Fortnox lägger till lite obligatoriska funktioner så nu steg priset med 45% över en natt om man bara vill ha bokföringsdelen. Framöver 217+99kr/mån + moms. Sköter all bokföring, själv och löner och fakturering sköts på annat sätt. (Har ca 250 verifikat/år)
Vill att min deklarationshjälp ska kunna logga in och kolla vid enstaka tillfällen under året utöver bokslutsarbetet.
Så vad finns som bra alternativ? Speedledger eller Spiris (fd Visma) jobbar min deklarationshjälp en del med.
SIE-filer går ju exportera/importera via nästan alla bokföringsprogram men jag har provat för många små/dåliga tidigare så har låg tilltro till gratis/nästan gratis program.
Från den 1 september 2025 tillkommer en kostnad på 3,50 kr när en leverantörsfaktura bokförs med hjälp av tolkning.
Visst, man kan bokföra utan automatisk tolkning men vem orkar det? Det här blev droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Har nu automatiserat det mesta av min bokföring så att man slipper in och spendera tid och pengar på det här.
Annars ligger kostnaden för Spriris på 199 kr / månad utan faktureringsdelen men det blir ju svårt att klara sig utan att lägga till modulen Deklaration & Årsredovisning. Man vill inte direkt göra årsredovisningen manuellt.
Firman frugan jobbar på var ju minst sagt upprörda över det där då det var mitt i flytt till Fortnox. Den blev avbruten illa kvickt. De har antal hundra klienter som skulle fått den nya höjningen pga nya funktioner som ingen använder eller vill ha. Känns som de skjutit sig i foten lite.
Bokföring online kan kanske vara ett alternativ. Grundversionen har bara bokföring och kostar 300 kronor per år. En plus-version med fakturering och momsrapport kostar 700 kronor per år. Jag har inte prövat det, men det görs av samma företag som säljer en kompetent tjänst för årsredovisning.
Finns det något open source program man kan använda? Hur svårt är det att göra ett eget minimalt fungerande bokföringsprogram?
Själva verifikat delen är ganska basic. Lönekörningen med automatisk inlämning till skatteverket är en fin funktion men inte strikt nödvändig för ett bolag med en anställd. Momsrapporten är också något jag använder men gissar det är en ganska enkel summering av vissa konton. Fakturagransking är lite smidig men inte strikt nödvändigt. Dessutom är det inte supersvårt att sätta upp en egen koppling till ChatGPT eller liknande api för egen granskning. Antar det finns formkrav på databasen med loggar etc men uppfyller inte en vanlig mysql det ganska lätt?
Min far har varit egenföretagare sedan tidigt 90 talet och har byggt sitt eget program. Mycket handpåläggning men gör det som behövs och spottar ut bokslut etc. i excel-format. Riktigt dåligt UX, allt manuellt, men gratis och det funkar för min far.
Nu i AI-tider kan man vibekoda något (med det positiva och negativa det innebär).
Mer avancerad funktionalitet kan såklart tilläggas.
Skall du koppla på ett AI för runtime, tillkommer en running cost. Skall man hosta (som OP behöver för remote inlogg) , eller ha cloud backup tillkommer kostnad. Då blir 300ish kr per månad för Fortnox inte så dyrt längre.
Övertid tror jag kostnaden för SaaS kommer sjunka dramatiskt pga. konkurrens från open source, egenutvecklat men också pga. SaaS kan producera/underhålla till en lägre kostnad än tidigare.
Kan gå långt off topic här men ja…
On topic:
Fribok är ett svenskt open source projekt (jag har ej testat eller använt).
Blev han granskad av Skatteverket någon gång? Jag har en bekant som skötte sin bokföring i Excel trots att det inte är tillåtet. Rapporterna var printade Excel-sidor som såg helt tokiga ut (posterna hade fel namn osv). Bolagsverket godkände rapporterna utan att blinka.
Hade han blivit granskat hade det varit en annan femma.
Jobbar som aukt redovisningskonsult och mina kunder behöver inte ha något eget bokföringssystem. Det många företagare inte tänker på är att bokföringen måste arkiveras på ett säkert sätt utan risk att det förändras eller förstörs (enligt arkiveringslagstiftningen). Dvs se till att göra en säkerhetskopia o spara på ett säkert ställe. Digitala bokföringssystem med fakturatolkning i all ära men ibland så blir det inte värt pengarna när man har få underlag och det tar mig 1 timme att bokföra allt. Så det jag vill säga är att kolla bland de lite mindre redovisningsbyråerna, det lönar sig nog många gånger.
Får man fråga om ett prisintervall för enmansbolag med några få utlägg och en eller ett par fakturor per månad?
Om man sparar in på bokföringsprogrammet så blir det några hundralappar i månaden direkt.
Säker arkivering antar jag ganska lätt uppfylls i en molnplattform som Azure, GCP eller Amazon. Ganska billigt om man kör programmet lokalt med enbart backup i molnet.
Jag debiterar för nedlagd tid så det beror på vilken ordning du har på dina underlag men om du har fin ordning så blir det billigare med mig eftersom jag inte tar betalt fast pris. En programleverantör tar numera betalt för alla små grejjer verkar det som, fakturatolkning, kostnad per verifikation, månadsavgift, access för programmet osv osv, plus att det inte finns nån riktig rådgivning i systemet vad som är ok att bokföra eller inte, en samvetsfråga för dig och såklart beroende av din kunskap också. Ännu är inte AI så duktig att man kan få såna råd i systemen tycker jag. Ang arkiveringen så kolla hur säkra dessa moln är bara, jätteviktigt att man sparar på två ställen. Men nu måste jag jobba ha en fin dag!
Jag har en vän med enskild firma som bytte från Fortnox till Mineko vid årsskiftet och är mycket nöjd. Enligt honom billigt och mycket enkelt att hantera, utan en massa onödiga funktioner.
Jag kikade faktiskt runt och bad även AI leta men fann ingenting som styrker det. Att lagra på två ställen verkar mer vara branschpraxis, inte lagkrav. Om du har möjlighet att citera lagtexten vore det intressant.
Snälla, det behöver inte stå i lagtexten ordagrant, det gör sällan det. Det är ditt ansvar att ditt företags arkivering är i ordning och inte försvinner så ta en säkerhetskopia är mitt råd. Varför ta genvägar som är till nackdel för dig, men det väljer du själv naturligtvis. Nu måste jag jobba. Ha en fin dag
Hej, kika på bfn kap 8 som är en förklaring på lagtexten om arkivering
Särskilt om elektroniska handlingar med räkenskapsinformation Allmänt råd Kommentar 8.2 Elektronisk räkenskapsinformation ska säkerhetskopieras. Hur ofta räkenskapsinformationen ska säkerhetskopieras får bedömas med hänsyn till förhållandena i det enskilda företaget. En säkerhetskopia ska förvaras åtskild från den kopierade räkenskaps informationen. (BFNAR 2024:1)
Jag ser att du uppdaterade din tidigare text. Nu ser den bättre ut.
Det här är viktigt förtydligande för den som faktiskt funderar att vibe-koda en egen lösning. …och om någon faktiskt går hela vägen och gör det här så vore jag intresserad av att höra mer. Jag har tagit ett steg åt det hållet men är fortfarande beroende av Spiris:
Hej igen, ang lagstiftningen (bokföringslagen) så framgår att god redovisningssed ska följas. Innehållet i god redovisningssed är bla bokföringsnämndens allmänna råd, bfn så det är ett krav att följa bfn. Och som jag skrivit ang arkivering utifrån bfn ovan så gäller alltså detta, viktigt att företagare vet om det. Elektronisk räkenskapsinformation ska säkerhetskopieras. … En säkerhetskopia ska förvaras åtskild från den kopierade räkenskaps informationen. (BFNAR 2024:1) Nu ska jag sluta vara papegoja för idag
Slår ett slag för detta halvnya program som jag kört i två år nu. Funkar bra med de vanligaste funktionerna. En del automatiska funktion vid bokslut, NE, moms, deklaration etc. Numera finns enklare fakturadel också. Funkar att både importera och exportera .sie-filer.