Använda AI för att få översikt över privatekonomin

Är det någon mer än jag som använder AI för att sammanställa och få en översikt över sin ekonomi? Tycker mig inte se många som pratar om detta. Alla dessa excel-snurror folk har gjort och använder för budget/månadensköp/förmögenhet osv. Jag har själv använt sådana. Tycker mig även se en massa AI programmerade varianter av dessa snurror vilka jag personligen tycker oftast är rätt så kassa. Men jag ser iallafall inte folk prata om hur enkelt det är att använda AI för att få en “månadsrapport” genom att bara ge den relevanta kontoutdrag. Eller kvartalsrapport för den delen.

Jag ger den kontostatus, kontoutdrag, info om planerat inköp utöver det vanliga t ex en soffa. Efter några månaders intrimning så ger det mig precis det jag vill ha vilket inga för mig kända verktyg kan ge mig idag. Jag använder Fortnox i företaget och har hämtat en del inspiration därifrån bla. Men grejen är ju verkligen att det blir precis som jag vill ha det inte som något företag tycker att jag ska ha det plus att det verkligen inte tar lång tid.

Hur gör ni andra?

Jag använder AI ( frömst Gemini ) för att i all huvudsak bolla min ekonomi med.

Läst in huvuddragen av min ekonomi tillsammans med min sociala situation ( pensionär och 81 år mm mm ) och tycker att det fungerar bra. Man slipper sitta och grubbla på egen hand.

Har använt AI för att hjälpa mig med bokslut i min enskilda firma och det har fungerat sådär men jag blev i alla fall klar med bokslutet strax efter nyår och deklarerade privat och för firman på första dagen man öppnade för deklaration av 2025.

Jag får - och efterfrågar inte heller - konkreta råd hur jag skall göra med min ekonomi men det känns bra att ha expertis tillgänglig att bolla ekonomiska frågor med.

I samband med att jag fick hjälp med att få ett efterfrågat kreditkort som jag nekades till först ( men fick ut sedan efter tips från AI ) så upptöckte AI när den fick läsa igenom UC-rapporten att jag när jag i år skall avsluta min ensilda firma kan jag få loss en hyfsad mängd pengar som jag inte hade en aning om. Det var en trevlig överraskning.

Nu ligger mina pengar på globalfonder och högräntekonton så det finns inte så mycket att göra än att “kolla på när färgen torkar”.

Men kan ha mycket annat roligt och nytta med AI - men det är en annan historia.

4 gillningar

Det här kommer kanske inte direkt som en överraskning, men jag använder inte AI för att hantera min ekonomi. Jag har inte sett något behov, varken av analys, råd, tips eller något att hålla i “handen” inför beslut.

8 gillningar

Jag ser mitt kalkylark som den mest tillförlitliga formen av artificiell intelligens när det gäller att få en överblick över vår ekonomi. En LLM-chattbot skulle jag inte lita på när det gäller att räkna rätt.

6 gillningar

Inte för att få översikt. Där gör mitt ständigt förbättrade kalkylark sedan 10 år ett alldeles utmärkt jobb. Men:

• AI har förvisso hjälpt mig att förbättra/automatisera just detta kalkylark med en del formler jag själv aldrig skulle ha kommit fram till
  • är utomlandsboende med komplex skattestruktur. Har framgångsrikt använt AI för att kolla “granska” mina deklarationer, och hitta avdrag jag inte vetat om
  • brukar även använda AI lite som sparringpartner för frågor gällande privatekonomi. Mer som kul grej dock

Provade rätt nyligen att låta både claude och gemini gå genom mina kontoutdrag för att se månadsutgifter. Det är spritt på två kreditkort och två konton och då blir det såklart interna överföringar att ta hänsyn till. Krävdes en del promptande för att rensa datan, men när det är gjort så har ju AI-tjänsterna en bättre förståelse än en excel-snurra när man laddar upp ny data.

Jag har förlitat mig på egen inmatning i Excel i många år för att hålla koll.

Jag testade att be Codex göra en egen excel-modul utifrån mina intäkter och utgifter. Eftersom jag använder mitt kreditkort till alla inköp som inte är “räkningar” eller swish så fungerar inte Swedbanks Utgiftskollen - den kategoriserar enbart kreditfakturan som “kredit”, men inte vad jag köpt för krediten.

