Bokföringsprogram

Hej!

Håller på att starta ett aktiebolag där jag några veckor per år kommer jobba som hyrläkare. Funderar på vilket bokföringsprogram jag bör välja. Har valt kontantmetoden, om det är relevant i sammanhanget. Skickar troligen max 6 fakturor per år. Tänker mig bokföra och fakturera själv men ta hjälp av revisor vid bokslut och årsredovisning. Vill ha ett program som är molnbaserat. Önskar ett enkelt och användarvänligt program.

Funderar på Fortnox eller Bokio, ngn med erfarenhet av dessa? Räcker gratisversion eller vilken variant rekommenderas? Annat förslag?

Tack på förhand!

Välj bokföringsbyrå först, och ta det som de gillar att använda! Då minskar risken för krångel.

Bokföringsbyråer som t ex jobbar med Fortnox kan sälja vidare en speciell licens på programmet till rabbatterat pris.

Vissa bokföringsbyråer kan även ge rabatt om du kan tänka dig brutet räkenskapsår. Annars blir det så många bokslut som ska bli klara samtidigt för dem.

1 gillning

Jag kör Bokio och tycker det funkar bra. Smidigt att ladda upp bokföringsunderlag så du har backup på alla kvitton och fakturor.

Gratisvarianten funkar men jag betalar för att få snabbguidning med val av kredit- och debitkonto. Dvs kunna välja alternativ som “IT-tjänster Sverige” och så väljer bokio vilka kredit- och debitkonton som är rätt.

Jag använder betalversionen av Bokio och är nöjd med det. De har bokföringsmallar, du får bankkort och det är enkelt.
Nackdelar: Snudd på obefintlig support och det tar någon dag för att få betalningar igenomförda. Så har jag bråttom med en räkning behöver jag betala den via mitt privata konto och ta den som utlägg. De kan dessutom inte hantera utländska betalningar.
Smidig löne- och momsfunktion och du kan ladda ner dem på fil och ladda upp dem hos Skatteverket.

Du vill sannolikt ha hjälp av en redovisningsekonom och inte en revisor.

1 gillning

Man kan ju tanka ut sie filen och bokföra i programmet man använder så välja program efter vad de gillar låter onödigt kostsamt.

Använder Bokio och startade med gratisversionen men över tid har man skalat bort så mycket att man måste betala för att få tillgång till smidiga funktioner som man som novis behöver.

I två år har jag köpt betalversionen under april för att kunna göra bokföringen och bokslut men Bokio verkar inte gilla det då man vill styra in till att betala för hela året.

I princip köper jag det för det finns ingen gratislunch och företaget måste trots allt få betalt för utveckling, underhåll och lagra alla mina data - och även jag tar ju betalt för mina jobb. :slight_smile:

Håller med tipset ovan att börja med att hitta den redovisningsekonom (ej revisor) som ska hjälpa dig med bokslut/årsredovisning. Passa på att få offert på löpande bokföringen också, för det låter som att det blir begränsat extrajobb.

Jag har använt både Visma e-ekonomi & Bokio, tycker den senare är bättre. Fortnox försökte jag testa för ett par år sedan men tyckte det va krångligt för mina behov.

Revisor behöver du bara om du uppfyller vissa krav. Låter inte som att du behöver dra på sig den extra kostnaden.

Björn Lunden: www.blinfo.se

Bästa bokföringsprogram och bästa böcker.

1 gillning

Jag kör Bokio premium i ett av mina bolag och gratisversionen i de andra som saknar anställda och har färre händelser. Körde innan BL Administration (en äldre version) och skillnaden är som natt och dag.

De första åren hade jag redovisningsekonom från Ludvig men det var dyrt och det blev tyvärr fel ibland som jag fick betala för att få åtgärdat.

Jag bokför allt själv och använder årsredovisning online.

Hej Linda,

Jag har använt Fortnox i fem år och är väldigt nöjd. Smidigt att attestera fakturor, lönehantering för personal, rapporter osv. Är småföretagare med anställda och det fungerar för mina behov. Samarbetar med en konsult, som även han använder Fortnox och fakturerar därifrån, och han säger sig vara nöjd.

Anlita en rutinerad redovisningskonsult som är van att arbeta med t.ex. Fortnox och som hjälper dig med bokslutet. Jag hade kollat efter en mindre byrå i stan du bor, och anlitat redovisningskonsulten på timmar. Personen kan visa i programmet hur du fakturerar så kan du eventuellt göra den biten själv. Rekommenderar inte att göra bokföringen själv även om mindre bolag med få händelser, bättre att delegera det till ett proffs så blir det rätt. Fokusera på din kärnverksamhet.

Mvh Johan

1 gillning

Om du skickar så få fakturor samt ändå ska använda en redovisningsekonom så hade jag lagt lite extra på att de får sköta allt. Sex fakturor per år kan inte kosta mycket, då slipper du tänka på något. Samt att deras jobb med årsredovisning samt bokslut underlättas då de slipper gå igenom det du bokfört själv.

Jag har använt både björn lunden samt Fortnox och varit nöjd med bägge!

Jag kör både Bokio & Bank i samma, funkar hur smidigt som helst.

Hej, jag kör Visma eEkonomi. Bra med funktioner och hyfsat pris. Men vill du ha ett billigt bokföringsprogram så kan du hitta och jämföra de här på billigtbokföringsprogram.se. Jag tyckte den sidan var bra och visade mycket information om varje bokföringsprogram.

@Linda12 Hej Linda, jag är i samma bransch och samma läge som du var för 2 år sedan. Ska starta upp alltså. Vilket alternativ valde du? Är du nöjd? Och har du något annat särskilt tips så tar jag gärna emot det också :)!

Med vänlig hälsning

Minibok, mindre bokföringsprogram för de med främst enskild firma, men med många automatiska och bra funktioner. Nytt sedan två år. Jag kör detta och det fungerar väldigt smidigt.