Hej,
Ny med eget företag. När jag får en faktura betald och ska bokföra den, vad räknas som verifikat?
Fakturan själv, Screenshot från banken?
Hej,
Ny med eget företag. När jag får en faktura betald och ska bokföra den, vad räknas som verifikat?
Fakturan själv, Screenshot från banken?
Dagligt kontoutdrag från banken, där det bör framgå vad saldot på kontot är efter betalningen/betalningarna aktuell dag. Detta för att löpande kunna stämma av att saldot på kontot stämmer.
Min erfarenhet är att det endast är Nordeas plusgirot med den funktion de numera kallar Arkiv (tidigare eRedovisning) som underlättar hanteringen av detta.
Tack för svar.
Jag får kanske 1-3 fakturor betalda per månad så det är inte jätteofta.
Men ok, utdrag från banken.
Ett verifikat är bara ett annat ord för en “rad” i bokföringen.
När du bokför betalda fakturor ska du såklart använda fakturan som underlag, där detaljerna för vad som har hänt faktiskt finns.
Ett utdrag från banken har precis 0 detaljer, förutom att det står att det kommit in pengar / försvunnit pengar från kontot.
Du kan, om du vill, lägga till ett kontoutdrag också, men det är inte nödvändigt. Skulle du i framtiden bli granskad så tar det dig någon minut att ta ut alla transaktioner som hänt från ditt konto.
Betydligt värre om du inte har fakturan som underlag och måste leta upp den i framtiden!
du måste arkivera fakturan kopplad till transaktionen, men sedan 1/7 räcker det med digital kopia i t ex Fortnox bokföringsprogram. Bokföringslagen kräver arkivering i minst 7 år om jag minns rätt.
Har för mig att verfikatet ska innehålla uppgift om vad transaktionen gäller och även uppgift om moms när det är sån iblandad.
Så ett bankutdrag gäller inte eftersom det i princip bara visar ett belopp som gått in/ut på bankkontot.
Observera också att en saker ibland bokförs som inte går via bankkontot. (Omföringar, avskrivningar, avsättning/återföring P-fond, kontantkassa osv)
Så det är normalt själva fakturan (sparad digitalt eller på papper) som utgör verifikatet OCH sen måste den även gå att koppla/spåra ett specifikt verifikat systematiskt till själva bokföringsposten som görs. (Är alltså
Inte ok att bara ha de sparat i en plastpåse eller att de allmänt finns slumpartat någonstans i mailen eller liknande)
observera att det är olagligt att göra bokföringen i t ex Excel, det måste göras på ett sätt som inte kan ändras efteråt, i praktien ett bokföringsprogram som t ex Fortnox.
Svaren här ovanför blir olika utifrån vad som svarats på.
Vid registrering av firma bestäms ifall bokföring ska utföras enligt faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden.
Vid faktureringsmetoden görs följande:
Vid bokslutsmetoden utförs följande:
Gällande fakturor som skickas innan räkenskapsårets slutdatum och inbetalas under nästa räkenskapsår måste faktureringsmetoden användas.
Tack,
Jag använder Bokio, så det är inget excel.
Jag använder faktureringsmetoden och lägger in fakturan som underlag.
Frågan uppstod även när det kom till Eget uttag ur enskild firma?
Ja då blir det ju två verifikationer, ena med fakturan som underlag och den andra med kontoutdrag från banken som visar att pengar betalats in och vad inbetalningen avser.
När det gäller eget uttag (ifall det gäller uttag av pengar från bankkontot), så blir det kontoutdrag från banken som är underlag. Eget uttag kan ju även användas för att t.ex. bokföras mot när du betalar firmans kostnader med privata pengar.
Någon som har ett bra tips på verktyg/tjänst som sköter minimal bokföring (typ 1-2 verifikat i månaden) + årsredovisningen för ett AB? Jag vill inte behöva hålla på och fixa med det själv. ![]()
Jag kör Bokio. Det sköter väldigt mycket och passar mig som har låg omsättning men kräver att jag gör lite själv.
Om du är egen konsult och jobbar heltid med företaget skulle jag kolla in Wint.se. Det kostar lite mer men är populära bland konsulter som heltidsfakturerar sitt jobb, ex. inom IT.