Använda AI för att få översikt över privatekonomin

Men du har lärt dig huvudräkningen.

Problemet med AI är nog snarare att som grupp ställer vi frågor, får svar och saknar förståelse för vad som ligger bakom svaret.

När jag använder AI ställer jag följdfrågor för att säkra att både modellen och jag förstått, men jag tror inte folk i allmänhet gör det.

Njae, aldrig brytt mig om huvudräkning. Alls. :sweat_smile:

Jag använder AI mycket för att förstå sammanhang, att förklara saker stegvis så jag kan förstå hur det funkar. Kanon, för den kan börja i den ände jag förstår och gå stegvis tills jag förstår det jag undrar om. Den kan sammanfatta och vända och vrida på det och jag kan ställa följdfrågor om det som gör mig nyfiken.

1 gillning

Du har fortfarandde lärt dig det en gång i tiden :slight_smile:

Ja, så är ju utmärkt att använda AI. Det är det jag inte tror att folk gör, utan de hoppar från frågan till svaret och går vidare med annat.

Hur menar du? Jag har aldrig varit bättre på huvudräkning än jag är nu :sweat_smile:

Man måste inte vara djupt intresserad av allt. Man lär sig bäst när man är inspirerad/intresserad/nyfiken. AI är bra för den hjälper en med snabba svar så man kan spara lära-energin till de tillfällen man vill använda den, och den är redo att svara djupare de gånger man vill förstå mer.

Man ska ju såklart ha respekt för att ett Max-konto hos Anthropic kostar drygt tusenlappen i månaden så tycker man inte att man får utväxling för detta ska man ju kanske hålla sig till sina excelark.

Du har lärt dig grunderna i matte den tidigare.

Du vet och förstår att 2+2=4.

Nej, man måste inte vara djupt intresserad av allt, problemet ligger i att man får ett svar, använder det men saknar förståelse för varför det blev det svaret.

Det finns en anledning till att utbildningar handlar mer om vägen till svaret än själva svaret i sig.

1 gillning

Det var ju intressant hur denna tråden utvecklade sig. Personligen är jag glad att jag vet hur man gör saker ”manuellt” den långsamma vägen. Precis som någon sa behöver jag förstå svaret inte bara veta svaret. Jag är väl rätt så mycket mitt uppe i livet och det händer mycket med bla ekonomin, hus, bil och trädgård osv. Jag tycker det är jätteskönt att en gång i månaden vanligtvis och ibland oftare få en översikt över ekonomin och hur det ser ut framåt. Jag behöver inte ha allt i huvudet utan kan gå tillbaka till min pdf Claude skapat åt mig och titta.

Jag och frugan använder kreditkort till alla inköp så vi släpar ju efter en månad vilket kanske är en del i detta. Det är ju något jag gillar då det påminner om företagsekonomi. Enligt mig iaf..

Sen om det felar på kategori på något inköp eller så är inte viktigt för mig. Jag vill kunna se på en minut om det är något som sticker ut och ta beslut efter det. Jag vill helt enkelt kunna hålla koll på vårat cashflow.

Investerande på börsen och total förmögenhet tar jag en gång i kvartalet bara. Allt investerande är automatiskt utöver utdelningar och sådana större klumpsummor.

För övrigt är inte AI något märkvärdigare än cirkelsågen var när den kom. Livsfarlig om du inte vet vad du gör. Hypereffektiv om du vet vad du gör. Ska vi se om detta rör upp någons känslor..

3 gillningar

Varför byter du inte ut Fortnox mot något billigare AI-genererat för företaget i så fall ?

Vad bubblar du om?

Gissar på att du inte driver företag där saker behöver stämma. I företaget betalar jag en byrå för att göra det. I privatekonomin ger Claude mig detta i miniformat.

Men du verkar inte behärska kapaciteten att tänka längre än näsan räcker och är den första som inte bidrar till diskussion.

Ironi är svårt på nätet. Jag använder inte AI för ekonomi och skulle aldrig få för mig att använda det för bokföring (använder visma).

Jag lämnar den här tråden.

Oj, nu frågar du rätt person. :nerd_face:

Japp, jag använder AI. Den har stenkoll på alla kostnader kring husets ekonomi. Dessutom vet den allt, och jag menar allt, om huset. Material, tidigare renoveringar, vem man ska ringa om något händer, livslängd på vitvaror, garantier, wifi styrka för smartprodukter. Allt!

När det kommer en räkning hämtar agenten den själv från min email och matar in det i systemet. Jag har vibe codat en dashboard för allting med, Här är överblicken för våra drifkostnader exempelvis.

Notera att jag inte gör någonting själv här. Allt hämtas och matas in av agenten:

…fast nu ser jag att den har missat elbilsförbrukningen för juni månad. Aj, aj. Får ta ett snack med min agent. :joy: