Bokföringsprogram för AB med en anställd

Söker bokföringsprogram för nedan;

• aktiebolag med 1 (kanske 2) anställda
  • lite över 1 MSEK i omsättning
  • 12 fakturor per år
  • några få utgifter varje månad
  • enkelt att använda
  • kan skapa årsredovisning direkt i systemet

Här är vad jag har fått fram:

Någon som har tips på annat? Eller har erfarenhet av visma? Är deklarationstillägget bra nog?

Alla tips mottages tacksamt! :handshake:

Jag gick på Visma eekonomi med tillägg av lön och årsredovisning och deklaration när jag skaffade eget bolag för drygt ett år sen. Bokföringen bör du ha ett humm om debet och kredit för att klara av utan allt för stora problem. Årsredovisning och deklarationsdelen var upplagd i “guideform” vilket gjorde att jag tryckte mig igenom på 1 timme. Klar årsredovisning och inkomstdeklaration. Väldigt smidigt.

1 gillning

Snyggt! Tusen tack igen för hjälpen :slight_smile:

Jag har ett hum om bokföring generellt så låter som att visma kan funka.

Du kan ta en titt på Dooer. Helt gratis, stödjer bokföring, fakturering och lön (och korrekt arbetsgivardeklaration till skillnad mot Bokio). Funkar utmärkt för mindre bolag i mitt tycke. Lycka till!

1 gillning

Hej @Nudeln ,

Jag tycker Bokio funkar bra för bokföring och som bank. Vad är det för fel i arbetsgivardeklarationen? Kopplingen Bokio årsredovisning online funkar väldigt smidigt.

2 gillningar

Vad jag hört lyckas den inte få med/kan man inte rapportera föräldraledighet och VAB. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag använder Dooer men har ett ännu mindre AB än vad som anges i TS. Tycker Dooer är användarvänligt och lättarbetat, särskilt med tanke på att det är gratis.

2 gillningar

Ok, tack. Jag lyckades ändra på skatteverket efter jag laddat upp filen ifrån Bokio. Bara gjort det en gång dock.

Den ChatGPT:n är felaktig. Länge sedan Bokio var gratis, du får betala runt 500 kr i månaden med två anställda. En anställd kan du klara dig på en lägre prisplan.

Jag kör Bokio själv och är nöjd med det mesta förutom priset.

Fortknox hade jag kikat på om jag skulle starta nu.

De flesta molnbaserade har nog koppling till årsredovisningsonline och det är det jag har använt för mina bolag de senaste 3-4 åren.

4 gillningar

Tusen tack, ser bra ut. Har du någon aning om varför det är helt gratis? Har sökt och sökt men hittar inget svar.

Hittade svaret - jag lyckades ta mig in via gratis väg… Så verkar fortfarande finnas kvar. Ska prova!

1 gillning

Om någon annan läser och funderar på att prova: har nu kommit igång med dooer gratis och verkar himla smidigt!

1 gillning

Så svårt är det inte. Scrollar man längst ner på startsidan hittar man en länk till Gratis bokföringsprogram, annars här:
https://www.dooer.com/bokforing

1 gillning

Fortnox är en stark rekommendation så slipper du även flytta från program och börja lära dig på nytt!
Modern och väldig enkel uppsättning som alla kan lätt ta sig till och förstå.

/
S
Redovisningskonsult
Info@finanssaldo.se

1 gillning

Fortnox är allt annat än modernt :smile:

Har förstått att ni redovisningskonsulter får kickback på nya kunder så det är ju inte så konstigt att ni rekommenderar det.

1 gillning

Jag kör Fortnox och är nöjd med det. Gjorde dock en undersökning på alternativa lösningar rätt nyligen och fd. Visma eEkonomi (nu Spiris) är ett bra alternativ, nya konkurrenten Briox skulle kunna uppfylla dina behov för <200kr/mån och Dooer kan också vara ett alternativ. Jag personligen är inte ett fan av Bokio.

1 gillning

Har provat lite olika genom åren. Har numera sen ett tag Fortnox och är nöjd och ser ingen anledning att byta.

Tänk på att “gratis” innebär ju att de tjänar pengar/hoppas på annat så det är sällan det kan vara lika utvecklat/uppdaterat som en betalversion i längden.

1 gillning

Du har helt rätt. Stötte på lite buggar i dooer. Ska prova några andra och tror att det är värt för mig att betala en slant.

Tack! Den hittade jag som sagt.

Det jag inte hittade till var svaret på varför det var gratis. Verkar som att de slutat med att marknadsföra gratis-versionen så kanske var en drive för att få in nya kunder.

Tack igen för hjälpen!

Har lite samma förutsättningar som TS.
Kommer köra Fortnox.

1 gillning