Om AI-bubblan spricker

Jag har ett tag funderat över när vi bubblan ska spricka och nu kommer det fler och fler artiklar om att en till chatbot kanske chockerande nog inte kommer vara världsomvälvande. Lär inte spricka imorgon, men hypen svalnar mer och mer.

Om det spricker kommer många startups konka, men det gör startups hela tiden så inget problem. Däremot kommer techjättarna potentiellt också tappa en bra bit på sina aktiekurser.

Hur skulle ni skydda portföljen mot det? Jag har ganska LF Globalindex idag för att sprida risken, men den är väldigt USA-tung, och därmed techjätte-tung. Hela top4 är techjättar. Velar över att t.ex. balansera om till Europa.

Hur undviker du bolag som jobbar med AI i europa då?
Litet tips: Nästan alla bolag jobbar med AI på ett eller annat sätt.

1 gillning

Den ai vi talar om här tror jag knappast ställer världen upp och ner som många verkar tro. Men den drar in ganska bra med pengar, särskilt till Azure, AWS etc. Vi jobbar som alla andra med ai som en del i produkten och köper löjliga mängder datorkraft av dem, och det kommer vi fortsätta med. Bubblan/hypen kommer smälla men knappast dra mer alla stora i fallet.

Jag har också LF Global och kör på som vanligt. Varför skulle en överexponering mot Europa vara ett bättre val? Prisjusteringar i marknaden är bara hälsosamt.
Om man nu går och är osäker så kanske man bör fundera på sin risktolerans.

Man kan även ställa frågan om vad som händer om solstormarna från solen blir kraftiga och slår ut all elektronik, alla datorer på jorden och våra satelliter? Vi har inte svaret på den frågan. Men vi såg ju vad bara ett pyttelitet virus, som inte ens kunde ses med blotta ögat orsakade vår planet i början av 2020.

5 gillningar

Jag skulle köpa Microsoft, Apple, Amazon och Alphabet om jag trodde AI var en bubbla.

För de är inga bubbel-bolag, de är värdebolag med en enorm intjäning här och nu.