Jag driver egen konsultfirma sedan några år och sköter min egen redovisning. Frånsett en kortare webbaserad kurs är jag ”självlärd” vad gäller bokföringen. Stöter fortfarande emellanåt på frågetecken, men brukar kunna googla mig fram, ringa SKV eller be om hjälp på diverse fora. Vad gäller AI stöd har jag bl a testat microsoft co pilot, men känns inte riktigt pålitlig.
Någon som har tips på annan chatbot som är hyfsat fungerande för redovisningsfrågor?
Den här är den jag vet om som har integration mot vissa vanliga bokföringsprogram och affärssystem (Spiris/Visma, Fortnox, Bokio & Monitor) och som har tillgång till databaser med rätt information.
Högre prislapp men förmodligen mer pålitlig eftersom den utgår från korrekt och aktuell information till skillnad från mer generella LLM som kan ta lite vad som helst den hittar.
Jag har inte testat den själv än men ska nog göra det i framtiden.
Jämför du det med att ta konsulthjälp och ser det som en utbildningsinvestering kanske det kan vara värt att prova.
Det är inte bara en frågetjänst heller utan den ska kunna interagera mer med datan i ditt affärssystem och flagga fel m.m.
Ingen aning om hur bra det funkar idag men på sikt lär det vara en bra grej.
Jag har också kört mest chatgpt och upplever likaså mkt detaljfel. Det blir dock bättre om du är tydlig vilken roll chatgpt skall ta och ge den input på hur den skall agera. Dvs säg till den at ta rollen som svensk revisor, vara expert på svenska bokföringsregler etc
Nej men allvarligt talat kan man inte lita alls på något som kommer ur ett AI. Om man använder ett och inte har kunskapen själv att granska det som kommer ut så är det nog ringa skatteverket och fråga som gäller även framgent.