Jag försöker hitta olika exempel på hur privatpersoner använt AI antingen privat eller i yrket för att bli rikare i pengar, tid eller energi. Detta i hopp om att själv kunna få lite inspiration då jag i nuläget haft begränsad nytta av det för egen del.
Enda jag använt det för i nuläget är att få svar på enklare instuderingsfrågor i den kurs jag läser på grundnivå på universitet. Sparade rätt mycket tid på det kontra att plöja igenom tungläst engelsk kurslitteratur.
På jobbet använder jag AI för att bygga datamodeller i Excel med Power Pivot, DAX och liknande. Sparar in mycket tid som annars spenderas på trial and error, samtidigt som man lär sig eftersom AI är väldigt pedagogiskt.
Använder AI för att bolla idéer om hur man kan få fram olika saker när man skriver, skriva texter, olika tankegångar, få fram grundplåt för något som man sen kan arbeta vidare med.
Jobbar mycket själv med att ta fram olika presentationer och texter och det underlättar massor.
Lite som ”rubber ducking ” men med skillnaden att man får svar
Men även för att ”fråga” internet om olika saker privat, rekommendationer och vidare frågeställning utifrån detta.
Frågan är väl snarare vad jag INTE använder chatGPT till (betalversionen).
Snabba översättningar mellan olika språk. Den är inte alltid exakt men bättre än Google, framför allt på utomeuropeiska språk. Lättare att surfa på utländska sidor, skönt att få en grov översättning av stora dokument.
Snabbt söka igenom och interagera med stora PDF-dokumet. Dock upplever jag att den är kass på att “läsa” siffror och kan inte räkna. Sådana uppgifter måste göras manuellt.
Studiestöd. Ställa många “dumma” frågor som ingen lärare skulle orka med. Skapa en egen “agent”, ladda upp kursmaterial och träna på olika sätt med den.
Googla snabbare och mer effektivt, framför allt i teknik och it-relaterade frågor. Snabbt sätta sig in i något okänt ämne, om än översiktligt.
Jobbsökande (med privat, dedikerad GTP-agent). Analysera jobbannonser, företagens hemsidor samt alla deras publikationer på diverse sociala medier. Analysera anställdas profiler och personligheter utifrån publik data (i kombination med tex LinkedIn). Skapar en bättre förståelse av företagskulturen. Ta fram relevanta nyckelord/fraser och skapa CV och personligt brev utifrån detta (också med hjälp av GTP-agenten). Gör det lättare att undvika plattityder och lyfta fram relevant kompetens och passande personliga egenskaper.
De flesta har nog använt AI i 10-20 år. T ex vid en google sökning, fått riktad reklam, löst en captcha etc.
Arbetsmässigt har jag främst använt ChatGPT för att skriva shell script. Ja det går att googla sig till men mycket effektivare att be ChatGPT, dessutom kan man ställa följdfrågor om scripten, vad olika inställningar betyder osv.
Det lät intressant med AI till jobbsökande. Känns som många ansökningar gallras automatiskt idag, och då hade det underlättat med lite hjälp att matcha sina erfarenheter till annonsens nyckelord.
Är det svårt att börja med privat GPT? (Borde kanske fråga chatGPT).
Nej, det är verkligen superenkelt. Jag är själv en teknisk analfabet.
När du loggar in på ditt konto i chatGPT-plus så väljer du “explore GTPs” och sedan trycker på den gröna fyrkanten längst upp i högra hörnet som säger “+create”. Där får du upp två lägen: “create” och “configure”.
I “create” läget skriver du bara vanligt vad din GTP ska göra, och utifrån din dialog skapas det automatisk en prompt för din privata GTP. Den kan du granska och finslipa i “configure” läge. I “configure” läge kan du också ladda upp alla filer som din gtp-agent ska jobba med samt välja om den ska ha tillgång till nätet eller inte. För att den ska jobba uteslutande med just dina uppladdade filer är det bäst att stänga av browser-funktionen, men den kan när som helst sättas på igen. Det är också viktigt att slå på “code interpreter” även om du inte tänker programmera, annars kan den inte läsa dina dokument (eller så gör hen det väldigt dåligt). När man laddar upp dina PDF är det viktigt att de är OCR-konverterade, annars läser hen den som bilder och tolkar infon som en hamster hög på kokain. Word och excel - filer läses helt ok, men generellt gäller att ju enklare formaterad text desto bättre förståelse samt alltid trippelkolla alla siffror och beräkningar.
Man kan ignorera “actions” delen om man inte kan programmera samt viktigt att komma ihåg att spara alla uppdateringar.
För europeiska språk är det tvärtom, upplever jag.
+1. Siffror och räkna, matte, är en katastrof. Det är totalt fel hela tiden och/eller den bara jamsar med. Allt måste kollas, så man vinner nästan inget. Det här beror ju på att det är en språkmodell och den är matad med &#&<=&#**# skit från nätet. Inte läroböcker i matematik. Folk i gemen är mkt dåliga på att räkna när det blir svårare än 4 basala räknesätten. De allra flesta mänkiskor på planeten gör stora fel i %-räkningar, t.ex.
