Om AI-bubblan spricker

Jag har ett tag funderat över när vi bubblan ska spricka och nu kommer det fler och fler artiklar om att en till chatbot kanske chockerande nog inte kommer vara världsomvälvande. Lär inte spricka imorgon, men hypen svalnar mer och mer.

Om det spricker kommer många startups konka, men det gör startups hela tiden så inget problem. Däremot kommer techjättarna potentiellt också tappa en bra bit på sina aktiekurser.

Hur skulle ni skydda portföljen mot det? Jag har ganska LF Globalindex idag för att sprida risken, men den är väldigt USA-tung, och därmed techjätte-tung. Hela top4 är techjättar. Velar över att t.ex. balansera om till Europa.

Hur undviker du bolag som jobbar med AI i europa då?
Litet tips: Nästan alla bolag jobbar med AI på ett eller annat sätt.

1 gillning

Den ai vi talar om här tror jag knappast ställer världen upp och ner som många verkar tro. Men den drar in ganska bra med pengar, särskilt till Azure, AWS etc. Vi jobbar som alla andra med ai som en del i produkten och köper löjliga mängder datorkraft av dem, och det kommer vi fortsätta med. Bubblan/hypen kommer smälla men knappast dra mer alla stora i fallet.

Jag har också LF Global och kör på som vanligt. Varför skulle en överexponering mot Europa vara ett bättre val? Prisjusteringar i marknaden är bara hälsosamt.
Om man nu går och är osäker så kanske man bör fundera på sin risktolerans.

Man kan även ställa frågan om vad som händer om solstormarna från solen blir kraftiga och slår ut all elektronik, alla datorer på jorden och våra satelliter? Vi har inte svaret på den frågan. Men vi såg ju vad bara ett pyttelitet virus, som inte ens kunde ses med blotta ögat orsakade vår planet i början av 2020.

5 gillningar

Jag skulle köpa Microsoft, Apple, Amazon och Alphabet om jag trodde AI var en bubbla.

För de är inga bubbel-bolag, de är värdebolag med en enorm intjäning här och nu.

Dessutom återköper de aktier som de annullerar, så om aktiepriset går ned så får du med andra ord bara rabatt på återköpen.

3 gillningar

Nya saker inom IT tenderar att hajpas enormt, sen pyser de ner och fortsätter mer i bakgrunden utan att vara bubblor.

4 gillningar

Du förlorar sannolikt på att försöka slå marknaden på det sättet.
Momentum och marknadsfaktorn är betydligt kraftfullare än den enskildes ”känsla”

IMG_3026

2 gillningar

Hur bubbligt är det menar du? Borde inte investerare ha plockat upp på den här bubblan vid det här laget?

Ur mitt perspektiv är LLMer delvis ett coolt techdemo och delvis en lösning som jagar ett problem att lösa.

Jag jobbar i bigtech och det är hela teams som ska jobba med AI men som inte riktigt vet vad de ska göra. De vet bara att de ska använda LLMer för att göra det. Hallucinationerna hindrar mycket prodsättning, se t.ex kanadensiska flygbolaget som tvingades stå för en rabatt som LLMen hittade på.

Det finns absolut riktiga användningsområden men till en bråkdel av hur mycket pengar som kastas in i det idag. Om OpenAI, Anthropic etc höjer priserna så pass att de börjar gå plus, hur många andra bolag kommer fortfarande vilja använda deras LLMer?

4 gillningar

Hm, bra poäng med återköpen…

Väldigt mycket luddigt snack om en glänsande framtid, enorma investeringar och skenande kostnader, men obefintliga intäkter. Bubbla. Marknaden har lapat upp snacket så som den så ofta gör men investerarna har nu de senaste 1-2 månaderna börjat fråga sig vad affärsmodellen för detta är egentligen.

Se t.ex. detta inlägg: Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför - Nr 1206 av kblomster där jag citerar ur en Goldman Sachs-rapport där tunga marknadsanalytiker pekar på att detta luktar bubbla lång väg.

Jag är för övrigt också i tech-branschen och folk “på golvet” var trötta på all hajp och undrade när bubblan skulle spricka redan för ett år sen… Vi har sett exakt samma mönster lite för många gånger för att det ska vara roligt längre.

2 gillningar

Så är det i andra bolag också.
Vi ska lära oss AI etc och sen använda tekniken men ingen vet till vad förutom proof of concepts :joy:

1 gillning

Kör själv huvudsakligen globalfond, och kommer fortsätta med det, men om jag tvingades välja hade jag hellre investerat mer i USA än i Europa, med eller utan AI-bubbla. USA är ledande inom tech och Europa är som jag ser det i huvudsak en följare. Så även om det visar sig att “AI” är gravt övervärderat just nu, så tror jag fortfarande att det är stor sannolikhet att även nästa stora innovation kommer från USA.

“America innovates, China replicates, Europe regulates.”

Bubbla? Jag är helt övertygad om att vi inte ens har börjat, den förändring som är på gång nu är inte i närheten av inprisad av marknaden.
Stå inte kvar på perrongen, det här tåget går bara en gång. All in U.S.A

AGI 2030

3 gillningar

Jag tror inte LLMer eller transformers som koncept kommer leda till AGI. Jag tror vi behöver en helt annan arkitektur för att nå dit.

LLMer behöver så mycket begränsningar i praktiken om de ska ut i produktion mot riktiga kunder, de kan hitta på saker hej vilt.

2 gillningar

Nu blir det offtopic rant. Detta.

Jag känner mig så otroligt gammal och grinig just nu. Folk har inget som helst perspektiv eller chill. Alla ska med på varenda tåg vare sig det har något värde eller inte.

Big Data! Oj, 99.9% av bolag har bara några gb eller tb och de vet ändå inte vad de ska göra med datan. Spelar ingen roll, nu ska vi alla ska ha en Data Lake!
NoSQL! Datavalidering? Migreringar? Fuckit, yolo
Cryptocurrency! Vad säger ni, ska vi återuppfinna 400 års finansreglering en scam i taget?
etc etc etc…

Och nu LLMer som på tok för länge hypats över skyarna men i praktiken är svårt att få i produktion utanför väldigt snäva användningsfall. Ett jag var lite involverad i gick inte att få output stabilt nog utan så snäva ramar att man lika gärna hade kunnat haft text templates. Men nejdå, det ska dit en en LLM för 3500% av kostnaden så någon produktchef kan skriva “Införde AI” på sitt CV.

Samtidigt kan folk knappt använda 2FA eller hålla sina OS patchade och folk fortsätter bygga system med sql injections, ett problem som bara varit löst i praktiken de senaste 25 åren eller så.

9 gillningar

image

2 gillningar

Oklart vad poängen med den bilden är i det här sammanhanget. Det är ju inte som om AI i dagsläget är i närheten av att vara någon lika nyttig uppfinning som hjulet.

3 gillningar

Om du gör som alla andra kan ditt beteende inte ifrågasättas på samma sätt som om du tar ett avvikande beslut.

1 gillning