Bokföring & fakturering, vad ska man använda?

Hej,

Året är 2021 och jag känner att det är dags att hjälpa min pappa att digitalisera sig och företaget han äger så att han kan lägga undan skrivmaskinen som fortfarande används inför varje kvartal då fakturor ska skrivas.

Företaget bedriver uthyrning av garage främst till privatpersoner men också till företag och vi är därför ute efter någon tjänst där man kan lägga upp ett kundregister och sköta fakturering.
Det handlar om ca 50 st hyresgäster och finns inte några planer på att expandera i nära framtid, möjligtvis sälja företaget och då känns detta som något som ska följa med digitalt.

Jag har ingen koll alls på marknaden vad man ska använda för tjänst, är det visma eller fortnox eller är de främst till för större företag?
Är det någon här som har något tips? :slight_smile:

1 gillning

Det finns så klart mycket alternativ med möjligheter till E-faktura, Swish etc etc. Det kostar ju dock så klart. Använder själv Björn Lundén Administration för bokföring. Kostade drygt 1200 kr om året när jag hade support / uppgraderingsavtal, lika mycket till om man ville ha fakturering.

Skickar färre än 30 fakturor om året så jag använder Excel.

Tror Fort Knox kostar ungefär samma som BL.A.

Använder själv Bokio som har mycket gratis, så som fakturering mm. men med möjlighet att köpa till tjänster om man tex inte vill göra sitt årsbokslut själv. Kan bara säga gott om Bokio än så länge.

Lycka till.

Jag använder Billogram för fakturering. Sjukt smidigt och uppskattat av kunderna upplever jag. Kostar dock 10 kr per faktura.

Jag använder Visma eekonomi och är väl sådär halvnöjd. I sak funkar väl det mesta hyggligt, men de har en tendens att negligera många enkla önskemål som användare har haft under väldigt lång tid.

Själv skulle jag vilja byta till något som inte är molnbaserat. Tyvärr verkar det inte finns jättemånga enkla bokföringsprogram som inte är molnbaserade längre. Jag har spanat lite på ett program som heter Edison, men inte kommit längre än så. Molntjänster har förvisso sina poänger, men man vet ju till slut inte om man är produkten eller kunden. Dessutom har man inte kontroll på sin data.

Man kanske inte kan köpa Björn Lundén Administration längre utan moln men det är
det jag har.

Jag använder Bokio. Gratis och bokföringen är integrerat.

1 gillning

Bokio skulle jag rösta på, nu använder jag inte det fullt ut med kort, bankgiro och så men det har betydligt mer potential än vad Fortnox har och är betydligt trevligare att öppna än fortnox…

“What’s the catch?” är tankar som slår mig kring Bokio.
Har inte stött på Bokio tidigt och det verkar ju minst sagt prisvärt. Vem levererar deras banktjänster?

Man kanske borde skapa ett gratiskonto och se hur man gillar själva bokföringsdelen.

/Fredric

Nu gissar jag, men jag tror deras tanke är att erbjuda en bra gratistjänst och sälja tilläggstjänster på det. I gratisversionen får man såklart en begränsad del av det men som egenföretagare tycker jag det verkar funka bra.
Det är gratis att skapa ett konto och testa så finns ingen anledning (mer än tid) till att inte göra det… Ska man gå all in borde man även testa deras bankkort och den lösningen men så långt har jag inte gått än iaf…

2 gillningar

Lite sent svar, du kanske redan löst det? Jag använder själv Visma eekonomi för hyresfakturor. Har man inte billigaste steget utan ett steg upp i eekonomi kan man lägga in automatik, då skickas fakturorna automatiskt varje månad/kvartal om du vill det och texten i fakturan uppdateras med rätt period. Funkar väldigt smidigt. Om det är några som absolut vill ha faktura som brev istället för mejl skickas det automatiskt med för en billigare peng än vad ett frimärke kostar.

Jag skulle nog kikat på Nova Office, då du har hyresgäster med återkommande fakturering som fungerar fint i det programmet. Där kan man lägga upp kontrakt som sedan hämtas upp varje månad eller kvartal (beroende på hur kontraktet kodas)

1 gillning