Är det fler som använder AI för att förenkla vardagliga uppgifter, både på jobbet och privat? Själv använder jag det ofta till att underlätta när jag söker stipendier, svarar på email och sammanfattar långa texter.
Jag har märkt att AI kan vara ett riktigt bra verktyg för att effektivisera sådant som annars tar mycket tid, och det hjälper mig att fokusera på andra viktiga saker.
Det känns som en praktisk lösning, särskilt när det kommer till uppgifter som kan vara tidskrävande eller tröttsamma. Jag tycker verkligen att det är väldigt användbart och undrar om fler känner likadant?
Min sambo har nyligen börjat använda det för att få grepp om saker inom hennes studier. Frågan handlar alltså inte om att fuska utan mer att få fram smidiga sammanfattningar på saker som hon undrar över. Det kan handla om “Vad är det som gör att boken X räknas som en odödlig klassiker?” eller “Hur såg man på vissa typer av relationer under sent 1800-tal i Sverige?”. Frågorna kanske inte formuleras just så men det är ändå detta som är poängen.
Om man exempelvis ska förbereda sig för att prata om ett ämne som man inte själv tycker är så intressant är det ganska smidigt att få en halv sida med punkter som sammanfattar det viktiga. Då kan man se att man greppat uppgiften och inte missat någon viktig aspekt.
Använder det i princip varje dag till både vardags och på jobbet. Det kan vara allt möjligt, men det största användningsområdet är att få hjälp med t.ex. excel-formler om det är någon funktion som jag inte har använt förut eller VBA-makron. Istället för att googla och spendera 10 minuter på att leta fram och förstå konceptet så kan t.ex. ChatGPT sammanställa hur formeln fungerar på bara några sekunder.
Jag skulle aldrig be den att skapa hela formler, då det är viktigt att man förstår vad man gör.
Använder den också till att skapa bra namn på sensorer i Home Assistant, ett område där jag är rätt kass på.
Bortsett ifrån att många system numera som tex min videoediteringsprogramvara innehåller en massa AI så sprang jag igår på NetbookLM som jag lekte med och blev ruskigt imponerad.
Tog den senaste videobloggen jag gjort och bad min videoredigeringsprogramvara konvertera ljudspåret till text, denna textmassa ( på svenska och med många tolkningsfel ) läste jag sedan in i NetbookLM som skapade en podcast på engelska där man pratar om mn vlogg. Riktigt roligt.
Sedan tog jag länken till tråden “Hur ärliga och öppna är ni till vardags gällande er ekonomiska situation?” hos RT och lät NetbookLM skapa en podcast om denna. Tog cirka 6 minuter och blev riktigt bra.
Nästan varje dag, främst kring fröer, värderingar och sen bildgenerering.
Den gör fina texter med såtips till mina frön som jag säljer, så jag kan skriva ut och skicka med kunder. Men man får dubbelkolla informationen, den ljuger ibland.
Jag har använt AI länge för att ställa om teleofnen. T.ex. slå av Wifi och Bluetooth när jag lämnar hemmet. Samsungs Bixby är rätt rolig att sätta ihop efter behov.