Användning av ChatGPT för "analoga ändamål"

Det finns ett antal trådar om ChatGPT. Jag noterar dock att de tenderar att domineras av två kategorier av exempel:

1. Användning relaterad till IT och programmering.
  2. Användning som handlar om “möjligheter” av olika slag. Med möjligheter menar jag nu olika påhitt som säkert är roliga och bra men inte baserade på typiska eller regelbundna behov.

För att ChatGPT ska bli användbart för många krävs, som jag ser det, att vi hittar sätt att göra det vi ändå ska göra på nya sätt, snarare än att hitta på nya saker som vi inte normalt brukar göra. Det senare motsvarar punkten 2 ovan. Det är förstås inget fel med sådan användning men ofta är det den tidigare typen av användning som gör att den senare typen av användning blir naturlig och enkel. Saker man gör sällan blir ofta mer halvdana helt enkelt för att vi inte lär oss dem fullt ut.

På ambassaden där jag jobbar uppmuntras vi att använda ChatGPT. Jag har gjort några tafatta försök men inte hitta någon befintlig återkommande uppgift eller rutin där ChatGPT har en uppenbar potential. Däremot föregår ambassadören med gott exempel och har börjat använda ChatGPT i sitt arbete. Han håller regelbundet tal i olika (stora eller små) sammanhang. Mycket är rutinartat och då använder han ChatGPT som arbetsverktyg. Han brukar skriva upp några punkter och sedan låter han ChatGPT skriva ihop ett tal om dem. Om talet ska vara lite roligt kan han lägga på det som ett extra önskemål. Som jag förstår det sparar det här ganska mycket tid.

Det jag själv skulle behöva för att kunna använda AI vore att kunna lägga in filer i olika format (doc, pdf, xls etc.) och be AI att göra sammanfattningar eller kontrollera detaljer. Som jag förstår det är verktyg av den här typen på gång, för oss alltså. Det lär kunna spara mycket tid för väldigt många.

Bra analys och en bra ingångsvinkel för att ta hjälp av en språkmotor.

Också en bra tillämpning. Du får mycket text genererad på kort tid. Sedan behöver man bara korrläsa. Dock är just ChatGPT inte bra på humor. Den förstår inte hur vi svenskar ” skojar”. Blir ofta tafatt och inte roligt för mottagaren.

Det kanske går att lägga in filer i nån premiumversion eller konkurrerande tjänst men i ChatGPT behöver du själv klistra in input.
Jag har använt den för tex översättning av teknisk text. Eller beskriva en företeelse. Det viktiga är hur man preppar verktyget innan man ger den materialet den ska arbeta med. Dvs beskriva kontexten och vem som ska läsa texten. Då anpassas texten bättre.

Jag är dock noga med anonymiteten och tvättar all text från bolagsnamn etc innan jag matar in den. Tänk på ChatGPT som ett språkverktyg och inte en sökmotor/faktabok

2 gillningar

Just detta är något som just ChatGPT inte är byggt för och det är en typ av verktyg som sannolikt skulle behöva specialbyggas för olika arbetsplatser eller branscher. Vi får in stora mängder rapporter och att gå igenom dem är tidskrävande. Hur bra olika personer är på detta varierar också. Om AI kunde “ta över” mycket av faktaletandet och textproduktionen skulle handläggarens roll kunna begränsas till att dra kortfattade slutsatser. Detta skulle i sin tur bli mer utslagsgivande. Vissa personer gör bra analyser, andra inte.

Jag använder premium versionen i mitt arbete, mest för att dubbelkolla att mina tankar överensstämmer med vad openAI tolkar av texten som jag redan har läst, det är ett ganska tidseffektivt sätt att få relativt bra feedback.

2 gillningar

Med GPT4 kan du ladda upp filer som pdf och be den sammanfatta eller behandla efter behov.

Jag har användt den till det när jag studerar något ämne. Då kan jag ladda upp en pdf eller en sektion och be den sammanfatta samt skapa flashcards för studier i t.ex. csv format.

Använder också deras API för att skapa ljudböcker. Eftersom jag inte kunde hitta bra fackliteratur som ljudbok så skrev jag ett script som läser in en pdf och omvandlar till tal.
Med API’t kan man välja olika röster och de har väldigt naturligt tal. Den förstår även nör den ska göra korta pauser i uppläsningen för att det ska låta som en verklig uppläsare.

4 gillningar

Du kan be den ” sammanfatta följande text åt mig i egenskap av roll x. Lista de viktigaste sakerna i punktform och skriv en summering av de viktigaste nyckeltalen. Notera eventuella avvikelser från x separat”

Använder ChatGPT i gratisversionen dagligen från allt från att konvertera text från gemena till VERSALER, rättstava text, komma med bra idéer, lösa problem hur man städar en duschkabin mm mm.

