Vad betalar ni FAKTISKT för ert bokföringsprogram?

Har ett enkelt enmansföretag och använder Visma/Spiris Eekonomi.

Nu har jag börjat tröttna på att Visma/Spiris hela tiden hittar på nya avgifter för Eekonomi. Först skickar de en faktura för tjänsten. Sen skickar de en faktura till för att man fått nöjet att ta emot den första Visma-fakturan (fakturaavgift). Nu har de även infört en separat avgift för att läsa in fakturorna.

Syftet med ett bokföringsprogram är väl att förenkla, inte att skapa en massa extra administration för att Spiris kommit på att de tjänar mer om de delar upp alla kostnader på separata fakturor istället för en samlingsfaktura.

I snitt betalar jag över 600 kr i månaden nu. Har andra bokföringsprogram också en massa dolda avgifter som dessutom skapar extra administration?

Vad betalar ni andra enmansföretagare för ert bokföringsprogram?

2 gillningar

Jag har Fortnox betalar ca 500 kr per månad för Lön, bokföring och fakturering. Ungefär 150 kr per tjänst.

Reser du mycket och har utlägg etc är kvitto resa också bra att ha.

Utöver detta tillkommer några kronor i rörliga avgifter per faktura etc.

Är inga stora pengar i sammanhanget och programmet fungerar bra och jag vill inte lägga tid på att byta.

Kör Bokio. Kostar 599 men efter cashback och ränta på kontot får jag tillbaka 3-400 per månad.

3735 för Bokio, känns som jag blir ständigt blåst.

Och alla andra runt omkring verkar ständigt ha ett bättre, billigare och smidigare bokföringsprogram än man själv..

4 gillningar

Jag använder Fortnox. Inte det billigaste antar jag, men det fungerar bra och jag har varken ork eller tid att börja bråka med något nytt program.

Jag kör med “Fortnox Enkel” för mitt enmanskonsult-AB. 149 kr per månad betalar jag för det. Fungerar bra och saknar inget av de tilläggsprogram som finns.

Jag kör Corbis. Gammaldags men funkar för mig. Corbis priser

Bokio för ett företag, 349 kr/mån

iOrdning för ett annat företag, 179 kr/kvartal

Fortnox för ett annat företag, säg 200 kr/mån men ytterligare 3700 kr/mån till bokföringsbyrå, eftersom jag inte bokför det bolaget själv.

Kör Fortnox för bokföringen, typ 169kr/mån.

Sen gör jag lön i form av ett vanligt Word-dokument. Där jag endast ändrar datum för varje månad. Sen bokför jag de “manuellt”.

Samma sak för fakturor, gör de i Word och bokför manuellt.

Ser ingen anledning att “köpa” separata moduler för lön och bokföring med mig och frun anställda och relativt få fakturor/månad att producera. Visst något enstaka moment skulle underlättas/automatiseras i bokföringen men det går ändå så snabbt eftersom det är så få händelser i vårt bolag.

1 gillning

Jag använder Dooer och är helt gratis,0 kronor.

Allt ingår.

2 gillningar

Årsredovisning? K10?

Det är inte dolda avgifter, de står väl i prislistan. Jag har Fortnox och är extremt nöjd med det. Där betalar jag en kostnad om 5kr om jag vill maila in leverantörsfakturor, jag tror även det är 5kr om inkommande efakturor. De har kostnader för AI-drift i fallet tolkning av inkommande PDF fakturor. inget konstigt med frivilliga extratjänster tycker jag; men grundprogrammet har ju en fast månadskostnad.

det är inga rörliga kostnader per faktura. bara om du använder extratjänster såsom AI tolkning av inkommande leverantörsfakturor.

Samma här. Fortnox försöker sälja in lön o fakturering men helt onödigt för mina behov. Jag tar emot/skickar in leverantörsfakturor digitalt. Det ingår i bokföringsmodulen, men kostar några kronor per faktura. Bankintegration för utbetalning och bokföring av betalningar (inte ta emot betalning) ingår också. Banken tar några kronor per transaktion.

Nej, bokföring, lön, fakturering och alla rapporter finns. Använder annan gratis tjänst för årsredovisning och K10

Vad är det för gratis tjänst? Nyfiken!

1 gillning

+1

Jag använder ju ingenting “avancerat” i själva Bokio, för det blir bara förvirrat.

Jag använde senast deras årsredovisningsgrej. K10 gjorde jag manuellt i Augusti för att jag inte förstod hur/om man får till det i Bokio.

Dvs jag har väldigt lite anledning annat än gammal vana att köra i Bokio.

Nedgraderade tjänsten nu inför 1/10, men jag tycker inte priset gick ned som förväntat.

Tror att Google kan svara på frågan :wink:

1 gillning

Grymt, tack för bra svar! Precis därför vi hänger här på forumet! :raising_hands::flexed_biceps:

2 gillningar