Högt shiller, vad tror ni? (AI-debatt)

Hejsan!

Ja precis som titeln lyder, tech driver upp indexen och shiller ligger på över 40 för Nasdaq100, vad tror ni om framtiden? jag tycker det känns lite skakigt på dom här nivåerna, vem vet hur länge det kan hållas vid liv. Men det är klart, historia kan inte bevisa framtiden - men ändå.
Frågan är ju om dagens priser är rimliga för framtidens profit, känns lite tveksamt att kunna dubbla sina intänker via AI men vem vet.
Bara bollar lite här!

mvh
Masken

Det finns studier som visar på historiska samband mellan nuvarande värderingsnivå och framtida 10-årig förväntad avkastning. Detta kan dock variera mellan olika typer av index. Detta säger naturligtvis ingen om framtiden då denna period naturligtvis kan komma att vara ett undantag, men jag tror nog inte vi kommer att få se den avkastning vi vant oss vid de senaste åren fortsätta mycket längre. Det är dock omöjligt att säga när något ändras, om de blir en krash eller kanske mer pyspunka med stagnerande priser.

Vad jag tror? Att framtiden får visa vad det innebar. :smiley:

När det gäller just teknik så är det ju förmodligen så att något företag går i graven och något annat går ännu mycket bättre. Men att den branschen sedan kommer att jagas ikapp av annat ser jag som det rimliga, mer än att vi skulle stå inför någon sorts kollaps.

1 gillning

Jag tror att lönen trillar in för många idag och att det är bättre att köpa idag än 25 september 2035 :smiley:

2 gillningar

Ja precis, jag går i samma tankar. Men om nu dom framtida vinsterna genom AI är övervärderade idag så är ju frågan om det blir en psypunka eller störtdyk som du säger, mag7 tjänar ju extrema pengar även om deras AI inte skulle skapa mer vinst för dom. Samtidigt finns ju en del AI-bolag som gått upp som raketer där dom inte ens går i vinst, och en del av dom företagen kommer nog gå under. Det luktar lite eurofi på marknaden när det kommer till AI tycker jag.

Och ja, självklart får framtida utvisa vad som händer, och att köpa idag är bättre än 2035, det är totalt uppenbara saker att nämna, det här handlade om att ha en diskussion om läget för att det är kul, inte hävda helt uppenbara saker.

Att den innehåller ungefär samma som vad som serverats historiskt, vissa företag kommer lyckas, andra inte, trender kommer och går, troligen blir brist på el den stora stoppklossen, eller motivation för nya innovationer.

Så lär bli både krascher och uppgångar. Precis som förväntat.

Historia har innehållit alla möjliga scenarion. Däremot så är brist på el är en intressant faktor som du nämner! Tåls att tänka mer på.. :thinking:

1 gillning

Visst tjänar många av de stora bolagen bra med pengar, men värderingarna är till stor del baserat på förväntningar på framtida vinster och inte bara dagens vinster. Frågan är om dessa är realistiska.

Prognoserna verkar förutsätta en kraftig utbyggnad av datacenter over hela USA och jag tror att elnätet kommer att komma att begränsa detta en hel del. Utökning av elnätets kapacitet kräver mycket utrustning och tillstånd som gör att det i regel tar lång tid. Jag har sett rapporter om att flera färdigställda data center står tomma eftersom de inte har tillräckligt med elektricitet.

Mycket av utbyggnaden verkar ske på kredit och vi börjar se problem på kreditmarknaderna, så detta kan kanske också komma att dämpa tillväxttakten.

Såg nyligen en intressant video med Jesse Felder där han diskuterar AI yran. Han drog intressanta paralleller med IT bubblan och hur vissa bolag drog nytta av krashen då detta ledde till sänkta kostnader och möjliggjorde nya affärsmodeller.

