Vilken AI sökmotor är bäst för finans/börs? Finns det någon som är mer inriktad eller bättre på frågor eller uppgifter?
Jag tror AI är bra på att besvara den typen av frågor. Själv kör jag mest ChatGPT, men jag vet inte vilken som är “bäst”. Har testat lite olika tjänster, men har svårt att bedöma vilken som är bäst på olika saker. Det beror nog mycket på vad man är ute efter. Är det nyheter, att förklara begrepp, screening av marknadsdata i realtid, eller att läsa och tolka bolagsrapporter? Jag tror det handlar mycket om tycke och smak och att olika tjänster är bra på olika saker.
Jag testade f.ö. att ställa dina frågor till några AI-tjänster, som ChatGPT, Perplexity, Gemini och fick en massa intressanta svar, alla mer eller mindre olika och med många tjänster jag inte ens kände till eller hade hört talas om. Sen är frågan om det är betal- eller gratistjänster man är ute efter.
Hur teknisk är du? Om du har lite mer teknisk kunskap tycker jag Claude är något du bör kolla in, finns extremt mycket verktyg. Det är dock gjort för utvecklare men tycker de börjar få till toolingen för icke tekniska också. Claude max för 200 usd/mån är extremt prisvärt.. men kanske inte riktigt så mycket du behöver. (Finns billigare prenumerationer)
Tack men det låter lite som over kill i alla fall för mig.
Det händer mycket inom detta område. Jag tycker Grok överlag är bäst och ger mest korrekta svar. Sedan är Copilot och Gemini inte långt efter, och vassare i vissa områden. Men överlag är jag ändå mest imponerad av Grok just nu.
200 USD per månad. Kittlar inte direkt. Men är den väldigt bra kan förstås priset vara motiverat.
Nu pratade jag om deras dyraste. Man har 80% rabatt mot apiet med den prenumerationen. Jag snittar runt 40-80 usd per dag på jobbet så 200 usd är riktigt billigt.
Jag har denna och det är väldigt prisvärt. Den kan i princip jobba dygnet runt för den summan… jämför det med en människa i 3-skift ![]()
Sänker nivån lite men kanske fortfarande för tekniskt: N8n så kan du sätta upp ”triggers” som kan vara intressanta.
Tycker gpt 5.2 är riktigt bra just nu för att hitta info, föredrar den annars om du vill hålla det simpelt. Vill du höja nivån, kolla codex men kanske också för avancerat.
tycker gemini är sisådär, lite pratig