Under senaste tiden har jag utvecklat flera AI-automationverktyg. Några exempel är:
Ett verktyg som hämtar de senaste nyheterna från utvalda webbsidor, sammanfattar dem och automatiskt postar innehållet på olika plattformar (LinkedIn, X, Instagram), samt även kan skapa en video med min avatar som berättar om artikeln.
En lösning för e-posthantering som kan antingen automatiskt svara på mejl eller skapa ett utkast till svar som jag själv kan godkänna eller justera.
Ett lead-generationverktyg som kan söka på nätet efter potentiella kunder, hitta deras kontaktuppgifter, skicka ett mejl och vid svar boka in ett möte.
Det finns förstås många fler delar av vardagen som går att automatisera.
Min fråga är: Ser ni ett värde i någon av dessa lösningar, eller kanske i någon annan typ av automation som jag inte nämnt, som skulle spara tid eller underlätta er vardag – på en nivå där det vore rimligt att betala upp till 500 kr som engångssumma?
Som deltidsforskare skulle jag gilla ett verktyg som samlar nya artiklar inom ett givet forskningsområde (t ex utifrån nyckelord). Gärna med möjlighet att sortera utifrån tidskrift, impact factor, antal interaktioner på sociala medier etc. Möjlighet att ställa in dessa parametrar och ändra vid behov, sedan få en behändig rapport med givna tidsintervall.
En sådan tjänst som funkar bra hade jag glatt betalat 500 kr eller mer för.
Det finns redan flera robotar som hjälper i hemmet – robotdammsugare, robotgräsklippare, fönsterputsare och till och med maskiner som kan vika tvätt. Och Elon Musk har ju dessutom visat upp sin humanoida robot Optimus, som på sikt är tänkt att klara ännu fler hushållssysslor.
Riktigt intressant input, tack för att du delar! Det du beskriver ligger faktiskt helt i linje med något jag funderat på. Jag ska sätta ihop en demo av en sådan lösning och kan visa dig under de kommande veckorna – vore kul att höra din feedback då.
Jag skulle önska mig olika verktyg för att förenkla saker inom offentlig eller ideell sektor. Gällande offentlig sektor är mycket kopplat till lagstiftning. Det är viktigt hur setupen ser ut, varifrån information hämtas och om data i någon form delas. Exempel på verktyg som vore användbara vore:
Budgetutvärderare - analyserar en budget och bedömer fördelningen mellan olika kostnader, lönenivåer och eventuella behov av fördjupad analys. Eventuellt kan en bank av budgetar läggas upp som referensmaterial.
Textsammanfattare - sammanfattar en större textfil och förklarar de väsentliga resultaten/målen på ett enkelt sätt.
Övergripande utvärderare - analyserar en serie av rapporter. Pekar ut om något i formatet förändrats över tid, om några värden ändrats på väsentligt sätt (som ser konstigt ut) och kontrollräknar tabeller.
Jämförande verktyg - analyserar om en samling dokument uppfyller krav samlade i en annan samling dokument. Pekar ut var i texten vissa villkor kan anses uppfyllda och om vissa andra villkor inte behandlas alls.
Jag har svårt att själv betala för sådana här verktyg men skulle nog kunna försöka ordna en inbjudan till ett möte där ett sådant här verktyg kunde visas upp för relevanta personer.
Trögheten i de här sektorerna gör dem intressanta att jobba mot. Även ett verktyg med medelmåttig standard skulle kunna spara stora pengar i förenklad handläggning.
En tjänst där man knappar in vart man vill åka och vilka kreditkortspoäng man har och som sedan rotar fram ett sätt att åka businessklass billigt med poäng vore gött.
Typ NYC- Stockholm, Chase Sapphire kreditkortspoäng. Sen spottar den ut att man kan konvertera sina Sapphirepoäng till Swissairpoäng och sen flyga första klass för 50 000 poäng den 7 juni eller nåt liknande. Bonus vore om den sedan sade: Vill du att jag ska konvertera dina poäng och boka? Men det senare lär väl ligga tjugo år i framtiden tyvärr.
Generellt tycker jag video-sammanfattningar är ganska meningslösa, jag kan läsa text mycket fortare än jag kan titta på en video, och det är mycket lättare att skumma. Speciellt om inte det finns något relevant att visa som hjälper förståelsen typ illustrerande grafer eller figurer.
Däremot har jag inget speciellt behov som jag kan peka på. Jag är i allmänhet ganska skeptisk till såna här tillämpningar utan att ha ordentligt med bevis på att sammanfattningarna inte blir vinklade eller på annat sätt missledande.
I mitt förra liv som arbetare hade vi kunnat dragit stor nytta av ett verktyg som analyserade telemetridata och pekade ut avvikande beteende, men det är ju helt avgörande hur ett sånt verktyg tränas.
Bra poäng – och helt rätt, spam är varken bra för mottagaren eller för avsändaren.
När jag pratar om AI-driven lead generation menar jag inte att skicka massutskick till folk som inte bett om det. Tvärtom handlar det om att:
Identifiera rätt målgrupper baserat på öppna källor och signaler på intresse.
Skapa relevanta och personligt anpassade meddelanden.
Bara kontakta personer där det faktiskt finns en tydlig matchning och nytta.
Målet är att ersätta “kalla massmail” med färre, mer träffsäkra och värdeskapande kontakter – så att både mottagaren och avsändaren vinner på dialogen.
Du sätter fingret på något väldigt intressant – inom offentlig och ideell sektor finns en enorm potential för AI-verktyg som kan spara tid, pengar och minska manuellt arbete. Jag gillar särskilt dina exempel:
Budgetutvärderare – skulle kunna byggas på en kombination av NLP för att tolka budgetdokument + regelmotor för analys mot referensramar.
Textsammanfattare – finns redan i enklare form, men att anpassa en sådan för myndighetstexter skulle ge enorm nytta.
Övergripande utvärderare – här ser jag direkt en use case där AI flaggar avvikelser och inkonsekvenser i rapportflöden.
Jämförande verktyg – väldigt intressant för compliance och för att säkerställa att lag- eller policykrav följs.
Jag förstår också helt din poäng kring lagstiftning och datadelning – just därför gäller det att bygga sådana lösningar på ett sätt där datahantering är säker och spårbar, och där AI:n bara fungerar som ett analysstöd.
Haha, håller helt med – diskmaskinen är nog den mest underskattade tidstjuven hemma
Elon Musk har faktiskt en robot (Tesla Bot/Optimus) som redan kan hantera sådana uppgifter, och jag är rätt säker på att fler aktörer kommer med liknande lösningar med tiden.
Tyvärr ligger det dock lite utanför vad jag själv kan bygga just nu – mina AI-verktyg håller sig mer till det digitala än det fysiska
Hehe, jag förstår dig helt – transkriberingar är guld värda när man vill ta till sig innehåll snabbt utan att behöva lyssna på hela podden eller videon Kul att höra att du uppskattar det!