Noterade precis att Dooer som jag bokför hos saknar konto 2393. Det finns inte att välja, och man kan inte heller lägga till ett eget konto. De skriver:
Dooer använder en förenklad version av BAS-kontoplanen. Det är i dagsläget inte möjligt att ändra eller lägga till konton till denna eller ändra vilket bokföringskonto som är kopplat till vilket bankkonto.
Vad är den regelmässigt korrekta saken att göra här? Bokföra på närmast besläktade konto (2930), eller byta från Dooer till en tjänst jag kan bokföra korrekt med?
Spelar det nån roll? Det finns inga krav på hur en kontoplan ska se ut, numreringen och kontoindelningen är helt godtycklig. BAS-planens indelning är ju praktisk i vissa avseenden eftersom många kan den och den matchar deklarationen på många punkter, men regelmässigt får man göra hur man vill.
Detta låter extremt märkligt och jag skulle inte fortsätta använda ett sådant program.
Det är väldigt vanligt att man t.ex. vill dela upp saker som är aggregerade i den “vanliga” kontoplanen för att man själv vill ha mer koll på vad man gör.
Dooer har verkligen sina dåliga sidor men uppvägs av att det är så smidigt när det kommer till att betala ut lön, utlägg, lämna arbetsgivar- eller momsdeklaration som Dooer - det gör att man absolut kan leva med både vissa buggar (som man behöver lära sig workarounds för att inte hamna i) eller en begränsad kontoplan (finns alltid något annat konto man kan ersätta med).
Sen är det ett plus att det är gratis!
Ja det gick bra, jag bytte faktiskt av precis den anledning som diskuteras i tråden. Jag gillar att ha specade konton i bokföringen så slipper jag ha massa excelfiler om jag vill gräva djupare, blir mer lättöverskådligt.
Enkelbok heter det visst, också gratis, och buggigt Haha
Inte helt nöjd funderar nu på att byta till Fortnox eller Visma det kan vara värt någon hundralapp per månad men har inte kommit till skott ännu.
Kan man importera/exportera sie-fil till/från dem? Och kan man koppla underlag till verifikationer, som fakturor och kvitton?
Funkar det bra, eller några buggar eller annat?
Jag har en liten EF/KM.
Imoprt/Export av sie-fil finns.
tror inte man kan koppla underlag, jag har aldrig försökt.
Fungerar mycket bra inga buggar vad jag vet.
Mycket enkelt att bokföra och enkelt att göra egna Konteringsmallar.
En liknande fråga ( löst tolkat ), jag har precis fastnat på att kontot som jag har använt i Fortnox 8300 Ränteintäkter (gruppkonto) -1 234
Inte stöds av eDeklarera, är det någon som har koll på var jag kan föra in summan på följande?