Om AI-bubblan spricker

Sättningen är här, vågar jag påstå:

På med säkerhetsbältet och/eller flytvästen.

3 gillningar

Man brukar ju säga att tekniska framsteg överskattas på kort sikt och underskattas på lång sikt. Det brukar stämma ganska bra.
Från början var internet sämre än exempelvis telefonkatalogen, men över tid mognar tekniken.

Än är det för tidigt att utvärdera.

1 gillning

Japp, skulle sålt av förra veckan. #efterklok

Nåja, nu är det bara sitta still i båten.

2 gillningar

Jag tänker så här - om jag var den typen av investerare som sålde av förra veckan skulle jag ha gått plus nu men minus i längden. Man ska vara glad över sitt automatiska sparande.

4 gillningar

Visst, men det gäller för tekniska framsteg som faktiskt visar sig vara av betydelse. Inte alla potentiella tekniska framsteg visar sig vara betydelsefulla ens på lång sikt.

I dagsläget vet vi inte om nuvarande AI faktiskt kommer bli ett nytt hjul. Så illustrationen matchar inget vidare, eftersom det i den redan är uppenbart att hjulet är en bättre lösning, om man bara tar sig tid att byta till ett hjul.

Bara en sån sak att man kan hoppa över informationsmöten och istället låta Copilot sammanfatta mötet i efterhand sparar ju bra många timmar.

(Sen lär det väl vara synd om stödfunktionerna när ännu fler slutar lyssna på deras infomöten och låter istället Copilot sammanfatta det hela.)

Jag förstår absolut att det är din bild.

Men kan dock fundera på om det är tekniken som är omogen eller om det bara är att användarna fortfarande inte riktigt fattat hjulets storhet ännu.

1 gillning

Asså, folk har ju haft flera år på sig att exprimentera med det här, det är inte som att det kom igår. Maskinlärning i allmänhet har massor av tillämpningar och har använts i bortåt 20 år nu, det är inga nyheter. Det som hänt de senaste åren är att just textgenereringen gått från “rolig twitterbot som använder Markovkedjor för att spotta ur sig hysteriskt rolig rappakalja” till “Microsoft lägger tiotals miljarder dollar på att försöka hitta lönsamma tillämpningar för molntjänster som spottar ur sig tråkig rappakalja”. Det har hänt väldigt lite rent tekniskt egentligen, det är några nya idéer men mest hajp och hårdvara.

3 gillningar

Till skillnad mot med kryptovalutor finns det ju iaf några riktiga användningsområden. Problemet är väl att värderingen på de smala användningsområdena som fungerar riktigt bra, t.ex. bättre förslag i word/IDEs, motsvarar inte ett aktieskutt på 35% som alla enades på något vis var väldigt rimligt att förvänta sig. Eller plöja ner $2B i alla startups med “genAI” i sitt pitch deck.

3 gillningar

Jag tror det finns väldigt många fler användningsområden för AI inom analys och ren data-ingestion än man kan föreställa sig. Min arbetsgivare jobbar just nu med en leverantör som läser in tusentals gamla deklarationer i .pdf för moms, analyserar och plottar in i hederliga spreadsheets direkt för eget hantverk eller stoppas in i deras egen portal.

Så här långt har datan lästs in korrekt i 98% av alla fält över alla år, och en majoritet av felen flaggas sedan av plattformens egna analys, typ att ingående/utgående inte stämmer överens med perioden, att tecken lästs in till oläsligt format eller att en varians sticker iväg på ett orimligt sätt. Sedan testar jag ett antal slumpmässigt valda fält för att uppnå en hyffsat säkerställd nivå statistiskt sett.

Kan tyckas onödigt att läsa in så gammal data, men när Skatteverket knackar på dörren och vill prata om 2018 så är det en enorm säkerhet att ha allt på plats. Av egen erfarenhet på revisionsbyrå så hade det tagit 300-350 arbetstimmar av diverse hantlangare.

Sedan finns ju allting inom diagnostik; vid min senaste hudkontroll så granskas misstänkta fläckar av både läkare och analysverktyg, samt min vän som är röntgenläkare också har två nivåer av plåtgranskning.

Det är två direkta användningsområden som jag ser i min vardag, och sedan har vi ju Jens Nylanders korståg mot det statliga förslösandet.

Jag tror att de nya bolag som startas idag och effektivt använder alla verktyg som finns tillgängliga kommer att ha en enormt högre utväxling på deras egna kapital, och kan springa väldigt mycket snabbare än dagens storbolag.

Men rena “AI-bolag” kommer sluta som forna tiders guldgrävare i Klondike; köpt dyra gruvhackor och endast skulder att visa upp för besväret.

2 gillningar

Apropå tillämpningar för AI: Where Facebook's AI Slop Comes From

Facebook betalar alltså i praktiken folk i Indien, Filippinerna, Indonesien och andra länder i Sydostasien för att de ska sitta och generera spam. Det “driver engagemang”, tydligen. Säkerligen är detta värt minst 50 miljarder dollar.

The AI spam on Facebook is an evolution of spamming Facebook; the fact that it is AI content does not necessarily matter, and the people who are doing and promoting this do not seem terribly interested in the type of content that they are posting. They are tweaking the type of content they post to fit whatever is going viral at the moment. Before AI, people were just stealing images and video and reposting them.

Not all of the spam on Facebook can be attributed directly to any one influencer or their followers, and there are surely more sophisticated operations. But the belief among these influencers is that the spam on Facebook is happening precisely because Meta is financially incentivizing it, it sometimes pays well relative to other jobs in developing countries, and AI tools have made it incredibly easy to create and post this type of content at scale.

Den här problematiken med att automatiseringar fyller internet tycker jag är väldigt intressant, framförallt om man tänker på vinkeln av politisk marknadsföring och propaganda. Det är dock bara en av många grejer som AI gjort bättre/enklare/effektivare.

Det är som vanligt att exploits som först få kan göra (manuellt, med stora organisationer, trollfabriker som består av faktiska personer i låglöneländer) inom kort automatiseras så att det går att sköta från någons sovrum. Vi har sett det här om och om igen även utan just AI.

2 gillningar