Ja. Detta med utbildningsstöd som inte är matte, är den största potentialen med GPT algoritmer nu. IMHO.
Varning. Teknik är komplext och bygger nästan alltid på matte av nåt slag. Se upp för science fiction information från GPT här! Den säger ofta saker om hur grejer funkar som helt enkelt inte är (helt) sant. Återigen beror det på att den är matad med felaktig eller ofullständig information och mytbildning om och inom tech-branschen runt hur saker fungerar är ganska stor.
Bra idé. Det här kan funka rätt bra. Speciellt som det är ett.slags “motmedel” mot dagens rekryterings bransch som gör exakt likadant mot sig (som söker och bara vill ha ett jobb). Det kommer förmodligen sluta i att ingen människa någonsin läser ett CV. Men man måste fortfarande själv skriva sin CV…
Det enda jag använt ChatGPT till är att skriva min performance review på jobbet. Det skötte den fint utan att ens veta något om vad jag jobbar med. Så jag tänker att den kan vara väldigt användbar för den som jobbar mycket med att skriva texter vars innehåll ingen bryr sig om.
Intressant, vilken AI använder du för det? Chatgpt eller annan? DAX förstår jag hur t ex chatgpt kan användas för, men vilken ai genererar excelmodeller?
Söker nytt jobb och ger Gpt uppgiften att skriva mina personliga brev. Har laddat upp mitt cv. Sen är det bara att skriva “personligt brev:” och klippa in jobbannonsen. Sällan behöver jag ändra någon mening.
“googla” något utan att behöva filtrera ut onödig info och reklam, t.ex. nyligen ville jag hitta hantverkare i området, hjälper sedan till med att skriva mailet för att få offert.
Programmering i jobbet, diskutera olika lösningar och snabbt få kodexempel med referenser.
SQL queries eller dylikt, kan säga vilka tabeller och struktur som finns och vad jag är ute efter. Mycket snabbare än att googla olika funktioner när man inte använder SQL så ofta.
Recept, t.ex. kan du säga att ett recept ska gå efter en viss diet, vara glutenfritt utgå från vissa ingredienser etc.
Ta foto på ingrediensbeskrivningen på ett paket i matbutiken och få svar på om de är ok att äta enligt Fodmap.
Summera stora högar med text så jag snabbt kan se vad de handlar om, hjälpa till att tolka försäkringsvillkor etc.
Reseplanering, kan säga vad mitt huvudmål är och få exempel på platser att besöka dag för dag.
Projektplanering, hjälpa till att stapla upp viktiga punkter att gå igenom inför något projekt.
Skapa “fyll-i-teckningar” till min 5-åriga dotter utefter hennes önskemål. Dvs svartvita teckningar med konturer där hon kan färglägga.
Översättning, fungerar bättre än google translate när vissa ord kan betyda olika saker beroende på sammanhang.
Vin-rekommendation, ta foto på menyn på restaurangen, beskriv vad du gillat tidigare och vad du ska äta, få råd om vilket vin som borde passa bäst.
Rekommendationer om böcker inom ett visst ämne.
Skapa ett schema med förslag på maträtter två veckor framåt enligt önskemål.
Med mera, detta är då GPT4 som kostar en månadsavgift. Stor skillnad mot GPT3.
Väldigt bra att man kan ha flera konversationer där de finns ett kontext hela tiden som återanvänds.
Annat experiment jag gjorde var att logga in på en linux-terminal, där jag sedan klistrade in mellan chatten och terminalen. Frågade chatgpt om den kunde lista ut vilken webserver som kör och vilken domän som serveras genom att få tillgång till terminalen. De gjorde den efter kanske 3 kommandon
Om jag vill skriva något kort och koncist men jag bara har en massa lösa tankar i huvudet, och kanske även är lite trött, så använder jag röstinmatningen (en plugin) och bara kastar ur mig allt i en enda röra. Sedan ber jag ChatGPT att reda ut poängerna och skriva ihop något vettigt. Blir ofta en riktigt bra utgångspunkt för att redigera och kunna skicka/använda.
Använder ChatGPT och copilot dagligen. Hade precis 5 dagars utbildning i utveckling av Salesforce. Använde även lite Einstein där.
Betalar för copilot och sparar massor av tid då for det är något man inte gjort på ett tag eller trivial kod. Bara att skriva en prompt så gissar den metoden själv med väldigt bra precision.
Använder den även för att lära mig nya saker som jag tidigare inte orkat när man ska plöja genom en tutorial eller se en lång och tidvis ointressant video. En snabb fråga som man sen utvecklar. I vissa fall får man bra uppslag för att leta upp referensmaterial.
Har också kollat på photoshop eftersom jag är fullständigt analfabet på det men det känns inte som man får så mycket hjälp där än
Största problemet är att man måste kontrollera allt men det är ändå bättre än att knappa allt själv i många fall. Sällsynt att jag ber om sammanfattningar eller låter den skriva något jag ska skicka vidare.