Då jag gjorde det bakåt i tiden så blev det en hel del förtydliganden - har jag köpt på Apotea för 542 kr så kan det ju vara allt från hudvård till medicin eller proteinbars, och oftast en blandning. Det är det största problemt oavsett hur man gör tycker jag. Men en AI kan ju lära sig att Apotea-köp antingen behöver bedömas individuellt eller skapa en generell regel. Då beror det på hur viktigt det är att varje krona fördelas korrekt eller om det är okej att det kan bli lite fel och ett plåster räknas som hårvård.

Jag valde då att ha huvudkategorier för att det ska bli i stora drag överskådligt och rätt, och sedan underkategorier för vidare detaljerad koll.

1 gillning

Ja, det är fel sätt att använda en LLM på, men det betyder inte att den är värdelös. Använd den istället för att skapa Excel-arket och bolla vilka nyckelvärden eller visualiseringar som är intressanta att titta på.

En LLM är bra på att skapa verktyg för att analysera data, inte för att analysera datan själv.

2 gillningar

Erkänner att jag gör vissa ekonomiska avvägningar med att driva företagets ekonomi med frågor som rör olika avdrag som är rimliga.

Jag använder AI för att ta fram underlagen till sammanställning (exceldokument mm). Kalla mig paranoid… men jag skulle inte mata in mina siffror och konton eller annan personlig information som hamnar i klorna hos företag som kan göra vad de vill med informationen i senare skede.

Jobbar inom IT med snart 100% AI i vårat arbete men min egen data håller jag ifrån dessa bolag.

Är inte det en utdaterad tumregel?

De är rätt bra på att koda nuförtiden – och när det gäller matte, grafer och sånt, så bygger chatbottarna i almänhet lite python-kod för att lösa problemet/göra beräkningen och ekar sedan tillbaka kodens svar. LLM:en används för att förstå frågan och formulera om det till programkod, samt att sedan uttrycka svaret, men koden räknar.

Min erfarenhet är att det brukar bli rätt när jag frågar den om saker som beror på matte.

3 gillningar

Jag har fått uträkningar som varit helt fel både idag och igår från Googles chattbot, så jag förhåller mig fortsatt skeptisk där. Men det är förstås möjligt att de räknar bättre i vissa sammanhang än andra.

Försök titta att den har en liten kodsektion i anslutning till svaret. Ibland visas det bara som en <> på slutet, ibland visar den koden. Du kan uttryckligen be den räkna med python också.

För google kan det vara värt att byta till AI-fliken från sök-fliken – ai-summary görs med deras snabbaste och billigaste modell, men om du går över till AI-fliken så kör den om med en oftast bättre modell.

Använder ingen AI bara papper å penna.. Checkar av en gång om året förändringar i utgifterna..

Marginalen pengar in å ut är till stor fördel vad som kommer in..

Jag ser inget problem med att använda en LLM, så länge man använder den som ett verktyg och granskar resultaten. För dem som är oroliga för integriteten går det numera också ganska enkelt att köra lokala LLM:er.

1 gillning

Använder LLM för allt med ekonomin. Den var rätt dålig på svenska lagar, avdrag, skattetabeller mm i början men när skillen är uppbyggd så gör den hela avstämningen perfekt varje månad. Tyvärr finns ju inte API för att läsa alla konton alla banker ännu men jag tar skärmdumpar vilket räcker för den. Tar ca 3 minuter att uppdatera “arket” (jag har inget ark utan min LLM har ett som är anpassat för dennes sätt att läsa) och sen får jag en rapport på läget

Är det nu man ska posta länkar till undersökningar som visar att den mänskliga kognitiva förmågan och hjärnaktiviteten generellt sjunker vid AI-användande?

Frågar åt en vän. :popcorn: :sweat_smile:

4 gillningar

Ta bort folks förmåga att fiska så måste de köpa våra fiskpinnar till vilket pris som helst!

2 gillningar

Jag använder Grok dagligen för min privata ekonomi. Inte för beslut, men för beräkningar.

Det är den gamla miniräknardebatten igen.

Jag har aldrig prioriterat att vara bra på huvudräkning. Mer intressant att fokusera på saker som inte går att lösa så lätt med maskin.

1 gillning