mycket tid med det jämfört med att skriva saker själv.

En annan aspekt är att de helt ignorerar licenser, och de kan gladeligen spotta ur sig GPL kod till exempel.

4 gillningar

Gpt 4 ska vara betydligt bättre på det enligt vissa som testat. Ska bli intressant att testa.

Än så länge: generera veckomeny och skapa inköpslista!

Tänkte också testa att använda den för att skapa summering av jobbmöten baserat på transkriberingen från teams. Hoppas det funkar!

3 gillningar

Tog väl 5 min innan folk hittade en rad exempel på det?

Använder det ibland för att få något beskrivet.

Använder copilot desto mer. Den använder jag för att generera kodfragment, oftast genom att med kommentarer beskriva vad en funktion ska göra.

Koden blir inte alltid som jag vill, men den adaptera ungefär som ruttplanerare när man kör bil och väljer en annan väg.

Resultatet blir dokumenterad kod och det går fortare att skriva.

1 gillning

Seriöst? :joy: Har hjälpt mig enormt mycket senaste veckorna. Tog fram välskriven text till en superviktig (för oss) 10-sidig offert, och under tiden lyckades den även föreslå nya idéer på funktionalitet i vårt system. Den har även assisterat mig i programmering ett flertal gånger, och hjälpt mig skriva email, svara på frågor, översätta, m.m. Helt galet bra. Bild- och video-genereringen som utvecklas nu är också mind blowing. Kommer att slå ut vissa yrken/plattformar/branscher helt och hållet.

Så nej, tekniken är inte orättvist hypad, precis som Bitcoin.

10 gillningar

Jag har använt det för att formulera om vissa texter. När jag jämför mina texter och omformuleringen inser jag hur dålig jag är på att kommunicera vettigt

ChatGPT:

Jag har använt det för att omformulera vissa texter, och när jag jämför mina ursprungliga texter med de omformulerade insåg jag hur svårt det kan vara att kommunicera på ett tydligt och effektivt sätt.

7 gillningar

Håller inte med. Media som en AI generar kan inte skyddas via vare sig copyright, upphovsrättsskydd eller trademark. All sådan media är public domain. Har kommit en dom kring en kreator som skapat ett serieteckningsalbum hon sålde digitalt i USA. Hon har rätten till namn, text och sådant hon själv skapat, men inte till bilderna eller kompositionen som AI’n skapat.

Det begränsar den påverkan AI har på den kreativa delen av grafik. Däremot är det fantastiskt för att snabbt skapa utkast och skapa inspiration till det man senare gör själv.

2 gillningar

Det kommer ta lång tid innan samhället, lagar och människor lär sig förhålla sig till detta. Ska man få upphovsrätt på en genererad bild? Ptja, vem vet. Svaret kanske är att det är ganska irrelevant i slutändan för att generera bilder är så enkelt att man inte har så stor behov av att skydda dom. Eller så tänker man om och hittar metoder för att upphovsrättsskydda vissa alster.

Poängen är att kraften i den här tekniken är så stor, att dagens regelverk inte kommer kunna stoppa eller reglera utvecklingen. Hur lagar fungerar i relation till detta är inte ointressant, men lagar kan ändras.

Jag tror också att vi inte ska underskatta trögheten i processer i företag. Jämför med att många fortfarande kör typ Windows98 på datorer i verksamheter. Så jag är inte av tron att det kommer förändras överallt över en natt.

Däremot tror jag som vanligt att den som kan hänga på tåget nu, kommer att få försprång. Det är det som jag är mest ute efter. Hur gör jag idag rent praktiskt. Många diskussioner tenderar bli lite meta - som här - där jag är mer sugen på det praktiska i vardagen.

Typ, vad gör jag med ChatGPT på jobbet i nästa vecka?

6 gillningar

Du behöver pröva dig fram. Är den bra på att hitta på titlar till poddavsnitt? Är det ett bra bollplank när du funderar på något? Lyckas den hitta en smart formulering där du inte är nöjd med det du skrivit?

Det handla om att skaffa sig ett mindset där man ser att man håller på att lösa ett problem som eventuellt kan lämpa sig för chatGPT och kosta på sig att prova. Man blir bättre på det över tid. Jag börjar få en repertoar av saker jag känner att jag får utväxling av att delegera dit redan nu.

1 gillning

Oj, du tolkade det jag skrev väldigt specifikt. Tänk på användarna av media istället. Alla stock-foto-plattformar kommer ersättas, och med MidJourney och tjänster som deep agency kommer vi knappt behöva fotomodeller. Avancerad filmanimering kommer bli mycket mer tillgängligt. Se fler exempel här: https://twitter.com/jenny____ai/status/1635440559782498304

Det handlar om så mycket mer än bara hurruvida enstaka kreatörer kan upphovsrättsskydda sin konst.

1 gillning