Open source-bokföring för AI? gärna med CLI

Hej! Börjar lessna på 8500 kr ex moms för Fortnox (ink bokslut och skatt-modulen). Känner vi till något open source projekt som erbjuder gratis bokföring och bokslut? Alteranativt något projekt som verkar lovande och kommit en bit på vägen?

Annars är det kanske dags att ta tag i saken själv. Visionen: gratis bokföring och bokslut för små företag i Sverige. Givetvis under lämplig licens för säkra gratis åtkomst i all evighet.

Tänker att det finns många IT-skickliga företagare så tillsammans kan vi bidra till ett open source-projekt och ta fram CLI etc så att man kan göra få hjälp av AI.

Tycker att det ska vara enkelt att starta företag i Sverige och vet att kostnaden för bokföringsprogram hindrar många från att komma igång. Så med en open source-lösning så kanske vi kan boosta den svenska tillväxten!

(ett CLI är smidigt om man exempelvis kör med Claude Code eller Codex).

1 gillning

Det är inte så lätt som man kan tro. I Sverige kan man inte ens göra en digital inlämning av en årsrapport som privatperson. …så vidare det inte sker via etablerade leverantörer såsom Fortnox och Visma. Skulle du mot förmodan lyckas få igenom en licens så kostar det långt mycket mer att underhålla än dina 8500 kr. Jag har kodat en inlämningsmodul själv men tvingas nu skriva ut och skicka in det analogt. Har stämt av med bolagsverket och såsom det ser ut nu finns det inga planer på att stödja digital inlämning för privata aktörer.

När det kommer till egenkodad bokföring så kan det falla på samma sätt som användning av Excel. Du ska alltså inte kunna göra ändringar i efterhand som inte är spårbara. Även om du designar en append only-ledger så finns det ingenting som hindrar dig att göra ändringar direkt i din databas. Oklart hur Skatteverker faktiskt tolkar egensnickrade bokföringsprogram. Jag vågade inte gå den vägen. Istället strippade jag bort allt onödigt från Visma eEkonomi för att få ned priset så mycket det gick. Använder inte deras web UI alls numera så betalar egentligen enbart för deras databas och ett fåtal privata API:er.

Det har funnits en del gratissatsningar men de övergår förr eller senare till att ta betalt. På något sätt måste ju pengarna in.

1 gillning

Många av de som tycker bokföringsprogram är för dyra har väldigt enkel bokföring. Kanske så enkel att det smidigaste hade varit att göra den förhand.

Kanske vibekode ett program som filmar ens bokföring medans man gör den för hand på papper och räknar ut allt åt en live på skärmen.

Och gör mallarna mall ska fyllas i, så man enkelt kan skriva ut dem på A4.

Ett sådant system skulle man kunna erbjuda gratis om alla kör det lokalt på sin egen dator och använder en egen ai-agent. Då behöver man bara hosta installationsfiler och patchar.

Med bokföring på papper blir det superenkelt att följa alla lagkrav, eftersom mycket lag är skriven just för bokföring för hand.

Jag är inte målgrupp för detta dock. Jag har större företag. Men har aldrig förstått varför man behöver gå över ån efter vatten i alla små bolag som egentligen bara behöver några enstaka konton i sin bokföring. (Claude svararde 8-9 konto räcker för en enskild firma som är mosmreggad)

1 gillning

Exakt. Det stora problemet är Skatteverket. Att utmana denna myndighet i domstol är inte någonting som jag själv skulle vilja göra. Skatteverket tar allt och inget till domstol, “för att få veta hur lagen ska tolkas”.

Finns Accounted, var GNU book innan, som jag kollat lite på. Bara testat sandbox hos dem och kör fortfarande Bokio men är sugen på att switcha.

1 gillning

Tack för alla svar!

Intressant att man kan göra det på papper och det är lagligt, med tanke på hur enkelt det är att korrigera papper i efterhand.

Ska spana in accounted och deras repo GitHub - erp-mafia/accounted: The Open Source Swedish ERP System (previously Gnubok) · GitHub

Jag kikade på Accounted men blev lite avskräckt när jag läste delas användarvillkor för bankintegration. Arcim som ligger bakom Accounted beskrev sig så här:
analyzes Swedish SME financial data to identify businesses with suboptimal financing and flags specific opportunities for refinancing, restructuring, or alternative products.

Man kan självhosta för att slippa det helt men då tappar man en del:

• En del integrationer kräver dina egna betalda externa nycklar
  • Uppdateringar, säkerhet, backuper, uptime. Ingen hostad support att luta sig mot.
  • I praktiken blir de smidiga direktkopplingarna (bankflöde, Skatteverket-inlämning etc) betydligt trögare att få på plats själv jämfört med den hostade varianten.

Jag har haft samma funderingar. Jag har ett mer eller mindre vilande AB, och det är surt med allt som ligger o tickar pengar.