2 gillningar

Marknaden känner just nu att vi är på väg in i en ny tidsålder, där AI och robotik blir en naturlig del av både industrin och våra hem. Det är mycket av detta framtidshopp som driver börsen uppåt. Samtidigt tolkar marknaden det som ett tecken på att den tekniska utvecklingen faktiskt är möjlig att genomföra i stor skala, och att energiförsörjningen kommer att räcka till. Annars hade vi inte sett de här uppgångarna.

Men det väcker ju frågan, vad är det marknaden kan ha missat? Det är trots allt några av världens mest avancerade system och skarpaste analytiker, från superdatorer till investmentbankernas experter, som formar de här förväntningarna.

Även om vi får perioder av nedgång är den långsiktiga trenden svår att bortse ifrån. AI och robotar kommer att ta större och större plats, oavsett vad vi personligen tycker om det. Det är helt enkelt dit utvecklingen rör sig. På många sätt liknar det IT-eran runt år 2000, även om bubblan sprack då, så visade sig visionen i grunden vara rätt, bara lite tidigare än vad världen egentligen var redo för.

Jag håller helt med! Det jag syftade på med att mag7 tjänar stora pengar utöver deras AI var att deras eventuella övervärdering “kanske” inte blir ett enormt dyk i framtiden - typ att Microsoft eller Alphabets p/e på 30 kanske inte blir ett störtdyk pga att 30 inte är en sån extrem värdering. EV/EBIT är typ samma scenario. Kan ju givetvis ha fel, det är bara min tankegång iaf. Läste att Alphabet behöver dubbla sin kapacitet var 6e månad, om det blir enligt ditt scenario så kan det ju bli ett saftigt dyk ändå kanske… läskigt när det är mycket satsningar på saker som värderas efter hopp och övertygan.
Och som du berättar också att om det sker på kredit så blir det ju en större farvåga. Det hade jag ingen aning om, det tycker jag låter ganska illa faktiskt. Ihop med dyr el och el-nätsbegränsningar.

Ja atmosfären luktar lite som en yngre kusin till IT-bubblan. Eller så är det ens paranoia :joy:

Tack för länken, ska absolut kolla!

Du tar upp en bra poäng tycker jag, troligen kommer AI/Robotar bli en del av vardagen i framtiden, frågan är bara på vilket sett och hur mycket det faktiskt kommer att förändra företagens omsättning, om det blir det nya normala eller om det inte blir så stor skillnad som marknaden tror att det blir. Det är väll det som är risken antar jag, baserat på min begränsade kunskap.

AI är ju redan tillämpad på många områden, så det är redan en del av samhället, diskussionens frågeställning är om hypen/den förväntade inkomsten verkar vara realistisk eller vara en överreaktion. Men jag tror helt klart som du säger, att AI kommer bli en del av vardagen på ett verkligt vis, frågan är bara hur. Så tänker jag iaf :slight_smile:

1 gillning

Jag upplever ibland att AI, åtminstone den som finns tillgänglig via verktyg som Grok eller ChatGPT, fortfarande har sina begränsningar. Den kan ge fel svar och ibland låta sig styras mot slutsatser som inte riktigt stämmer. Kanske är LLM modeller i nuläget mest användbara som kreativa stöd och som hjälp i vissa uppgifter, snarare än att fullt ut kunna ta över arbeten.

Din frågeställning är verkligen bra, och jag tycker faktiskt att den är svår att ge ett tydligt svar på.

Amazon och Mercedes kör ju med robotar idag i sina fabriker, bland annat:

Meet The New Amazon Robot That Can Feel What It Touches

Mercedes Deploys Its First Humanoid Robots in the Factory

Jag håller helt med, har bett Grok göra analyser på olika saker och den har kommit med totalt felaktiga svar, och då menar jag inte lite fel, verkligen helt uppåtväggarna fel. Alltså helt obegripligt fel som inte går att använda för fem öre. Man känner av att vi är i början av tekniken.

Ja absolut, det är omöjligt att ge ett säkert svar på, men man kan ju lukta sig till vad som kanske är mest rimligt, eller så kan man inte alls det :joy: enligt nischade nyheter så verkar ju många gamla rävar se många faror.

Intressant, ska kika in :slight_smile: