Söker feedback och tips på vilken Ai-tjänst som skulle kunna passa mig i mitt företagande.
Gör inga avancerade saker utan mycket är väldigt basic, inget kodande eller hanterande av större mängder data. Bra om tjänsten fungerar bra på svenska.
Använder idag diverse gratistjänster men de är ofta begränsande så nu kan jag tänka mig att betala en slant för detta.
Exempel på hur jag använder Ai idag:
-Sammanfatta texter
-Översättningar
-Skapa grundmallar t.ex utbildningsunderlag, projektplaneringar
-Sammanfatta årsredovisningar samt skapa budgetar
-Vissa beräkningar inom konstruktion
-Sammanfatta standarder
-Sammanställa teknisk dokumentation
-Avtalsmallar
Kan tänka mig att använda AI till mer kreativa delar också men ej fokus i nuläget:
–Concept- och designförslag
-Hemsidebyggnation
-Varumärkesuppbyggnad
Upplever än idag att förvånadsvärt många nästa har ett förakt mot AI men tänker som med precis allt annat används det på rätt sätt så är det ett extremt kraftfullt verktyg.
Vill att det ska vara en förlängning av det arbetet jag gör idag och förhoppningsvis öka outputen för mig som enmansföretagare.
Så, vad använder du för AI-verktyg i ditt vardagliga jobb?
Använder både ChatGPT och Claude. Väldigt mycket för att få hävstång på mitt eget arbete. T.ex. utkast på kalkylatorerna på hemsidan, att verifiera resonemang, hitta luckor i texter och liknande. Inte så mycket att skapa från scratch.
Jag jobbar mycket med AI-utbildningar i mitt företag så jag behöver kunna och förstå AI. Jag har dessa abbonemang.
ChatGPT Plus (20$/mån)- generell AI, använder den för att bolla idéer, ta fram text, utkast och liknande. Ger oftast bäst bilder då jag vill illustrera koncept.
OpenAI API - labbar med APIet i utbildningsplattform.
Grok (SuperGrok, 30$/mån) - generell AI, använder den för att bolla idéer, ta fram text, utkast och liknande. Oftast snabbare än ChatGPT men har mer fel i resultatet. Har tillgång till X så den kan ofta ge mycket intressantare svar än ChatGPT och har mycket mer information att tillgå. Mer intressant än produktivt tycker jag.
CoPilot i Microsoft 365 - ~(50$/månad) - inbyggt i M365. Fungerar hyfsat bra för att få AI-stöd i Microsoft 365. Får inte alls ut hela nyttan eftersom jag är själv i min miljö. Mycket bra för att söka i mina dokument och konversationer. Sämst av alla AI:ar jag använder på att följa instruktioner och producera text. Tränar inte på kunddata så den enda AI som går att använda för intern information.
Kör framför allt ChatGPT Plus. Går du den vägen så se till så du har i “tänkande” läge och att den ger referenser. Frågade om nya 3:12 reglerna och fick först svar som var skrämmande dåliga. Utkast av vad 5.1 hostade ur sig.
Förslaget innebär:
3:12-reglerna försvinner helt.
All utdelning från fåmansbolag beskattas enligt ett tvådelat system:
Riskfri ränta × omkostnadsbelopp beskattas i kapital 25 %.
Överstigande del beskattas som tjänst enligt ett förenklat system, men fortfarande högre än kapital.
När jag sen ändrar den till att tänka istället för att automatisk välja om den ska göra det så börjar den glatt med “Bra att du reagerade – du har rätt, och jag uttryckte mig klumpigt.” sen skriver den korrekt information med referenser till skatteverket.
Jag har inte använt AI till saker som du gör/vill göra men jag har provat en del olika genom tiden och mina erfarenheter är följande:
Grok och Claude komminucerar mycket på känsla, är optimistiska även när de har fel svar. Och deras analyser är ibland helt uppåtväggarna fel. Men det har jag bara märkt när jag detaljkontrollerat deras källor och svar. I början tyckte jag de verkade bättre än ChatGPT men med tiden har jag kunnat jämföra och Grok har verkligen otroligt mycket fel i sina analyser, totalt opålitlig i vad för källor den använder och hur den beräknar. Claude har varit bättre än Grok i sina analyser enligt mig men försöker fortfarande ‘cater to ones feelings’ så att säga, istället för att vara objektiv och möta en med ärlighet. Det blir svårt att ta dom på allvar när dom är optimistiska i fall där dom uppenbarligt har fel i sina analyser. Perplexity känns lite mindre avancerad i sina metoder (bara mitt intryck liksom), men är mer saklig, tycker däremot den är för simpel i sina analyser - typ ser inte sina egna fallgropar eller kan inte tänka utanför boxen speciellt mycket. Där är Claude mycket bättre.
ChatGPT försöker också anpassa sig till en för att göra ett bättre intryck men mindre än Grok och Claude iaf, och är också mindre grundlöst optimistisk, den känns mer saklig och mer försiktig i att uttrycka sig, något som jag föredrar.
Gemini har varit ett stort skämt när jag har använt den, totalt fel på nästan allt jag använt den till. Nu har jag inte provat sista versionen men innan så har den varit helt oanvändbar (fel i sina svar, förväxlar ord, förväxlar termer, förväxlar sina egna tidigare svar osv osv).
Copilot har varit helt ok även om den har känts lite grundlös (brist på källor).
Personligen har jag landat i ChatGPT och Claude, med copilot som litet tillägg ibland för att dubbelkolla saker.
Jag tror du måste prova själv mellan de olika AI som finns och med tiden kommer du säkert märka vilka/vilken som passar just ditt ändamål bäst.
OpenAI/Chatgpt: för API-integrationer och enklare frågor, främst av vana. Men kan bli Claude framåt
Claude: för bättre svar
Cursor: IDE/AI-driven programmering. Använder främst Claude Opus 4.5 som planeringsmodell och Composer 1 för att bygga just nu. Ibland opus även för att bygga beroende på komplexitet… Men vilka modeller som man kör ändras hela tiden när det kommer ut nya. Gäller att prova sig fram vad som funkar.
Notion AI: för att få sammanfattning/bra sök i Notion
Överlag tycker jag Anthropics (Claude) modeller har bäst performance/hastighet. Provar GPT-5.1 Codex och den må vara grym (speciellt med High reasoning) men är så jäkla långsam, även om man betalar dubbla för Fast mode. Gemini 3 är… okej? Inte så långsam men dålig på att använda mcp tools så den funkade inte så bra för mitt arbetsflöde.
CoPilot (GPT-5) som ingår i mitt 365-abonnemang. För längre resonemang och textgranskningar. Hjälp med offerter, research, faktasortering, reda ut röriga anteckning och mycket annat.
ChatGPT (gratisversion) för att skriva och bolla texter. Mest för att jag började skriva här och ChatGPT har lärt sig vad jag har för ton i texter, vad jag arbetar med, vad jag postat tidigare etc.
Perplexity för mer faktabaserad research. Jämförelse av produkter, priser och mycket annat.
Photoshop, Illustrator, Firefly, Topaz Labs och andra bildverktyg för att skapa och redigera bilder. Det mesta är ganska mycket skit fortfarande. Men det blir bättre.
Generellt så gäller forfarande att AI-tjänsterna inte är särskilt bra för kreativt arbete. Frågan är om de någonsin blir det.
Hej
Jag har börjat jobba mycket med Notion och deras betalversion.
Det jag gillar är att man kan bygga upp stora databaser med texter. Och att det är mer överskådligare än tex ChatGPT.
Den kan transkribera möten, hantera olika dokument och jag upplever det är enklara att redigera texter.
Hej hej! Jag utvecklar egna appar och produkter och använder Claude för kod. Jag har använt Claude Opus ett tag, men upplever att den har blivit lite sämre. Jag måste be den förenkla koden ett par gånger innan den blir optimerad, och den glömmer att köra testskript trots instruktioner. Men annars är jag väldigt nöjd, det går oerhört mycket snabbare än att koda allt själv.
Cursor har jag provat tidigare, och den känns “tjatigt”. Det gick snabbare att göra själv än att argumentera mot den !
När det gäller design/utseende däremot upplever jag att en professionell designer behövs. AI-designade appar och sidor känns ofta lite stela och statiska.
Jag har använd flera olika AI modeller i mitt arbete och just nu har jag landat i att jag enbart fokuserar på Europeiska lösningar däribland Le Chat från Mistral AI för daglig AI assistans. Olika modeller har olika styrkor.
Jag kastade in din fråga i AI’n och såhär svarade den.
AI-tjänster för ditt vardagliga arbete
Textsammanfattning, översättning, dokumentation och avtalsmallar:
Le Chat (Mistral AI): Europeisk AI-assistent som passar bra för sammanfattning, översättning och skapande av mallar på svenska.
Trados Studio: Professionellt översättningsverktyg med stöd för svenska och andra nordiska språk.
NotebookLM (Google): Användbart för att analysera och sammanfatta egna dokument och rapporter.
Projektplanering och budgetar:
Dstny AI Assistant: Svensk AI-lösning för transkribering, sammanfattning och mötesanalys.
Canva AI: Användarvänligt verktyg för att skapa utbildningsunderlag och projektplaneringar.
Teknisk dokumentation och standarder:
Perplexity: AI-driven sökmotor för research och sammanfattning av standarder och teknisk dokumentation.
Kreativa AI-verktyg (för framtida behov)
Concept- och designförslag:
Midjourney: För att skapa högkvalitativa bilder och koncept.
Leonardo AI: För att generera unikt bildmaterial och illustrationer.
Canva AI: För grafisk design och varumärkesmaterial.
INKA: Svensk lösning för koncept och designprocesser.
Sammanfattning
För dina grundläggande behov rekommenderas Le Chat för text och sammanfattning, Canva AI för mallar och design, och Dstny AI Assistant eller Perplexity för projektplanering och dokumentation. För kreativa uppgifter kan Midjourney eller Leonardo AI vara bra komplement.
jag har kört lite Gemini, den fungerar bra men ChatGPT passar mig personligen bättre.
Vi har även Copilot men jag upplever att det fungerar sämre, har mer begränsningar och svarar inte alltid på det jag vill ha svar på.
Körde tidigare Midjourney för att skapa bilder men numera är ChatGTP så pass bra så att jag inte behöver det. Dock kan du få ut bilder i bättre upplösning via Midjourney.
Jag använder Gemini i företaget. Mest för att det ingår “plus” varianten om man har Google 2TB utrymme. Jag använder den oftast till att få djupare svar på lite komplexare eller specifika frågor. Lite som hardcore-googling.
Gemini plus har aldrig kommit till någon daglig gräns i användandet för mig i alla fall.
gjorde exakt samma miss men innan jag började be om fördjupade kalkyler och analyser så uppdaterade jag Chattis, som jag och syrran kallar den ;), på de nya reglerna. Då gick det bättre. Har även blivit runt skuffad i ett köpcentrum i New York som inte alls hade dom butikerna som jag letade efter. Det var sjukt irriterande men jag sa det till Chattis och han skulle “sluta chansa” i framtiden.,.