Jag önskar tips på enkelt bokföringsprogram för en enskild firma. Kostnad i fokus, jag har Fortnox för makens AB men även det känns onödigt dyrt i billigaste varianten (129 kr/månad). Så gärna någon gratis variant eller under hundralappen.
Bakgrund:
Min kompis har startat företag som kommer ha 3 kunder per vecka som betalar ca 800/konsultation. Utöver detta jobbar hon på vanligt jobb 80%.
Omfattningen är 3 kundfakturor/månad och kanske 4 leverantörsfakturor. Så det är mycket begränsat.
Dessutom kommer verksamheten att kunna variera en del över åren så hon vill hålla nere de fasta kostnaderna så mycket som möjligt.
Alla tips mottages tacksamt!
Bonusfråga: Skriv även gärna om ni har erfarenhet från någon firma som ger support vid frågor, jag kommer hjälpa henne med det löpande men jag är inte så bra på enskild firma och deklarationsfrågor etc. Hon bor i Gbg men det går ju utmärkt digitalt.
Jag har för mig att Bokio brukar vara poppis här i forumet. Annars upplever jag själv att Fortnox eller Visma är de facto standard som du är inne på själv.
Jag har hittat Enkelbok som kostar 49 kr/månaden med möjlighet att köpa till bokslut, och Kapitas som är helt gratis och verkar väldigt basic. Samt WREBIT som är modernare och också finns i en basic gratisversion.
Hade varit kul att höra om någon känner till någon av dem.
Ska kika lite mer på dem och göra något testkonto, men annars kanske det blir fortknox ändå eftersom jag kan det
Bokio är väl dock extremt dyrt - billigaste varianten är 299 per månad om man betalar årsvis. Gratisversionen är väl helt borta om inte jag missat nått
Edison har enklare bokföring, kund- och levresk. Detta borde räcka för er. Ganska OK pris också. Detta är program du installerar på din dator.
Det är lite synd att majoriteten av alla bokföringsprogram flyttar till molnet, för det finns många små bolag som inte har behov av något jätteavancerat.
Tänk bara på att ta backup med jämna mellanrum när det är program som är installerat på datorn. Det är ju detta som är fördelen med molnlösningarna.
Hej! Det finns många bra och billiga bokföringsprogram som passar mindre bolag, oavsett aktiebolag eller enskild firma. Under hundralappen kommer du nog inte hitta något seriöst, utan då får du välja en gratis variant.
När jag valde bokföringsprogram för mitt lilla bolag använde jag Billigtbokföringsprogram.se för att enkelt jämföra priser och funktioner i de olika bokföringsprogrammen. Bra sida som rekommenderas fortfarande!
Jag valde tillslut Visma eEkonomi och deras paket Bokföring på 179kr/mån, bra funktioner och pris enligt mig!
Helt gratis program är sällan bra i längden, de kan få för sig att stänga ner plötsligt och annat galet. Men det finns många bra, enkla och prisvärda alternativ som t.ex. Mineko bokföringsprogram för 49kr/mån
Kompisen landade i att köra manuell bokföring med nedsparade underlag digitalt nu första året. Det är ju en såpass liten verksamhet och därtill momsbefriad så det var ganska enkelt.
Fakturamall fanns i journalsystemet.
Men, den kan komma att växa med åren så tack för alla tips, vi får se vad hon landar i på sikt.
Flera program, tex. Wrebit och Bokio har ju börjat med gratisversioner och därefter börjat ta betalt, så precis som andra skrivit tidigare är nog gratisprogram tyvärr inte att “lita på”. Det finns alternativ till de stora “jättarna”.
Ett exempel är SC Bokis som låter dig göra det du behöver som att bokföra, fakturera, digitalisera kvitton, plocka ut rapporter och har stöd för bankkoppling till en bråkdel av priset som de stora programmen tar.
Jag har arbetat som ekonomiansvarig i flera år och byggt Lumion som är ett superenkelt bokföringsprogram där småföretag kan bokföra och sköta hela bolagets ekonomi. Kostar endast 99 kr / månad och då ingår allt från fakturering, AI-tolkning och smidiga deklarationer. Kommer även bokslut och årsredovisning inför årsskiftet! Ni kan testa gratis i 14 dagar och sedan bestämma om det passar eller inte.
Enklast och billigast är att använda en bokföringsmall i Excel om som du säger, hen vill göra det själv. Sök bara på typ “enkel bokföringsmall excel” på nätet, finns många att titta på. Det är fullt lagligt.