Enkelt bokföringsprogram (enskild näringsverksamhet)

Hej!

Jag önskar tips på ett enkelt och billigt bokföringsprogram - någon som har förslag?

Jag har läst de befintliga trådarna om bokföringsprogram här i communityn, men väljer ändå att ställa en egen fråga eftersom jag vill specificera lite.

Utan någon bakgrund inom ekonomi är jag en total rookie. Nu har jag startat enskild näringsverksamhet eftersom jag skrivit en bok som ska ges ut. Försäljningen kommer dels att ske via ett förlag, dels via en egen företagskopplad Swish. Jag räknar med att sälja cirka 300 böcker på egen hand, det dubbla via förlaget. Projektet får ses som en (dyr…) hobby och jag räknar med att det blir en förlustaffär.

Sammanfattningsvis söker jag ett enkelt och billigt program där jag kan hantera utgifterna för bokproduktionen och inkomsterna av försäljningen.

Har ni andra tips till en nybörjare i företagandet är dessa varmt välkomna!

Tack för förhand!

Då har du antagligen sett detta program. https://minibok.web.app/

Jag tipsar om det då jag tycker han som skapat det gör en stor insats för oss småföretagare som inte behöver så många och stora funktioner. Han skapade det ur samma frustration som många kände när Bokio över en natt både tog fullt betalt och höjde kostnaden till oförsvarligt mycket. Jag har kört minibok i två år nu och det fungerar bra. Många bra grundfunktioner för bokslut, NE, moms, nytt år m.m. Han håller nu på att lägga till en engelsk version av fakturamallen. Dessutom fler valutor om man behöver det. Jag gillar dessutom att man kan importera och exportera .sie-filer. funkar också som säkerhetskopia.

Tack Martin!! Jag har sett Minibok omnämnas, men ska titta djupare på det nu. Uppskattar din input!