Jag har kollat runt en hel del vad som finns, och precis som dig skulle jag föredra något som inte blir ett betal-alternativ frammöver (typ som Bokio utvecklats). Open Source om möjligt.

Det slutade med att jag hittade fribok (https://fribok.org/), som är ett äldre program som 2008/2009 blev öppen källkod. Det är ett klassiskt desktop-program man kör på sin dator, med databasen lokalt. Tyvärr har fribok inte direkt utvecklats vidare sedan det blev öppen källkod, i alla fall inte dom senaste 5-10 åren.

Med tanke på hur mycket man kan fixa med AI nu för tiden fick jag iden att ta fribok men försöka modernisera. Sagt o gjort så har jag kört lite under sommaren, och nu precis i dagarna släppt en första release av Bokfri som är min fork av fribok: https://bokfri.viblo.se/

Till att börja med är det inga stora ändringar, mest fixar + en del legacy-upprensning (bl.a publicerar jag binärer för Win/Linux/MacOS). Jag har bokfört 1 år för mina begränsade behov ännu så länge (inköpsfaktura, kundfaktura, moms och vanliga verifkationer, huvudbok/balansrapport mm), men det finns helt klart förbättringspotential, det märks att programmet har rötter 20 år tillbaka.

Nästa steg jag tänkte kolla på är just hur man kan göra ett CLI som kompanjon till UIt, så en AI enkelt kan använda det, det skulle även hjälpa mycket med utvecklingen eftersom allt blir enklare att testa med ett CLI. Får man bara ett CLI så behövs inte mycket av dom vanliga moln-funktionerna heller, en hyfsat smart AI kan ju fixa allt sånt ändå.

Om TS eller någon annan här vill testa vore det superintressant att få era åsikter och kommentarer, och förhoppningsvis kan det hjälpa någon som vill ha bokföring.

1 gillning

Lustigt, jag (eller rättare sagt min AI-kompis) har gjort i stort sett samma och skrev ett litet program för att sätta ihop årsredovisning och formatera den enl bolagsverkets format innan jag insåg problemet med cert för att kunna lämna in. Själv har jag ett AB, så det borde kunna få ett cert utgivet tänker jag, men det kostar 2000-3000/år och så mycket vill jag inte lägga för varken min egen årsredovisning eller en open source-tjänst jag hostar (själva hosting-kostnaden skulle jag kunna ta). Såg att “Småföretagarnas riksförbund” lämnat en remiss på förslaget att bara ha digital inlämning och där anmärkt på just detta, att det då inte kommer gå att lämna in redovisningen gratis (exl frimärke) längre vilket känns både omodernt och dumt. Som en jämförelse tar ju Skatteverket emot SRU-filer oavsett om det är från Frotnox eller om jag satt ihop dom själv i Notepad!

2 gillningar

Haha, kul att det finns fler än jag som vandrat den här vägen.

Bolagsverket skrev så här till mig angående licensen:
“Ni kan inte ansluta till tjänsten för eget bruk, den programvara ni tar fram ska erbjudas till marknaden.”

Men avgiften känns verkligen onödig med tanke på att analog inlämning är gratis. Jag såg också remissen men Bolagsverket bekräftade att det inte fanns några planer att göra någon ändring i dagsläget

Surt. Varken vi eller bolagsverket vill ju hantera papper så det här känns ju lite dumt.

Spännande tråd. Haft prova koda med AI som sommarens hobbyprojekt och valde just den här pain pointen som stressar varje år i ett bolag jag för närvarande inte använder. För bolagsverket känns ju signera på papper helt givet. På vilket sätt uppfyller de stora aktörerna oföränderligenheten på ett sätt man själv inte skulle kunna göra?

Som hobby-programmerare tänker jag att en “hash-kedja” löser problemet med att ändra saker i efterhand?

Jag har också funderat mycket på att göra ett eget bokföringsprogram. Tycker inte om att alla tjänster som finns är abonnemang. Men det finns såklart inget ekonomiskt incitament för utvecklare att erbjuda ett klassiskt datorprogram som man köper en gång och sedan äger.

Just nu använder jag Dooer som är gratis men det är väl bara en tidsfråga innan det blir som Bokio, att det plötsligt börjar kosta pengar. Dessutom tycker jag Dooer är lite småbuggigt.

Hej igen! Tänkte bara ge en liten uppdatering, jag har just släppt en ny version av Bokfri v1.1 som förutom det grafiska gränssnittet nu även har ett CLI.

Så är TS eller några av er andra intresserade av att testa bokföring från kommandoraden får ni gärna testa, och framförallt komma med feedback. Det är en första version, så inte precis alla funktioner finns med, och den är lite opolerad. Däremot har jag testat den med VS Code / Copilot, och den lyckades bokföra ett par verifikationer jag testat med :slight_smile: