45% prishöjning på Fortnox bokföringsprogram - alternativ?

Använder just nu Dooer (nöjd så långt, men använder inte deras “AI” direkt utan väljer att bokföra i princip allt manuellt) men håller på att snegla på och överväger en övergång till gnubok som jag tror kan bli något snart.

Jag är lite sugen på att se om opensource fribok kan vara något att testa eller rycka moduler från för att få ihop något som är precis det man behöver och inte mer. Men det finns alltid miljoner saker att göra :slight_smile:

2 gillningar

Hej Firefly,

Se Sting bolaget Arcim technology. De har byggt gnubok https://www.gnubok.se/ open source.

2 gillningar

Ser ju intressant ut!

Men 0 kr när någon annan kör programmet på sin server är för bra för att vara sant.

Är man i en tidig fas och planerar en pro subscription med fler funktioner senare eller betald support?

Hehe vill inte låta cynisk men som företagare hamnar man ibland i den annorlunda positionen att man vill betala för något så att man vet att det fungerar. Men men kan ju hosta själv om jag inte är nöjd med priset 0 kr :slight_smile:

Vill testa en egen server med source koden oavsett. Kan pausa min egen server när programmet inte används eller köra som container mm får se.

Tack för länken!

1 gillning

Gratismodellen mot slutanvändare är medveten, målet just nu är adoption. Pengarna kommer någon annanstans ifrån. Redovisningsbyråer betalar för att sätta upp Gnubok som sitt eget system, white-label, så de äger relationen till sina klienter och kan sluta vara beroende av Fortnox och liknande. Det är ett tydligt värdeerbjudande mot byråer som tröttnat på att inte ha kontroll.

Det andra benet är finansiella tjänster. Bolaget bakom är registrerat som finansiellt institut hos FI, så tanken är att bokföringsdatan på sikt driver kreditgivning och finansiering direkt i systemet. De som använder plattformen blir potentiella kunder för det.

De håller även på att lägga till en engelsk version i fakturadelen och andra valutor m.m. så att man kan skapa fakturor med andra valutor eller hela fakturan på engelska.

Jag håller med. Man får ju ha med att den här är VIBE-kodad av en ung startup. Det finns inte ens en första årsrapport ännu. Projektet är under aktiv utveckling just nu. De båda utvecklarna ser väldigt unga ut och är på pappret juniora.

Tech startups kommer och går och har man ingen support att tillgå, gäller det att lösa det själv i kod om de går under. Samtidigt är det här en väldigt bra grund att bygga vidare på oavsett. Ska man VIBE koda en lösning själv, har man ju en hel del att gå på här.

Jag pratade med ett SaaS bolag som även de kikar på att VIBE-koda något liknande, dock till en mångmiljon budget och inte Open Source. Vi pratade om ett problem som kan uppstå om man VIBE-kodar en egen lösning. Vad händer om man själv äger databasen man skriver till? Ingenting hindrar dig från att gå in och göra ändringar som inte går att spåra i efterhand här. Enligt bokföringslagen är det inte tillåtet att bokföra i något där man kan göra ändringar i efterhand, varpå program som Excel är otillåtna.

Så man kan ju undra hur egenutvecklad programvara tolkas vid en granskning.

Tycker att (tillskillnad från många andra) att årsredovisning online varit väldigt prisstabilt och har fungerat väldigt bra. För att jag själv skulle kunna byta till dem för mitt verksamhetsbolag skulle de behöva lansera premium dock. Ser dem som ett intressant alternativ till Bokio som jag har kört sedan 2021. Tyvärr är prisutvecklingen horribel och jag tycker inte heller att flödena har blivit smidigare utan snarare mer konstlade.

I ett avlägset förflutet körde jag Speedledger och innan Bokio så var det Björn Lundén Administration (vilket de inte verkar sälja längre).

Jag kör bokio för löpande och årsredovisning online kör årsbokslutet.
Tekniskt fungerar det bra även om jag heller inte gillar de nya funktionerna.
Även om prishöjningen svider så har jag inte orkat göra något åt det och jag har känslan att vad jag än byter till kommer att få en prischock efter bytet.

Kravet i BFL 5 kap 7§ är att bokföringsposter inte får ändras eller tas bort utan att det syns. Det är ett arkitekturkrav, inte ett ägandekrav. Vem som äger databasen är irrelevant. Det som avgör är om systemet tekniskt förhindrar odetekterbara ändringar.

de använder använder en append-only-ledger. Inga poster muteras, alla rättelser sker genom nya verifikationer med hänvisning till originalet. Fullständig audit trail på varje transaktion. Samma princip som gör Excel otillåtet (ingen spårbarhet) och ett append-only-system tillåtet (full spårbarhet), oavsett vem som äger infrastrukturen. Fortnox ingenjörer har också databasåtkomst. Ingen revisor frågar “kan en utvecklare tekniskt sett köra en SQL-update?”. Frågan är om systemet loggar och förhindrar det i normal drift.

Lovable, Legora. Alla byggda av okända “juniorer” för tre år sedan. Det är inte undantag, det är mönstret just nu. AI komprimerar erfarenhetskurvan på ett sätt som gör att legacy-meriter väger mindre än vad som faktiskt levereras. Almi och Propel Capital läser den kartan, de skriver inte checkar till hobbyprojekt.

Allt är open source. så se arkitekturen, granska koden, verifiera compliance-påståendena. Det kan du inte göra med Fortnox.

1 gillning

Ja, det är en tolkning men om jag VIBE-kodar en variant av GnuBok, kan jag lätt kunna förbigå append-only arkitekturen och göra ändringar direkt i PostgreSQL som den bygger på. Ändringar som aldrig skulle kunna spåras.

En Fortknox ingenjör kan, som du säger, rent tekniskt manipulera Fortnox data men incitementet ser annorlunda ut mot någon som byggt ett system till sig själv i syfte att bokföra egen data.

Jag säger inte att du har fel, jag är mest nyfiken på hur den juridiska tolkningen vid en granskning ser ut, av Skatteverket (inte av revisorer).

Väldigt konstigt om bokföringslagen kräver tredjepart för bokföring? En databas med en ändringslogg måste väl räcka som bevis för att bokföringen inte ändrats i efterhand? Det är väl upp till åklagare att bevisa att jag trixat med verifikationerna alternativt för mig att presentera bevis för att den är korrekt?

1 gillning

Tricket idag är inte att vibekoda version 1 utan ha tillräckligt koll på kodbasen och uthållighet nog att lansera version 3 och 4 ett år senare. Anledningen till att jag vill betala är att jag vill att någon ska tycka det är värt att tillhandahålla tjänsten jag behöver även när det regnar och de har motvind till kontoret (ni som bor i Malmö vet vad jag menar :slight_smile: ).

1 gillning

Jag kör dooer (ny företagare sedan början på förra året). Funkar helt OK. Gratis och vissa saker är inte supersmidiga, men om man orkar stå ut med att det inte är smidigaste programmet är det prima.

Tror inte man kan hoppa på längre och få det gratis, men för den som “redan är inne” så kan man fortsätta med de funktionerna som fanns och fortsatt ha det gratis.

Jaha okej! Visste jag inte.

på deras hemsida står det fortfarande gratis… Dooer

Den ska väl dessutom lagras inom sverige? Eller räcker det inom EU?

Det kan vara tillåtet att förvara inom eu men då måste man anmäla platsen till skatteverket med krav på omedelbar åtkomst mm

Hittade denna. Jag har ej testat själv.

Jag började koda på ett eget program nu, då man är utvecklare i grunden, och AI-verktygen gör regelverk lättare att jobba med nuförtiden. Kan dela mer information vid intresse via DMs. Men det är inte SaaS/webb-vilket de flesta förväntar sig nuförtiden. Då kanske Dooer eller annat är mer att rekommendera (inget jag själv testat dock, bara kört Fortnox tidigare).