Vad betalar ni FAKTISKT för ert bokföringsprogram?

3 kr per e-faktura, 25 kr per lönebesked. Tolkning kvitto 4,90 kr är ai tolkningen.

2500kr för wint.

Lite dyrt men de fixar allt med moms, kvitton, löneutbetalningar, k10, k2?, bokslut etc.

Princip klicka och godkänna saker varje månad. Otroligt bekvämt och omsätter man 1-2 miljoner så är det en struntsumma.

1 gillning

Hej och OJ vad tråkigt att höra.

Jag skaffade visma för några månader sen. Intro-erbjudande enligt nedan. Bifogar allt jag hittar nedan. Feel free att dela med dom för förhandling. Otroligt tråkigt om de inte tar hand om gamla kunder.

Belopp inkl. moms (SEK)

2,221.00 (de fakturerade för 1 år minus några dagar :laughing: oklart och krångligt)

Screenshot 2025-10-06 at 18.37.37

Jag bad dem stänga av autoförnyelse och nu när du frågade upptäckte jag att de stängt av den för bokföringsprogrammet, men två “extra tjänster” som jag aldrig bad om låg på autoförnyelse

• Storegate Backup
  • Kreditupplysning

Kan det vara något sånt för dig det upplägg jag har? Helt klart värt att förhandla och be om samma upplägg isf. Funkar fint för mig med totalt 2 anställda. Har bara enkel bofö samt deklaration och årsredovisning (dvs inge auto löner eller så)

700 kr i kvartalet för Briox

Jag kör “Mellan+”, så där ingår “10 st tolkningar av fakturor, 10 st mottagna e-fakturor samt 10 st tolkningar av kvitton ingår kostnadsfritt varje månad.”

Visst, 589:- i månaden så det kostar ju en del.

Bokföring via Kapitas.se och Closerly.io för K2 årsredovisning. Helt gratis!

…om man bortser tiden för att göra sina egna bokföringsmallar. Å andra sidan lär man sig betydligt mer än att använda Bokio eller liknande program. Går att lära sig mycket från bokforingstips.se

3 gillningar

Jag kör också wint och resonerade exakt som du. Jag är jättenöjd

2 gillningar

Fortnox bokföring för 129kr per månad och Fortnox enkel lön för 65kr per månad. Fakturan.nu för fakturering och Kundreskontra, vilket är gratis om man bara har ett fåtal fakturor per månad.

388 för Fortnox liten + lön. Då ingår bokföring med bankkoppling, fakturering, utlägg, egen lön samt leverantörsfakturor.

Tycker att det är prisvärt.

Har övervägt Bokio dock, detta då man har allt i samma platform. Men har varit med när de gick från gratis till att kosta trots att de lovade ”gratis för alltid”, så vågar inte lita på dem.

Edit: Använder även Doer på ett bolag med få transaktioner. Ok för att vara gratis, men rätt osmidigt innan man lärt sig buggarna. Kapitas gratisversion på ett inaktivt bolag med 0-2 transaktioner/år, väldigt enkel platform men då också lärorik och lättanvänd (i mitt tycke).

Funderar sätta mitt AB i “vila” och samla på mig 3:12 schablonbelopp att nyttja i framtiden. Vilket är det billigaste sättet göra de få (max 10) verifikationer samt bokslut?

Har Visma idag och betalar ca 4000sek per år, bäst vore om det finns ett sätt att komma undan gratis!

Jag har tjänsten Speedledger. Jag har den av gammal hävd, jag tror inte att det är det bästa att välja, utan det är mer som en legacy tjänst. Men den räcker för mig. Den laddar automatiskt ner betalningar från internetbanken, vilket är bra.

Kostnaden för den ligger för mig på 2600 per år, så 216 per månad (exklusive moms).

Jag tycker att 600/månad låter onödigt mycket för ett enmansföretag. Har du väldigt hög omsättning? Jag har också ett enkelt enmansföretag och har en omsättning mellan 1 til 1.5 miljoner.

Kul att läsa tråden! Har själv arbetat som ekonom i flera år och testat de flesta programmen.

Jag har utvecklat ett bokföringsprogram som både är billigt och enkelt, där företagaren inte behöver en redovisningskonsult för att bokföra och redovisa. Programmet heter Lumion och kostar 200 kr/månad eller 2 000 kr/år. I det ingår även bokslut och årsredovisning (under utveckling just nu, men tillgängligt för de med vanliga räkenskapsår 0101-1231).

I Lumion behöver ni varken hantera debit, kredit, konton, skatteregler eller andra bokföringstekniska saker. Ni lägger bara in era händelser (lite som Dooer), så bokförs de automatiskt utifrån best-practice.

Lumion är under utveckling och har redan en rad med testkunder som jag arbetar nära. Om ni är intresserade att testa får ni gärna gå in på Lumion.se eller maila mig på ludvig@lumion.se!

2 gillningar

Det som är en dold avgift är att Spiris själva skapar fler avgifter genom att skicka stort antal fakturor:

1. De skickar en faktura
  2. De skickar en ny faktura för att man tagit emot faktura #1
  3. De skickar en ny faktura för att man tagit emot faktura #2
  4. Osv…

Inte nog med att det blir extra avgifter, jag behöver också lägga extra tid på administration eftersom de vägrar göra samlingsfakturor.

Kul med utmanare! Finns det bankintegration/koppling samt koppling till Skatteverket? Ser smidighet som det allra viktigaste gällande mitt konsultbolag.

1 gillning

Jag har Kapitas på ett inaktivt bolag. Kostar inget men är riktigt basic, det gör det dock väldigt lätt om man kan bokföring.

Gör du även bokslutet via Kapitas, eller hur hanterar du det?

Jag har en excelmall. Går på ca 30-40 minuter att uppdatera den, skriva ut, signera ÅR och årsstämman samt arkivera plus att göra deklarationen manuellt. Men då är det 0 transaktioner per år. Tar lite längre tid om du ska ta hänsyn till skatt mm.

1 gillning

Tack!

Smidighet är ett stort skäl varför jag startade Lumion; vill att fokus ska skiftas från att knacka admin till att öka förståelsen om verksamhetens ekonomi och det kan man inte göra om ekonomiadmin tar mycket tid eller kostar mycket. Har inte all smidighet på plats ännu (såsom bankkoppling), men några kunder upplever att det redan är en mycket skönare upplevelse än andra program pga hur flödena är designade.

Koppling till Skatteverket finns däremot och bankkopplingen är under utveckling, så det kommer på sikt!

1 gillning

Samma här. Går oftast +/- noll varje månad.

Wint. Överlag nöjd men deras projektmodul lännar en del att önska. Det ska bli intressant att se hur skalbar lösningen är när man anställer och blir fler.