Dock väldigt störd av att den hallucinerar och att man ofta får fullständigt felaktiga svar som gör att man ibland framstår idiot av dom som vet bättre och man inte kan lita på svaren utan måste dubbelkolla.

Jag brukar ställa samma fråga i till flera olika AI-robotar för att undvika att bli lurad.

En tillämpning som jag testat är att svara på kommentarer som mina följare skriver på min Youtubekanal istället för att göra det själv. Fungerar men man ser lätt att det inte är jag som skrivit svaren utan en AI-robot så det slutade jag direkt med.

Dock hade jag en följare som skrev väldigt mycket kommentarer som var lite märkliga och som jag gissar var en AI-robot som skrev dom.

En annan tillämpning som jag tycker är kul är att sammanfatta långa Facebook-trådar som innehåller svar på bästa vårdcentralen, förskolan, hamburgerrestaurangen mm i kommunen.

Jag expanderar hela tråden, kopierar in den i ChatGPT och ber sedan att leta efter alla förekomster av det man efterfrågar, summera antal gånger det förekommer och slutligen lista de olika förekomsterna i fallande ordning.

Då får jag en lista på de populäraste vårdcentralen, förskolan, hamburgerrestaurangen utan att behöva lusläsa hela tråden.

Fungerar faktiskt bra även om det inte är en exakt vetenskap. Publicerar sedan resultatet i tråden vilket brukar vara uppskattat av följarna av tråden.

4 gillningar

Jag använder chatgtp när jag ska skriva Mail, speciellt till personer som jobbar i andra länder. Skriver ett utkast specificerar vem det är till (senior kollega, kollega chef) och lite poängen med mailet (ursäktande artigt, be om hjälp etc.)Man får ta bort lite, men fungera elverks mycket bra.

Det är inte ett uppslagsverk! Du ska inte ställa faktafrågor till den.

GPT = Generative Pre Trained.
Hallucinationerna är av Generative-delen. Den är bra på att berätta sagor helt enkelt.

Att räkna förekomst av ord och hjälpa till med formuleringar är rätt användning.

Har insett det nu. :slight_smile:

ChatGPT fungerar utmärkt för “fakta” bara man är försiktig och kritisk. Jag använder den mycket till programmering och jag har svårt att se att det inte är fakta. Jag har dock använt den till annat, som att förklara koncept eller att resonera med. Jag tycker att man skall vara försiktig med att tala om för folk vad man kan och inte kan göra med den. Ja, hallucinationer kan vara ett stort problem, speciellt om man inte känner till det, men det behöver inte vara ett stort problem om man gör det.

ChatGPT kan vara väldigt tidsbesparande genom att den, slarvigt uttryckt, kan summera information från många källor och ge ett svar som du själv hade fått göra mycket sökning för att hitta.

Jag tror att jag förstår ungefär vilken sorts fakta du varnar för att inte använda den att söka efter, och kan hålla med, men uttalanden som du gjorde kan också hindra folk från att använda den till allt den är bra på.

1 gillning

Du har helt rätt. Jag försöker hjälpa användare av tjänsten att förstå skillnaden på när en fråga är mer lämpad för ett uppslagsverk eller en sökmotor. Många tror att Chatt GPT är ett orakel.

Frågar du vart Bermudatriangeln ligger kan den svara Bifrost i Mölndal. För när den inte vet så hittar den på. Frågar du då om den kan förbättra sitt svar så finns chansen att den letar igenom bibban lite noggrannare och faktiskt producerar ett korrekt svar. Det handlar mycket om att den vill ge ett svar snabbt, men saknar kapacitet, eller tokens som de kallas att snabbt relatera till saker som den har i minnet på det sätt en människa fungerar.

Visst är den bra på att producera kod, även med referenser till vad olika delar gör. Eller granska din kod. Men handlar det inte mer om logik och matematik än faktauppgifter?

Jag utvecklar gärna resonemang med den, som du också nämner. Det är mycket lärorikt.

Men gemene man behöver oftast få instruktionen att det inte är en sökmotor, i början. För att inte få en negativ upplevelse och förlora förtroendet för verktygets användbarhet.

1 gillning

Debattartikel från dagens DN.
Användningen av AI är inte alltid vacker.

Jag tänker att det är relevant att berätta för andra hur man själv använder den. Jag menar då inte i extremt detaljerad form. Poängen är mer att om du har ett behov och hittar en metod som du använder varje vecka så sparar det tid. Du finslipar metoden och får till det bra i rutinmässig form. Om du ska använda den sällan så kommer “pillandet” i sig att ta mycket tid så den potentiella besparingen blir mycket mindre.

Jag menar alltså att de rätt simpla men återkommande grejerna som inte är särskilt märkvärdiga är de vi bör berätta om. De där revolutionerande och superspännande sakerna kan ju vara roliga men är sannolikt mycket mindre användbara i praktiken.

2 gillningar

Nja, den hittar inte på.
Den är som en avancerad version av autocomplete.