Hej! Jag har ett lite företag vid sidan av och skulle behöva tips på en bra app där man kan registrera kvitton lätt som en plätt. Jag har inte speciellt många utgiftskvitton, kanske 50 st på ett år.
Jag har även ca 50 fakturor som jag skickar ut.
Jag har en revisor/bokföringstjej som bokför och deklarerar, men hon gör det på timme och jag skulle gärna vilja komma ner i kostnad då hennes jobb i slutändan blir en stor utgiftspost för mig, eftersom jag inte drar in så mycket.
Just nu samlar jag kvitto i plastmapp, fotar och lägger in i excel, vilket jag misstänker är stenåldersvarning.
Supertacksam för att allt som skulle kunna göra mitt företagande enklare och mer kostnadseffektivt.
Om du vill göra mer själv kan jag rekomendera Bokio. Jag sköter all min bokföring där. Men har du väldigt liten verksamhet kanske du upplever det också som dyrt.
Om du har en bra redovisningskonsult borde du i princip kunna gå till henne och be henne visa dig hur du kan sköta basala saker och hantering av underlag själv, samt hur det bör paketeras för att spara tid när konsulten sitter med det.
Tips på bokföringsprogram borde du också kunna få därifrån.
Risken om man bara försöker helt själv är att utförandet blir så bristfälligt att konsulten känner att den ändå måste gå igenom och rätta allt.
Så det kan vara bra att båda parter har koll på läget och vet att den andra också har det.
Jag tror att det är få konsulter som skulle se det som ett problem om en kund kommer och säger “jag vill underlätta ditt jobb och spara oss båda tid så att vi kan fokusera på mer meningsfulla saker - hur kan vi åstadkomma det?”.
Ingen tycker att det är kul att rätta skitfel och få in osorterade högar med underlag, ens om man får betalt, det är tid som kunde ha lagts på annat mer meningsfullt jobb och nya kunder istället.
Är det bara kvitto hanteringen du vill göra själv och din konsult sköter övrig bokföring?
Använder sig konsulten av Fortnox kan jag rekommendera att du använder appen Enkla kvitton. Väldigt enkelt och smidigt att rapportera kvitton via. Men är inte en helhetsapp om du tänker dig att det är hela bokföringen du vill sköta.
Kanske inte svar på frågan, men jag brukar fota kvitton och ladda upp i ett centralt ställe för lagring (typ OneDrive, Dropbox, eller annat), och ange i namnet på filerna koppling till verifikat (t.ex. _A52) efter att man bokfört utlägget. Därefter kan det fysiska kvittot slängas iaf.